El comunicat de baixa és el document que acredita oficialment la situació d’incapacitat per treballar degut a un problema de salut. Serveix per justificar l’absència al lloc de treball per motius mèdics i és imprescindible per sol·licitar i tramitar la prestació econòmica per incapacitat temporal per treballar en les situacions previstes per la llei.
El comunicat de baixa no és el mateix que el justificant de visita. El justificant de visita demostra l’assistència a un centre sanitari, però no serveix per acreditar la incapacitat per fer la feina habitual ni per justificar un temps de repòs sense treballar.
Des de l'1 d'abril de 2023, els treballadors deixen de tenir l'obligació de presentar els comunicats mèdics de baixa, confirmació i alta mèdica a la seva empresa.
Generalment, el comunicat de baixa el fa el metge o metgessa del sistema públic de salut sempre després d’una valoració mèdica. No pot tenir una data futura, i excepcionalment sí que es pot fer amb data retroactiva. Actualment, també es pot generar des de l’hospital en cas d’ingrés hospitalari i pròximament està previst en algunes cirurgies majors ambulatòries.
En els casos d'accident de treball o de malaltia professional, el comunicat de baixa el fa el metge o metgessa de la Mútua Col·laboradora amb la Seguretat Social, el metge o metgessa del servei públic de salut en cas de cobertura per part de l'Institut Nacional de la Seguretat Social o de l'Institut Social de la Marina i, excepcionalment, el metge o metgessa de l'ICAM.
El comunicat de baixa per contingències comunes és un formulari que el metge ha d’emplenar amb dades relacionades amb la persona treballadora:
- Dades d’identificació personal i número de telèfon de contacte
- Dades sobre la situació laboral: Règim d’afiliació a la Seguretat Social, persona activa o perceptora d'atur contributiu
- Dades de l’empresa on treballa
- Dades sobre el problema de salut que li impedeix treballar
- Tipus de baixa (malaltia comuna o accident no laboral)
- Data d’inici de la baixa i estimació de la durada que tindrà
- Dades del metge o metgessa que l’emet.
En els comunicats de baixa per accident de treball (AT) o malaltia professional (MP), es fa servir el mateix model de formulari i s'hi especifiquen les dades següents:
- Tipus de baixa (AT o MP)
- Data de l'accident
Des de l'1 d'abril de 2023, els treballadors i treballadores deixen de tenir l'obligació de presentar els comunicats mèdics de baixa, confirmació i alta mèdica a la seva empresa.
El metge o la metgessa lliura únicament un document amb el diagnòstic a la persona treballadora.
L'empresa s'assabentarà que té un treballador o treballadora de baixa així com els comunicats de confirmació o alta mèdica per comunicació telemàtica amb l'Institut Nacional de la Seguretat Social.