Quina és la normativa actual per instal·lar un DEA a un municipi, equipament o territori?
Existeixen dues normatives que heu de considerar prèviament a la presa de decisió per a la instal·lació d’un DEA.
- Decret 151/2012, de 20 de novembre, del Departament de Salut pel qual s'estableixen els requisits per a la instal·lació i l'ús de desfibril·ladors externs fora de l'àmbit sanitari i per a l'autorització d'entitats formadores en aquest ús
- Decret 30/2015, de 3 de març, del Departament d’Interior pel qual s'aprova el catàleg d'activitats i centres obligats a adoptar mesures d'autoprotecció i es fixa el contingut d'aquestes mesures
Decret 151/2012, de 20 de novembre, del Departament de Salut pel qual s'estableixen els requisits per a la instal·lació i l'ús de desfibril·ladors externs fora de l'àmbit sanitari i per a l'autorització d'entitats formadores en aquest ús
Punts clau
- Àmbit d’aplicació: instal·lació d’un DEA en un espai públic o en qualsevol entitat, empresa, establiment, servei o domicili particular, amb l’excepció dels centres sanitaris.
- Aspectes regulats: formació, inicial i continuada, del personal instructor per al personal no sanitari. També preveu l’autorització de les entitats formadores. Es creen dos registres:
- Registre dels desfibril·ladors en centres no sanitaris.
- Registre de persones formades per actuar com a primers interventors en l’ús de desfibril·ladors i les entitats formadores autoritzades
- Procediment: les entitats públiques o privades o els particulars han de notificar la instal·lació d’un DEA, així com la modificació de dades o la cancel·lació d’aquesta. Consulteu el tràmit.
- Requeriments que s’han de complir en el tràmit
- La ubicació del DEA i les seves normes d’utilització estan adequadament senyalitzades en un lloc visible.
- S’han previst mitjans per a la comunicació immediata amb SEM a càrrec de qui instal·la el DEA, així com un sistema d’alerta posterior a l’autoritat sanitària a través del telèfon 112.
- El personal autoritzat per a l’ús del DEA ha de realitzar els cursos de formació continuada definits segons els criteris del Consell català de Ressuscitació (CCR).
- La responsabilitat dels DEA recau sobre el o la titular de l’entitat, empresa, establiment, servei o particular titular del seu emplaçament i té l’obligació de garantir-ne el manteniment i la conservació.
- Al lloc d'ubicació del DEA es compta, durant l'horari d'activitat, amb un mínim d'una persona autoritzada per a l'ús de l'aparell. En cas d’aparells DEA ubicats a la via pública, la persona responsable del DEA no està obligada tenir una persona autoritzada perquè el faci servir.
- El DEA pot ser utilitzat pel personal sanitari, les persones que tinguin la formació necessària i qualsevol persona que, encara que no tingui la formació, el pugui utilitzar amb finalitats terapèutiques.
Decret 30/2015, de 3 de març, del Departament d’Interior pel qual s'aprova el catàleg d'activitats i centres obligats a adoptar mesures d'autoprotecció i es fixa el contingut d'aquestes mesures
Punts Clau
- Àmbit d’aplicació: d’acord amb el que estableix la Llei 4/1997 de protecció civil de Catalunya, el Decret determina el catàleg d’activitats i tipus de centres amb obligació d’autoprotecció.
- En defecte de normativa sectorial específica i, exceptuant aquells espais amb cobertura exclusiva pel SEM, el Decret detalla a la taula de l’annex III de la pàgina 31 les característiques de les instal·lacions (per raó del volum o aforament de persones esperat) i els mitjans mínims preventius sanitaris que s’han de garantir, entre els quals pot figurar la disponibilitat de DEA en activitats esportives, docents, sanitàries, residencials i altres.
Data d'actualització:
31.08.2022