Una part fonamental del desplegament de la Llei de l’eutanàsia es materialitza a través dels professionals de la salut. Uns 15.000 d’aquests professionals van participar en una enquesta creada pel Departament de Salut el març de 2021 per donar-los a conèixer la Llei de l'eutanàsia i copsar què saben, opinen i necessiten sobre aquest dret a morir dignament.
L’enquesta web es va tancar amb algunes conclusions rellevants, com per exemple que hi ha un consens molt majoritari (del 91,6%) que dona suport, en línies generals, al reconeixement del dret a l’eutanàsia i la seva regulació, com també perquè la persona que la sol·liciti pugui escollir on rebre-la, inclosa l’opció del domicili.
Model assistencial per al desplegament
El procediment s’inicia amb la demanda de l’ajuda per morir per part del ciutadà o ciutadana a un professional de la salut. La persona sol·licitant disposa de plena autonomia per escollir el professional que serà el seu metge o metgessa responsable, d’entre tots els professionals mèdics de la seva xarxa assistencial.
Aquesta petició d’assistència la pot recollir qualsevol membre de l’equip assistencial habitual del pacient, i s'ha de fer arribar al metge o metgessa responsable de l’atenció sanitària. En aquest moment, i sempre que es compleixin certs requisits, comença el procés que consta de dues sol·licituds amb les corresponents resolucions.
En cas que la resolució final sigui favorable, la prestació de l’ajuda per morir es pot fer de dues maneres en funció de la voluntat del ciutadà o ciutadana: a través de l’administració d’una substància per part de l’equip assistencial o per part de la persona sol·licitant. Es podrà dur a terme al centre sanitari o al domicili.
El metge o metgessa responsable ha de prescriure la medicació necessària a través de la recepta mèdica / ordre de dispensació hospitalària per a la prestació de l’eutanàsia, i els serveis de farmàcia hospitalària són els responsables de preparar i dispensar els medicaments. Per garantir la traçabilitat i custòdia de la medicació, és necessari que el metge o metgessa i el farmacèutic o farmacèutica responsables emplenin també aquest formulari estandarditzat. El circuit de medicació està integrat a l'eina de seguiment i gestió de casos PRAM, la qual permet fer la prescripció dels fàrmacs i enregistrar la informació necessària per garantir la traçabilitat de la medicació en tot el procés.
En el context de l’actualització del circuit d’entrega de la medicació al centre on exerceix el metge o metgessa responsable, s'inclou un nou formulari d’intercanvi de custòdia de la medicació PRAM entre els agents que participen en la dispensació, el transport, l’entrega, la conservació i el retorn, per a la seva signatura.
La Comissió de Garantia i Avaluació
És un òrgan administratiu de caràcter multidisciplinari que duu a terme un control previ a la prestació, resol les reclamacions que els pacients li facin arribar i verifica amb posterioritat que la prestació s’ha dut a terme d’acord amb la Llei.
La Comissió ha de designar dos membres a cada cas, un professional mèdic i un jurista, per verificar els requisits i emetre un informe, el qual s’ha de lliurar a la presidència de la Comissió, que l’ha de fer arribar al metge o metgessa responsable per tal de dur a terme la prestació.
Com es registren i gestionen els expedients de sol·licitud d’eutanàsia
S’ha creat una aplicació web d’RSA, anomenada “PRAM – Prestació d’ajuda per morir”, on s’han de registrar els expedients. Aquesta aplicació inclou els informes que han de generar cadascun dels actors implicats en la tramitació del procés.
Per fer-ne ús, els professionals de la salut han de disposar d’usuari i contrasenya amb accés a l’aplicació “PRAM – Prestació d’ajuda per morir”, que es troba dins del portal d’aplicacions del Servei Català de la Salut (CatSalut).
Aquest accés es facilita de manera àgil en un termini aproximat de 24-48 hores. L’accés a la plataforma PRAM només és possible quan s’ha de gestionar una sol·licitud, per la qual cosa es proporcionarà a aquells professionals que rebin sol·licituds de prestació d’ajuda per morir. En cap cas es gestionaran accessos massius per a tots els professionals d’un centre.
Com s'ha de demanar l’accés un cop s’ha rebut una sol·licitud?
- Professionals del sistema català de la salut: envieu aquest formulari, signat electrònicament pel director o directora del centre, a l’oficina de coordinació de la prestació d’ajuda per morir: oficina.pram@gencat.cat. La direcció del centre pot delegar la petició d’usuari a una altra persona comunicant-ho a l'oficina de coordinació.
-
Professionals de centres no públics del sistema català de la salut i residències: l’accés l’ha de gestionar la direcció del centre enviant un correu electrònic a: oficina.pram@gencat.cat.