Les incapacitats temporals (IT) generades per ingrés hospitalari o per una cirurgia major ambulatòria (CMA) i l’alta d’una IT per motiu de part, es gestionen des del mateix hospital, a través d’una plataforma integrada al sistema d’informació del centre.
- Ingrés hospitalari. Un cop el pacient està ingressat, l’administració del centre recull la informació requerida per gestionar la IT, en cas que la necessiti per trobar-se en situació laboral activa.
Si el pacient segueix ingressat 7 dies després del primer dia que va faltar a la feina, el comunicat de confirmació es genera automàticament i té una validesa de fins a 14 dies.
Si l’ingrés dura menys de 7 dies, el primer comunicat també s’emet en sortir de l’hospital.
Els següents comunicats de confirmació es gestionen a l’atenció primària i el seguiment dels pacients correspon als metges o metgesses de família.
- Cirurgia major ambulatòria. Si la persona s'ha sotmès a una intervenció d'aquest tipus, l’administració del centre recull la informació requerida per gestionar la IT, en cas que la necessiti per trobar-se en situació laboral activa. Segons el diagnòstic de la intervenció, l’edat i el CNO (codi nacional d’ocupació) del pacient, es calcula la durada òptima de la baixa i se'n mostra una durada estimada.
Si la durada òptima/estimada és inferior a 5 dies, es gestiona la baixa i l’alta en el mateix moment, i únicament s’emet un sol comunicat.
Si la durada òptima/estimada és igual o major a 5 dies, es gestiona la baixa i els comunicats posteriors de confirmació s’han d’emetre de des de l’atenció primària, en funció de la durada del procés i del seguiment que el professional sanitari determini.
- Ingrés per part. En el cas de les dones ingressades per part amb una baixa laboral activa en el moment de l’ingrés, l’alta es gestiona des del centre hospitalari. D'aquesta manera, poden tramitar el permís de maternitat sense haver de passar prèviament per l’atenció primària. Aquesta data d’alta de la baixa laboral ha de ser necessàriament del dia anterior al part.
Tota la documentació que es generi (la baixa, el primer comunicat o l’alta) es pot descarregar immediatament des de La Meva Salut.
En tots els casos és important assegurar-se que la baixa, els comunicats i l’alta s'han emès correctament, i verificar les dades que hi consten, sobretot en relació a la persona i a la data d’inici o de fi de la baixa. Cal tenir en compte que si les dades són incorrectes o s'ha produït un error en el seu enregistrament, la documentació només es podrà modificar/anular en els primers dies immediatament posteriors a la seva emissió.
Els objectius d’aquest canvi en la gestió de la IT per ingrés hospitalari, que es va introduir entre 2023 i 2024, són agilitzar els processos, disminuir el nombre de contactes a l’atenció primària per gestions d’aquest tipus, desburocratitzar el sistema i millorar l’experiència del pacient i el seu entorn.