Quan un metge rep una petició de prestació d’ajuda per morir, el primer pas és sol·licitar l’alta a l’aplicació( PRAM. Aquesta es pot dur a terme de 2 maneres:
- Usuaris amb targeta del Col·legi de metges:
Entrar a la pàgina web https://salut.gencat.cat/pram/eutanasia i accedir al portal amb les credencials de la targeta del col·legi de metges.
- Usuaris sense targeta del Col·legi de metges:
Per sol·licitar l’alta s’ha d’omplir el formulari, que haurà d’anar signat per director/a del centre i el/la responsable.
Un cop el/la metge/ssa responsable s’hagi donat d’alta al PRAM, ha de crear un nou expedient i omplir les dades al PRAM.
L’accés a la plataforma PRAM només té utilitat quan s’ha de gestionar una sol·licitud, i per això només es proporciona a aquells professionals que reben sol·licituds de prestació d’ajuda per morir.
Recomanem només demanar accés al PRAM en el moment en que el professional té una sol·licitud o bé en serà el metge consultor. Així doncs, al sol·licitar l’accés a la plataforma cal indicar si s’ha rebut o s’està a punt de rebre una sol·licitud d’ajuda a morir, doncs l’usuari per accedir a la plataforma PRAM només té sentit i utilitat en aquest cas.
Arribat el cas que un professional amb alguna sol·licitud requereixi que sigui donat d’alta, cal indicar si l’usuari es metge/metgessa responsable, metge/metgessa consultor o auxiliar del metge responsable. El formulari ha d’anar signat pel responsable del centre.
No es recomanable demanar l’accés al PRAM per a tots els metges/metgesses del centre.
Un cop rebuda la sol·licitud l’accés es dona de manera ràpida, entre 24 i 48 hores. Sempre que sigui necessari, un professional de l’oficina PRAM acompanyarà al professional en la manera d’operar dins de la plataforma.
Aquest tràmit només és necessari quan s’accedeix a través d’alta en formulari
Quan un metge rebi una sol·licitud, haurà de contactar amb direcció del seu centre per tal que li autoritzin l'accés al PRAM. La forma de fer-ho és lleugerament diferent en funció de la tipologia del centre on treballa el professional.
Professionals del sistema català de la salut: envieu el formulari d’alta que es pot trobar a l’apartat de documentació, signat electrònicament per part del director del centre, a l’oficina de coordinació de la prestació d’ajuda per morir: oficina.pram@gencat.cat. El director de centre pot delegar la petició d’usuari a una altra persona comunicant-ho a la pròpia oficina de coordinació.
Professionals de centres no públics del sistema català de la salut i residències: l’accés l’haurà de gestionar el Director/a del centre enviant un correu electrònic a: oficina.pram@gencat.cat.
En aquest cas, el més probable, és que la persona que s’està donant d’alta ja tingui un usuari al portal d’aplicacions.
Si recordeu la contrasenya que teníeu, proveu d’entrar amb aquesta contrasenya que ja teníeu al portal d’aplicacions des del següent link: https://salut.gencat.cat/pls/gsa/gsapk030.portal . Si continueu tenint el mateix problema, contacteu amb oficina.pram@gencat.cat .
Si no recordeu la contrasenya, contacteu amb oficina.pram@gencat.cat i us proporcionaran la contrasenya.
L’accés a la plataforma es dona de manera ràpida, entre 24 i 48 hores. Recordeu, també, que sempre que sigui necessari un professional de l’oficina PRAM us acompanyarà en la manera d’operar dins de la plataforma.
El codi d’expedient es genera de forma automàtica cada cop que es genera un nou expedient.
El codi té la següent forma PRA-2021-0XXXXXX.
No, els referents de les Regions Sanitàries no tenen accés al PRAM per fer seguiment de les peticions rebudes.
No, els professionals d’Atenció Ciutadana no tenen accés al PRAM per fer seguiment de les peticions rebudes.
Tota la documentació necessària pel seguiment i avaluació per part de la CGAC de l’expedient hauria d’estar disponible a la plataforma PRAM.
SÍ. Els membres de la Comissió de Garantia i Avaluació que han d’estudiar els expedients, seran assignats a l’expedient concret i podran visualitzar tots els documents que constin a l’aplicació PRAM.
Sí. Totes les persones que estan assignades a un expedient poden veure/consultar tots els documents penjats al PRAM.
No. Tant la persona auxiliar, com el metge/metgessa responsable i el metge o metgessa consultora només tenen accés als expedient que tenen assignat i cap altre .
Els tràmits de la prestació d’ajuda per morir també han de constar a la història clínica conforme la LORE. Per tant, a través de l’HC3 es podrà saber si la persona té una sol·licitud de prestació d’ajuda per morir activa.
Un cop s’ha creat l’expedient a l’aplicació de forma correcta es pot accedir a l’expedient i ja es pot començar a pujar tota la documentació.
Els documents necessaris per poder dur a terme la prestació són els següents:
- Còpia del DNI del sol·licitant.
- Còpia del DNI de la persona representant, en el cas que hi sigui.
- El document de la primera i de la segona sol·licitud que han d’haver estat realitzats deixant una separació de com a mínim 15 dies naturals entre ambdós. Aquest termini de 15 dies només es podrà reduir en aquells casos on hi hagi
- Còpia del document que s’entrega per escrita la persona sol·licitant sobre la informació que existeixi sobre el seu procés mèdic, les diferents alternatives i possibilitats d’actuació (incloses cures pal·liatives i prestacions a que tingui dret de conformitat a la normativa d’atenció a la dependència)Copia del curs clínic on queda constància del procés de deliberació.
- Document de Consentiment Informat obtingut almenys dos dies després que el pacient hagi fet la segona sol·licitud .
- Document de Voluntats Anticipades en cas d’haver-ni.
- Informe favorable o desfavorable del metge responsable. És molt important explicar bé tot el procés deliberatiu.
- Informe favorable o desfavorable del metge consultor, que el metge responsable haurà assignat en el PRAM .
- En cas que es prevegi una pèrdua de la capacitat de fet de la persona i es decideixi escurçar el període deliberatiu per sota de 15 dies, es farà un breu escrit on s’assenyalin les raons que motiven aquest escurçament.
- En les malalties on sigui previsible la pèrdua de la competència, si no hi ha un DVA, cal aportar un informe que acrediti que les sol·licituds i el consentiment s’han obtingut mentre el pacient conservava la competència (la valoració de la competència pot ser feta pel mateix metge responsable o per un metge especialista si hi ha dubtes).
- En cas que el metge responsable i el metge consultor pertanyin al mateix servei, cal una declaració de que pertanyen a equips mèdics diferents i que no tracten habitualment el pacient que ha fet la sol·licitud.
- Document on consti la designació i acceptació d’un metge responsable substitut en cas que en algun moment aquest darrer tingui impediments per continuar el procés (vacances, malaltia, etc.)
- S’ha de revisar que tots els informes estiguin degudament signats i datats tant pel metge consultor com pel metge responsable.
Un cop es tingui tota aquesta documentació, el President de la CGAC assignarà als dos membres de la Dupla (metge/ssa i jurista) que faran l’avaluació del cas i faran un informe amb el resultat: favorable / desfavorable / desacord dels dos membres.
Un cop la Dupla emeti informe favorable, caldrà esperar el requeriment del President de la CGAC. Aquest requeriment serà penjat al programa PRAM però també s’enviarà al mateix temps al correu personal del metge/ssa responsable.
Un cop es tingui el/la metge/ssa responsable rebi el requeriment, es podrà dur a terme la prestació.
Tots els documents rellevants, primera i segona sol·licitud, Consentiment Informat, Document de Voluntats anticipades (en els casos on hi sigui), així com els diferents informes que el metge responsable consideri que poden ajudar a la valoració de la CGAC, s’han d’escanejar i pujar al PRAM a l’apartat corresponent. També s’haurà d’indicar la data en que es va signar i la data en que es penja a l’aplicació.
L’informe s’ha d’omplir des de la pestanya “1. Informe del metge responsable” i clicar al signe “+”. S’obrirà un desplegable amb una sèrie de camps que cal omplir. S’han d’omplir totes les caselles ja que totes elles contenen requisits necessaris per justificar la prestació d’ajut a morir.
Cal detallar de la forma més exhaustiva possible el procés deliberatiu que s’ha dut a terme amb la persona sol·licitant.
Un cop omplerts tots els camps cal generar informe clicant a “Generar informe”, Aquest informe que es guarda en l’apartat fitxers de la plataforma s’ha de descarregar i signar per després tornar-lo a penja a la plataforma PRAM.
És imprescindible que tots els informes estiguin degudament signats pel metge responsable i pel metge consultor abans de penjar-los a l’aplicació.
En el cas de tenir un informe clínic diferent del que genera el programa PRAM, és imprescindible que contingui tota la informació obligatòria que es demana als camps del PRAM i que també estigui signat i penjat.
La plataforma PRAM disposa d’una seria d’apartats per facilitar al metge responsable i al metge consultor la elaboració dels seus informes. Ara bé pot passar que en ocasions el metge disposi o hagi elaborat el seu informe de manera independent i disposa del document en un altre format. Aquest informe serà vàlid si conté la informació mínima requerida per la llei i la posterior avaluació per la Comissió de Garantia i Avaluació.
Es realitzarà de la mateixa manera que en el cas de l’informe del metge/ssa, però entrant a l’apartat “2. Informe del metge consultor”.
També serà necessari omplir tots els camps i signar l’informe.
Recordeu que és necessari clicar “Favorable” en el cas de que l’informe sigui favorable perquè el Secretari de la CGAC obtingui la notificació corresponent i pugui assignar als membres avaluadors de la CGAC a l’expedient.
El metge consultor per tal de poder accedir a l’expedient ha de realitzar els següents passos:
- Demanar l’alta al PRAM, omplint el formulari que ha de signar el/la seva responsable, o accedint al PRAM amb la targeta de col·legiat/da
- El metge responsable ha d’assignar el metge consultor dins l’aplicació PRAM, concretament a l’apartat “assignació de professionals a l’expedient”, a partir del seu DNI o NIE.
Aquesta assignació és important perquè fins que el metge consultor no estigui assignat no podrà entrar a l’expedient.
Un cop assignat a l’expedient corresponent, el metge consultor haurà d’omplir l’apartat “2. Informe metge consultor”, generar l’informe i “penjar-lo” signat. Igual que s’ha recomanat en el cas de l’informe del metge/ssa responsable, cal omplir tots els camps del PRAM ja que contenen la informació mínima que ha de recollir l’informe. És imprescindible que l’informe estigui signat.
El metge responsable ha de remetre a la Comissió de Garantia i Avaluació, el document primer i segon, en els següents supòsits:
- Una vegada realitzada la prestació i en el termini de 5 dies hàbils, s’ha d’introduir al PRAM el document primer i segon.
- En els casos on el/la metge/ssa responsable denegui la prestació d’ajuda per morir, independentment que s’hagi formulat o no una reclamació davant la CGAC, en el termini de 5 dies a comptar des del dia que se li notifica la denegació al pacient.
El document primer i segon es generaran des de l’aplicació PRAM. Serà a través d’aquesta plataforma que la Comissió de Garantia i Avaluació en tindrà coneixement.
El document primer i segon es generen des de l’aplicació PRAM. El document primer i segon han de recollir les dades que especifica l’article 12 de la LORE.
El document primer es genera, de forma automàtica, una vegada s’introdueixen la data d’informe i comunicació, i després de prémer el botó “Generar informe”.
Respecte al document segon, s’hauran d’omplir tots els camps que apareixen a l’aplicació, i un cop omplert, generar l’informe i signar-lo. Respecte als camps us fem algunes recomanacions:
- Justificació en cas que el nombre de dies sigui inferior a 15.
- Descripció del procediment seguit pel metge responsable i la resta de l’equip de professionals. En aquest apartat seria recomanable detallar el següent:
- Procés deliberatiu des de la primera sol·licitud.
- Respecte la prestació d’ajuda per morir:
- Domicili, hospital, residència.
- Modalitat de la prestació.
- Fàrmacs administrats i via d’administració.
- Qui acompanya al pacient: personal sanitari, familiars, amics...
- Deixar constància si la persona sol·licitant estava conscient abans d’iniciar la prestació.
- Temps empleat al procediment.
- Possibles incidències que es puguin produir (falta de medicació, efectes adversos, etcètera).
- Lloc de defunció.
- Data de defunció.
- Naturalesa del patiment continu i insuportable sofert per la persona sol·licitant.
- Motius pels quals es considera que no té perspectives de millora.
- Informació sobre la voluntarietat, reflexió i reiteració de la petició. Absència de pressió externa.
- Descripció de la malaltia greu i incurable o del sofriment freu crònic i impossibilitant.
Es produeix un èxitus prematur quan la persona sol·licitant es mor abans de que es dugui a terme la prestació d’ajut a morir. Els passos a seguir en el cas d’èxitus prematur, són:
- Dins l’aplicació PRAM: canviar l’estat d’expedient, a través del desplegable, i posar “expedient finalitzat per èxitus prematur” (aquesta pestanya apareix a dalt de tot, sota el número d’expedient) .
- Realitzar un informe “reflexió” de tot el procés, que podeu escriure en un document format word i enviar-la al correu: comissiogarantiesavaluacio.salut@gencat.cat .
Aquesta informació es remet a la Comissió de Garantia i Avaluació per tal de que pugui realitzar un informe detallat de tots els expedients, inclosos aquells on es produeix un èxitus prematur.
Seria interessant que en aquest informe hi constés:
- Data de la defunció.
- Lloc de la defunció (domicili, hospital, etc)
- Causa immediata de la mort (per exemple: sedació pal·liativa, empitjorament clínic ràpid, mort sobtada, etc).
- Entorn on es produeix la defunció (acompanyament i altra informació rellevant)
- Tot el que es pugui/vulgui aportar en relació al procediment (per exemple: problemes amb l’aplicació PRAM, dubtes sobre el procés, resposta per part de l’Oficina PRAM etc.); aquesta informació ens serà molt útil per tal de poder recollir de forma constructiva les principals incidències, dificultats o preocupacions durant el procés de la prestació d’ajuda per morir.