Els referents territorials del Servei Català de Salut (SCS, CatSalut)
Cada regió sanitària del SCS compta amb:
- Referent “formal”: Professional/s de l’àmbit assistencial, planificació, atenció ciutadana, direcció de sector, en funció de la composició o disponibilitat de la regió sanitària.
- Àmbit d’atenció a la ciutadania: Professional/s de l’àmbit de l’atenció a la ciutadania amb la funció de resoldre dubtes sobre el procediment i el circuit establerts per la prestació de l’eutanàsia.
- Àmbit de farmàcia: Professional/s de l’àmbit de farmàcia amb la funció d'oferir suport i assessorament sobre el protocol farmacològic, així com el circuit establert en relació a la prescripció i dispensació de la medicació.
Les seves funcions són:
- Assessorament a la persona sol·licitant de la prestació sobre els requisits i el circuit per accedir a la prestació de l’eutanàsia.
- Coordinació per garantir l’establiment del circuit adient en les situacions on la prestació s’hagi de realitzar en un centre diferent al de l’inici del procediment, dins de la mateixa regió sanitària (especialment quan es tracta de centres de diferents entitats proveïdores).
- on la prestació s’hagi de realitzar en un àmbit assistencial diferent al que s’ha iniciat el procediment.
- on el procediment s’ha iniciat en un altre comunitat autònoma.
- Suport i/o assessorament als referents d’eutanàsia dels centres de l’àmbit de la regió sanitària.
- Suport i/o assessorament a les unitats atenció al ciutadà dels centres implicats en la prestació de l’eutanàsia quan als requisits i circuits del procediment.
- Coordinació entre els referents de les diferents regions sanitàries.
- Identificació i comunicació a l’àmbit que correspongui sobre les incidències en el procediment i la realització de la prestació.
- Interrelació, quan calgui, amb els referents “institucionals” o amb l’oficina PRAM.
- Suport i assessorament sobre el circuit farmacològic establert.
Referents institucionals
La figura de la persona referent institucional (corporació sanitària, hospital, centre sociosanitari, d’atenció comunitària, etc.) pretén ser un suport al llarg del procés de la PRAM tant a l’equip assistencial (metge i infermera) com a qui ho necessiti (d’altres professionals que intervinguin, pacients, familiars) i ajudar a la gestió del procés.
Són professionals nomenats per les organitzacions de salut (hospitalàries, comunitàries) que donen informació sobre la llei i assessoren sobre els requisits previs als professionals que rebin un cas. També referent a la possibilitat d’objecció de consciència, facilitar la comunicació per tal que sigui suplert i arribi al cap de servei corresponent.
Ajudar en l’assignació de metge responsable, i d’infermera quan no estigui determinat i el pacient es mostra reiteratiu, amb determinació per la prestació i està correctament informat. També valorar si cal introduir professionals d’altres disciplines (Psicòleg, Psiquiatre, Treball social).
Gestions:
- Facilitació al MR del document guia per la prestació amb el temps adequat pels passos. Assegurar el compliment dels temps.
- Ajuda en la comunicació amb les direccions assistencials responsables. Gestió del metge responsable del cas. Garantir la disponibilitat de temps assistencial per les entrevistes de la prestació i documentació del procés.
- Gestió de la resposta Comissió de Garantia i Avaluació (CGAC).
- Si és desfavorable: ajudar al procés per a fer la reclamació a la CGAC.
Aplicació de la PRAM:
- Ajut per a la sol·licitud de la contrasenya per accedir a l’aplicació de la PRAM (via direcció: secretaria de direcció).
- Suport al MR (metge responsable) per facilitar informació escrita al pacient sobre la PRAM i les alternatives.
- Ajuda per emplenar els informes del PRAM: codi d’hospital, Codi CIM de malaltia del pacient, etc. Important signatura sol·licitant davant del metge responsable, i signatures dels informes tant del MR com del MC (Metge Consultor).
- Assessorament per pujar els informes a l’aplicació de la PRAM: 1a i 2a sol·licitud, informe deliberatiu, interconsultes, informe metge consultor.
Procés:
- Recolzament i guia per fer l’entrevista deliberativa estructurada amb el pacient (des de 1ª visita).
- Posar en contacte amb un altre professional que ja ha portat alguna prestació prèvia abans (possibilitat de mentoring del procés, per aclarir dubtes, suport, compartir neguits, etc.).
- Ajudar a discernir sobre la necessitat recórrer a altres recursos assistencials i recomanacions. (PADES, psicologia, treball social, CEA, psiquiatria).
- Facilitar i prioritzar el circuit amb psiquiatria quan es tracti d’alteració emocional greu o trastorn mental.
- Assessorar en casos d’incapacitat de fet i DVA previ.
- Aconsellar sobre la designació del metge/sa consultor (MC).
- Donar suport a l’equip el dia de la prestació.
- Recordar que al Certificat de defunció ha de constar: “Causa immediata”: Ajut per a morir. Llei Orgànica 3/2021 de 24 de Març per la prestació d’ajuda a morir”.
- Recollida de les reflexions sobre el desenvolupament i vivències de la pràctica i recollida de propostes de millora si s’escau.
Altres funcions:
- Interlocutor amb l’oficina PRAM per la gestió de dubtes amb la documentació.
- Interlocutor amb el Grup Territorial.
- Interlocutor amb la CGIA en cas de reclamacions.
- Col·laborar en la cerca d’un metge responsable en cas que existeixi un primer metge responsable que fa objecció de consciència. Col·laborar amb el centre a la pràctica de la prestació després que el metge responsable ha informat desfavorablement, i la CGAC favorablement.
- Col·laboració amb Unitat atenció a l’usuari sobre qüestions relacionades amb el DVA amb PRAM tan d’informació com per derivació de les demandes que sorgeixin.
- Cooperar amb les direccions assistencials per vetllar l’adequat desplegament de la llei al territori i la qualitat del procés.
Requeriments:
- Garantir la disponibilitat de temps assistencial
- Possibilitats de consulta amb l’equip territorial, reunió extraordinària, etc.
Els propis referents territorials/d’hospital i directius (caps de servei, gerents, directors d’EAP, directors de SAP…) poden, si ho precisen, buscar el suport dels referents de la prestació d’eutanàsia de les diferents entitats proveïdores i línies d’atenció (hospitals, centres d’atenció intermèdia i atenció primària). És molt recomanable que cada servei/hospital, EAP/SAP disposi del llistat de referents territorials/d’hospital i del CatSalut. És important que aquests referents, disposin de temps, alliberant-los d’altres tasques perquè aquesta ajuda i assessorament als companys no suposi una feina afegida a la que ja tenen habitualment.