La infància es caracteritza per ser l’etapa on hi ha un major creixement físic i desenvolupament psicomotor. Això significa que l’alimentació no només ha de proporcionar energia per mantenir les funcions vitals, sinó que ha de cobrir unes necessitats relacionades amb el creixement i la maduració.
L’infant, des que és nadó, aprèn a mamar, succionar, mastegar, empassar i manipular aliments, i també a descobrir diferents olors, gustos i textures, amb la finalitat que s’incorpori, a poc a poc, a l’alimentació familiar. L’educació alimentària en aquesta franja d’edat té l’objectiu d’aconseguir, a més d’un bon estat nutricional, l’aprenentatge d’hàbits alimentaris saludables i sostenibles.
Una de les preocupacions més freqüents entre les famílies és per l’infant que no menja. No obstant això, la problemàtica de la inapetència és, sovint, un problema d’equilibri entre el que un infant menja i el que la seva família o entorn espera que mengi. En aquest sentit, cal tenir present que totes les criatures mengen quantitats diferents, encara que tinguin la mateixa edat. Així, doncs, com que són realment poques les situacions en què l’infant no menja i en queda compromesa la salut –cas en què cal la supervisió de l’equip de pediatria– la millor manera de proporcionar-li la quantitat d’aliment que necessita és respectant la seva sensació de gana i sacietat.
La informació que trobareu a continuació és una breu adaptació dels continguts de la guia L’alimentació saludable en la primera infància, elaborada per l'Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT).
L’educació alimentària en aquesta franja d’edat té l’objectiu d’aconseguir, a més d’un bon estat nutricional, l’aprenentatge d’hàbits alimentaris saludables i sostenibles
Les necessitats energètiques i nutricionals són cobertes per l’alletament matern exclusiu (o, en el cas que no sigui possible, pels preparats per a lactants) fins als 6 mesos, i a partir d’aleshores, mantenint l’alletament matern, cal anar incorporant nous aliments de manera progressiva, tenint en compte, també, el desenvolupament psicomotor i l’interès de la criatura:
Aliments | 0-6 mesos | 6-12 mesos | 12 mesos-4 anys | ≥4 anys |
---|---|---|---|---|
Llet materna | X | X | X | X |
Preparats per a lactants (en infants que no prenen llet materna) | X | X | ||
Cereals integrals –pa, arròs, pasta, etc. (amb gluten o sense)–, fruites, hortalisses i verdures, llegums, ous, peix, carn, oli d’oliva verge, fruites seques (moltes o en pols, o en crema) Es poden oferir petites quantitats de iogurt sense sucre i formatge tendre a partir dels 9-10 mesos. |
X | X | ||
Llet sencera, iogurt natural sense sucres i formatge tendre (en més quantitat) | X | X | ||
Sòlids amb risc d’asfíxia (fruites seques senceres, grans de raïm, tomàquets cirerols o cireres sencers, trossos grans de poma o pastanaga crua, crispetes, olives, salsitxes, caramels, etc.) | X |
La llet materna de forma exclusiva és l’aliment recomanat per als 6 primers mesos de vida i, posteriorment, complementada amb la incorporació de nous aliments. Tant l’Organització Mundial de la Salut (OMS), com el Fons de les Nacions Unides per a la Infància (UNICEF) i l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP) aconsellen mantenir la lactància materna fins als 2 anys d’edat o més, o bé fins que mare i/o infant desitgin.
Es recomana complementar la lactància materna amb:
- Suplements de iode. S’aconsella que la mare que alleta prengui un suplement de 200 micrograms de iode al dia, per prevenir que la criatura pateixi els trastorns per dèficit de iode fins que prengui sal iodada.
- Suplements de vitamina D. S’aconsella que les criatures alimentades amb llet materna, des del naixement fins a l’any d’edat, prenguin una suplementació de 400 UI/dia de vitamina D, ja que no es poden exposar al sol, que és la principal via de fabricació d’aquesta vitamina. Demaneu consell al vostre equip de pediatria sobre aquests suplements.
En cas que no sigui possible o no es desitgi l’alletament matern, s’ha d’optar per preparats per a lactants. Aquests s’elaboren habitualment a partir de llet de vaca, però si ho indica l’equip de pediatria també poden derivar de la soja, l’arròs, la llet de cabra... Poden ser del tipus 1 fins als 6 mesos, i després canviar a les de tipus 2, o bé es pot oferir fins als 12 mesos la de tipus 1.
Amb l’objectiu de mantenir la lactància materna exclusiva fins als 6 mesos, el procés de diversificació alimentària no s’hauria d’iniciar abans d’aquesta edat. No obstant això, si el desenvolupament psicomotor i l’interès de la criatura per provar nous gustos i textures ho permeten, o per alguna altra situació especial considerada per l’equip de pediatria, es pot començar a oferir algun aliment per provar abans dels 6 mesos, però mai abans dels 4.
La llet materna o, en el cas que no sigui possible, els preparats per a lactants, cobreix totes les necessitats nutricionals de l’infant fins als 6 mesos, aproximadament. A partir d’aquesta edat, la llet ha de continuar essent la principal font nutritiva durant el primer any de vida de la criatura, amb la incorporació i complementació d’altres aliments que contribuiran a garantir una salut, un creixement i un desenvolupament òptims.
En aquesta etapa d'incorporació de nous aliments podeu seguir alguns consells alimentaris:
- No afegiu sucre, mel ni altres edulcorants (xarops, estèvia, panela, melassa, fructosa, etc.) en els aliments per a lactants i infants. Si voleu endolcir alguna preparació ho podeu fer amb una mica de fruita madura, compota sense sucre, fruita dessecada aixafada o triturada (orellanes, prunes seques, panses...), etc.
- Eviteu oferir aliments salats (snacks salats, bastonets de pa salats, algunes conserves, formatges curats i embotits, dauets de brou concentrat i sopes en pols i aliments ultraprocessats en general), atès que les criatures no necessiten més sal de la que ja contenen els aliments de manera natural.
- Diversifiqueu les fonts proteiques, i doneu prioritat als llegums per evitar un consum excessiu de carn.
- Trieu el pa, la pasta, l’arròs i altres cereals en la seva forma integral, ja que són més rics en nutrients i fibres.
- A partir de l’inici de l’alimentació complementària, oferiu aigua a la mainada i que aquesta en begui segons la seva sensació de set. Mentre el lactant només pren llet materna (o preparats per a lactants) a demanda no necessita beure aigua.
- No els doneu llet de vaca abans dels 12 mesos. Per als infants que no en poden prendre, la beguda de soja enriquida amb calci i sense sucres afegits és l’alternativa més semblant a nivell nutricional (i el seu consum és totalment segur).
- Eviteu iogurts i preparats làctics elaborats amb llet de continuació, que es poden prendre des dels 6 mesos, perquè són totalment innecessaris i sovint duen sucres afegits. Tingueu en compte que a partir dels 9-10 mesos ja poden començar a prendre petites quantitats (unes quantes cullerades) de iogurt natural sense sucres afegits.
- Tingueu en compte que les criatures no necessiten aliments “especials” o “especialment dissenyats per a ells” (farinetes, potets, iogurts especials...), ja que l’alimentació saludable familiar, amb petites adaptacions quan convingui, permet cobrir els requeriments nutricionals, evita la ingesta de sal, sucres afegits i greixos de poca qualitat nutricional que solen dur aquests productes, i és més econòmica.
- En el berenar, esmorzar de mig matí i refrigeris doneu preferència a la fruita fresca, el iogurt natural (de llet de vaca o beguda de soja, sense sucres afegits), la fruita seca molta o en crema, i el pa i altres cereals integrals (pa amb oli, pa amb tomàquet i oli, pa amb formatge fresc, bastonets de pa sense sal, flocs de blat de moro o de civada, etc.), juntament amb l’aigua.
Al voltant de l’any d’edat, molts infants ja hauran provat la majoria d’aliments característics de la dieta familiar. De mica en mica, s’hauran anat estructurant els àpats i cada vegada més poden coincidir amb els que fa la família, tant pel que fa als tipus d’aliments com a les preparacions i també els horaris. Per això, és més important que mai que el patró alimentari de la llar es basi en fruites i hortalisses fresques de temporada, llegums, fruita seca, cereals integrals i oli d’oliva verge, i es complementi amb petites quantitats de peix, ous, carn blanca i làctics sense ensucrar.
Durant aquesta etapa de creixement podeu segur algunes recomanacions alimentàries:
- Limiteu el consum de sucre i aliments i begudes ensucrades, així com de sal i aliment salats.
- A partir de l’any, podeu incorporar la llet sencera de vaca (sense sucre ni cacau ensucrat) i, en més quantitat, els iogurts i formatges baixos en sal, en el cas que la criatura no prengui llet materna. No cal que ho feu quan la lactància encara és freqüent, ja que la llet materna garanteix l’aportació de proteïnes i calci. Quan la ingesta de llet materna es redueixi molt, cal que oferiu aliments rics en calci (llet, iogurt, formatge tendre o fresc, begudes vegetals enriquides amb calci i sense sucres afegits, llegums i derivats, fruita seca molta o trinxada o en crema, bròquil, coliflor, sèsam molt o en crema, etc.)
- En cas que l'infant no consumeixi llet de vaca i vulgueu utilitzar una beguda d’ús equivalent (tot i que no són imprescindibles), convé que opteu per una beguda de soja sense sucres afegits i enriquida amb calci.
- No cal que doneu llets de tipus 3 (de creixement) perquè estan enriquides amb diversos nutrients, els quals es poden obtenir fàcilment a partir d’una alimentació saludable i, a més, són més calòriques i duen sucres afegits.
- Limiteu les quantitats d’aliments proteics d’origen animal, en especial de la carn, tingueu cura de la freqüència amb la qual els oferiu, i substituïu-los diverses vegades a la setmana per llegums.
- L'esmorzar pot incloure:
- Pa o torrades integrals, flocs de civada o de blat de moro sense sucres, bastonets de pa sense sal...
- Fruita fresca (cal evitar els sucs).
- Llet o iogurt natural (sense sucres, mel, ni cacau ensucrat) o formatge tendre.
- Altres aliments d’acompanyament: oli d’oliva verge, fruita seca molta o en crema...
- Per berenar podeu oferir diferents aliments, entre els quals cal prioritzar la fruita fresca, la fruita seca
(nous, avellanes, ametlles..., moltes o en crema fins als 4 anys), els farinacis integrals (pa integral, bastonets de pa sense sal...) i els lactis (llet i iogurt).
L’acte de menjar, a més de ser un procés nutritiu, té connotacions importants de convivència, proporciona plaer, facilita les relacions afectives i de comunicació, serveix com a element d’identificació social, cultural i religiosa, i permet acompanyar i potenciar la responsabilitat i l’autonomia, entre d’altres.
És important que en acompanyar els àpats dels infants mostreu una actitud respectuosa, sense coercions i tenint en consideració els gustos i la sensació de gana i sacietat dels infants:
- Eviteu que mengin més del que marquen els seus senyals d’autoregulació innats, és a dir, més del que indica el seu mecanisme de gana-sacietat:
- Signes de gana: moviments de la mà a la boca, balbuceig, reflex de cerca amb la boca, sorolls i moviments de succió, respiració ràpida, dits apinyats, punys sobre el pit i abdomen, braços i cames flexionats, inclinar-se cap al menjar, seguir visualment els aliments amb els ulls, demanar o assenyalar el menjar, etc.
- Signes de sacietat: tancar la boca i apartar el cap, deixar de succionar, empènyer el menjar o la mà de la persona cuidadora, estendre i relaxar les cames, els braços i els dits, etc.
- Permeteu que la mainada pugui repetir del primer plat i de fruites i hortalisses fresques, mentre que limiteu una quantitat determinada, més moderada, per al segon plat (carn, peix, ou). A més d’ajudar a promoure la responsabilitat sobre la seva alimentació, el fet de deixar que participin en la decisió sobre les quantitats pot contribuir a evitar o reduir el malbaratament alimentari, ja que es poden ajustar les quantitats de manera més real que a partir d’uns valors fixos o estàndards.
- No és recomanable, segons demostren diverses investigacions, que utilitzeu frases que remarquin els beneficis per a la salut d’un determinat aliment per tal que el consumeixi –per exemple, “et farà fort”, “no et posaràs malalta” o “t’ajudarà a créixer”–, atès que es pot aconseguir l’efecte contrari: que les criatures l’associïn amb un aliment menys agradable al gust i en mengin menys.
- Potencieu els àpats en família i garantiu-ne, com a mínim, un al dia, evitant la presència de pantalles (mòbils,televisió, tauletes, etc.). Compartir els mateixos aliments i preparacions entre adults i infants, també contribueix a una millor acceptació dels aliments i a evitar confrontacions. Els àpats són una gran oportunitat per a la relació, la comunicació, l’adquisició de responsabilitats i d’autonomia de la mainada, el cultiu del pensament crític per fer front a la pressió publicitària, la transmissió d’hàbits i valors, així com la prevenció de riscos.
Les escoles bressol i llars d’infants han de promoure la lactància materna i garantir una alimentació segura, saludable i sostenible, seguint les recomanacions de les guies de referència. En aquest sentit, es recomana a aquests centres:
- Facilitar la possibilitat de continuar amb la lactància materna, tant presencialment (la mare assisteix a l’escola per donar-li el pit), com a través de l’emmagatzematge de la llet que la mare s’hagi extret prèviament si no es pot desplaçar.
- Garantir l’aportació prioritària de llet més enllà dels 6 mesos. A partir d'aquesta edat però, es comencen a oferir, a més de la llet, altres aliments, habitualment en un petit àpat a mig matí i un dinar (en alguns casos també s’ofereix berenar).
- Si s'ofereix esmorzar, convé optar per la fruita fresca, ja que a més de ser un aliment molt saludable, permet que la mainada experimenti amb diferents gustos, colors, textures, olors, etc., descobreixi les varietats pròpies de cada estació de l’any i desenvolupi habilitats motores vinculades a la manipulació de les fruites.
- Els menús s'han de dissenyar d'acord amb el calendari d'incorporació d'aliments, les freqüències recomanades de consum (consulteu les pàgines 44 i 45 de la guia L’alimentació saludable en la primera infància) i un patró alimentari saludable i sostenible, a partir de productes locals i de temporada. En aquest sentit, els àpats s’han de basar en aliments vegetals frescos, han d’evitar un excés de carn i làctics, per motius de salut i pel cost ambiental associat a la seva producció, i han d'incloure el peix amb certa moderació. Els aliments ultraprocessats no hi haurien de ser presents.
- Si s'ofereix berenar, es recomana triar aliments saludables sense sucres afegits ni sal, com ara fruita fresca, pa integral amb oli, pa integral amb tomàquet i oli, pa integral amb formatge, bastonets de pa sense sal, bastonets d’hortalisses, iogurt natural sense sucre, un got de llet, hummus, etc. Es important evitar la brioixeria, les galetes, la xocolata, la crema de xocolata, les postres làctiques ensucrades, etc.
- Fomentar l'autonomia i l'autocura dels infants amb una bona previsió de la seqüència i la rutina prèvia al dinar, respectant els ritmes diferents de cada criatura: acabar una activitat, rentar-se les mans, parar la taula, repartir els pitets o tovallons, desparar la taula, tornar-se a rentar les mans, rentar-se les dents, etc.
- Facilitar a les famílies les programacions alimentàries d'un termini mínim de 3 setmanes i especificar-hi el tipus de preparació i els ingredients que componen plats com ara el puré o l'amanida, així com el tipus de carn i de peix, per tal d’evitar que se’n repeteixin massa sovint les mateixes varietats.
- Adequar els menús als possibles trastorns o malalties més freqüents de la mainada (intoleràncies, al·lèrgies, etc.), així com a les necessitats vinculades a motius religiosos, culturals o ètics (menús vegetarians, sense porc, etc.).
- Tenint en compte que les necessitats energètiques de cada criatura són diferents i que a l'hora de menjar també influeixen altres aspectes, com ara les preferències alimentàries, el malestar emocional o la son i el cansament, lliurar a les famílies un registre diari de les ingestes dels infants pot generar preocupacions innecessàries i comparacions inadequades. És per això que pot ser recomanable oferir aquesta informació en el context d’unes pautes d’observació globals sobre les experiències que viu la criatura a l’escola bressol: quins interessos ha expressat, com ha gestionat els conflictes, quines fites de desenvolupament motriu ha assolit, etc.
L’alimentació vegetariana i la vegana, ben planejades i suplementades, poden satisfer les necessitats dels infants.
Com a aliments proteics, en la dieta ovolactovegetariana s'inclouen els llegums (llenties, cigrons, mongetes blanques, vermelles i negres...) i els seus derivats (tofu, tempeh, proteïna de soja texturitzada, farina de cigró...); els ous; el seitan; la fruita seca picada (nous, ametlles...) o en forma de pasta (tahina , crema de cacauet, d’avellana...) i els lactis (llet, iogurt i formatge).
En la dieta vegetariana estricta o vegana els aliments proteics es limiten als llegums i derivats, al seitan i a la fruita seca picada o en pasta.
Per la seva riquesa i densitat nutricional, els llegums són la base de l'alimentació vegetariana, i una ració de llegums es pot utilitzar com una alternativa a una ració de carn, peix o ous. A més, en ser rics en hidrats de carboni i proteïnes, els llegums poden constituir un plat únic.
L’estructura tipus de l’àpat del dinar pot ser la següent:
- Primer plat: farinacis i/o llegums i/o verdures
- Segon plat: aliment proteic (ous, llegums i derivats, lactis i seitan)
- Guarnició: verdures i/o farinacis
- Postres: fruita fresca del temps
- Pa integral i aigua
- Oli d’oliva verge per cuinar i amanir
També es pot presentar com a plat únic amb la següent estructura:
- Plat únic:
- Opció 1: llegums i verdures
- Opció 2: farinacis i verdures i aliment proteic (ous, tofu, tempeh, proteïna de soja texturitzada, lactis i seitan)
- Postres: fruita fresca
- Pa integral i aigua
- Oli d’oliva verge per cuinar i per amanir
- La primera infància és una etapa idònia per aprendre uns hàbits alimentaris saludables i sostenibles, que promoguin un bon estat nutricional i un creixement òptim, una relació sana amb el menjar i tinguin cura del medi ambient.
- La llet materna és el millor aliment per al nadó. Es recomana l’alletament matern exclusiu durant els primers 6 mesos de vida.
- És bo mantenir l’alletament matern fins als 2 anys d’edat o més, o bé fins que la mare i la criatura ho decideixin.
- A partir dels 6 mesos, se'ls pot oferir aigua segons la sensació de set que tinguin i s’aniran incorporant progressivament nous aliments, mantenint l’alletament matern a demanda: fruites, hortalisses i verdures, cereals integrals –pa, arròs, pasta, etc.–, llegums, ous, peix, carn, oli d’oliva verge, fruites seques (moltes o en pols, o en crema).
- La base de l’alimentació saludable, també en la primera infància, són els aliments vegetals frescos i mínimament processats.
- No s’han d’oferir aliments malsans i ultraprocessats: sucres, mel, melmelades, begudes ensucrades i sucs, cacau i xocolata, flams i postres làctiques ensucrades, galetes, brioixeria, farinetes, potets ensucrats i salats, cereals d’esmorzar ensucrats, patates xip i snacks salats, embotits i carn processada, etc. Si es fa, hauria de ser sempre a partir dels 12 mesos, en petites quantitats, molt de tant en tant i sense utilitzar-los com a premi o recompensa.
- L’aprenentatge d’hàbits alimentaris saludables durant la primera infància és un procés que cal facilitar, potenciant la participació, l’exploració, la descoberta, la coresponsabilitat i un acompanyament respectuós per part de les persones adultes.
- Les criatures van adquirint destreses per menjar soles des de ben aviat. Acompanyem-les i encoratgem-les amb confiança i seguretat. Per ajudar que mengin de manera autònoma i que gaudeixin dels gustos, les textures, les olors i els colors dels diferents aliments és aconsellable oferir preparacions diferents dels triturats.
- Els àpats són moments de contacte, relació i afecte. Amb una actitud receptiva i tolerant, d’acompanyament respectuós sense confrontació, es converteixen en espais on estrènyer els nostres vincles.
- La influència més important sobre els hàbits alimentaris és l’exemple de les persones adultes. Dediqueu temps, atenció i cura a l’estona de l’àpat, sense televisió, mòbils ni tauletes al voltant.
- Les persones cuidadores són les responsables d’adquirir i preparar aliments saludables per a la criatura, però ella, amb la seva capacitat d’autoregulació, decideix si vol menjar i quina quantitat (de peix, ous i carn, en canvi, és important limitar-ne les quantitats).
- Per tenir cura del medi ambient, convé reduir el consum de proteïna d’origen animal, escollir productes frescos, locals i de temporada, evitar el malbaratament i els envasos d’un sol ús.
- Les escoles bressol i llars d’infants han de promoure la lactància materna i garantir una alimentació segura, saludable i sostenible, seguint les recomanacions de les guies de referència.
- L’alimentació saludable i sostenible també és possible en situacions de diversitat: vegetarianisme, altres cultures alimentàries, al·lèrgies, celiaquia, etc.
- La higiene bucodental s’ha de cuidar des del naixement i, des de la primera dent, com a mínim 2 cops al dia.
- El moviment i el joc actiu en companyia són necessitats vitals. Més córrer, enfilar-se, jugar a pilota, ballar, etc.; menys cotxets, gandules, trones, sofàs, etc., i gens de pantalles.
Destaquem
-
L'alimentació saludable en la primera infància [cartell] (Obre en una nova finestra)
Resum amb imatges, especialment útil per a persones amb dificultats de lectoescriptura.