Ensenyament i Salut presenten un protocol de prevenció i actuació sobre drogues als centres educatius de secundària
Torna
Divendres, 16 de de juny de 2017
- El Protocol determina les actuacions preventives, de detecció i els circuits d’intervenció en casos de consum, tinença o venda de drogues als centres
Els departaments d’Ensenyament i Salut han editat un Protocol de Prevenció per la detecció i intervenció sobre Drogues als Centres d’Educació Secundària amb l’objectiu de dotar als centres d’una eina per prevenir, detectar i intervenir en situacions relacionades amb les drogues com poden ser intoxicacions, consums dins o fora del centre i tinença il·lícita de substàncies estupefaents, entre d’altres.
Aquest document, presentat avui pels consellers d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, i de Salut, Antoni Comín, té per objectiu evitar el consum de drogues en l’alumnat de secundària, establint un marc comú d’actuació per a tots els centres i afavorint, alhora, la coordinació dels diferents agents implicats en un circuit sistematitzat.
La consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, ha explicat que “l’objectiu d’aquest protocol és millorar i integrar les diferents actuacions que fem i, per tant, el que ens permetrà és respondre de manera qualificada i coordinada”. Ruiz també ha remarcat que “la nostra aproximació en el consum és preventiva. Estem parlant d’adolescents, estem parlant de creixement, estem parlant d’educació i, per això, la via que funciona és justament l’educativa i la preventiva”. “Els quatre pilars que fonamenten aquest protocol són la informació, l’acompanyament, l’atenció i l’educació”, ha conclòs la titular d’Ensenyament.
Per la seva banda, el conseller de Salut, Antoni Comín, ha apuntat que “les polítiques de prevenció de consum d'alcohol, drogues i tabac són prioritàries en l'àmbit de la salut pública i interdepartamentals”. Pel titular de Salut, el protocol dona als professionals unes eines sobre com actuar i també posa èmfasi en “convertir el conflicte en un moment de reflexió: per tal que els joves modifiquin les seves pautes de conducta no necessitem sancions, sinó diàleg i reflexió”, ha dit.
Què diu el protocol?
El protocol s’adreça al professorat que treballa amb joves d'entre 12 i 21 anys que estan escolaritzats en centres educatius d’ESO, Batxillerat, programes de formació i inserció (PFI), cicles formatius de grau mitjà i recursos especials com les unitats d’escolarització compartida (UEC).
El document fomenta la implementació de mesures preventives que inclouen pautes d’actuació pel professorat, i programes, materials i webs per a treballar a l’aula i per a famílies. També facilita la detecció de comportaments de risc i estableix uns circuits d’intervenció coordinats entre els diferents membres de la comunitat escolar i agents implicats en el protocol com són els cossos de seguretat; els centres de salut mental infantil i juvenil; els centres d’atenció i seguiment de les drogodependències (CAS); els serveis socials i joventut, entre d’altres.
A més, aquest protocol vol anar més enllà de la sanció i convertir el conflicte en una oportunitat educativa, tant per a l’alumnat com per a les famílies. En aquest sentit, es proposa una intervenció que facilita la reflexió i l’anàlisi dels fets ocorreguts, així com de les repercussions que tenen per tal d’establir pautes per deixar el consum o reduir els riscos associats.
Amb la presentació pública s’inicia un procés per la seva implementació a través dels Serveis Territorials d’Ensenyament de manera coordinada amb la Sub-direcció General de Drogodependències, els referents de promoció de la salut de l’Agència de Salut Pública de Catalunya, els professionals de Salut-Escola, els tècnics locals i altres agents educatius i dels serveis assistencials (Centres d’Atenció Primària, CAS, CSMIJ) que treballen amb joves.
El protocol ha estat fruit d’un treball bilateral entre els departaments de Salut, a través de la Sub-direcció General de Drogodependències, i el d’Ensenyament. A més a més, també hi ha col·laborat el Departament d’Interior, el de Treball, Afers Socials i Famílies, així com també l’Associació Catalana de Municipis i Comarques de Catalunya; la Federació Catalana de Municipis, i l’Agència de Salut Pública de Barcelona.
Consum de drogues
L’inici en el consum d’alguna substància coincideix, en la majoria dels casos, amb la franja d’edat dels joves que cursen Educació Secundària Obligatòria (ESO) i postobligatòria. L’última enquesta sobre l’ús de drogues a l’ensenyament secundari (ESTUDES, 2014) mostra que es comença a experimentar amb l’alcohol, el tabac, el cànnabis i la resta de substàncies entre els 12,6 i els 15, i que el percentatge de persones consumidores de les drogues amb prevalences més altes de consum (alcohol, tabac, cànnabis) tendeixen a augmentar amb l’edat assolint el seu màxim entre els estudiants de 17 o 18 anys. Per tant, el centre educatiu brinda una oportunitat d’intervenir preventivament amb joves que, d’altra banda, no accedirien a recursos especialitzats.
Després d’anys d’intervencions preventives a les aules, l’evidència disponible i el consens entre els professionals permeten determinar que les intervencions que aconsegueixen més impacte són aquelles que s’estableixen de manera coordinada entre els diversos equips de professionals que formen part de la comunitat educativa (docents, personal no docent, professionals especialitzats, tècnics locals) la família i que s’estenen a la comunitat. Per això és molt important disposar de protocols d’actuació per abordar les problemàtiques relacionades amb aquests, tant a dins com a fora del centre.
Informació complementària:
1. Protocol de Prevenció per la detecció i intervenció sobre Drogues als Centres d’Educació Secundària:
2. Principals dades de consum:
Govern
Govern
Govern
3. Per a més informació sobre les principals dades de consum:
Informe dels resultats per a Catalunya de l’Enquesta estatal sobre l’ús de drogues a l’ensenyament secundari (ESTUDES) 2014
4. Per a més informació sobre els recursos preventius i assistencials de la Sub-direcció general de Drogodependències:
Canal Drogues http://drogues.gencat.cat/ca/inici/