Catalunya compta amb un servei especialitzat en l’atenció telefònica a persones amb conducta o ideació suïcida, i als seus familiars o persones properes.
El servei està format per un equip especialitzat en salut mental: professionals d’infermeria, psicologia i psiquiatria. Tots ells són experts en conductes suïcides i en les conseqüències derivades (ideació, temptativa i mort per suïcidi).
Les trucades s’atenen les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any i el professional activa els recursos que necessita la persona: el codi risc suïcidi, la derivació a emergències de l’hospital o bé la derivació als serveis especialitzats dels centres de salut mental per a infants i joves (CSMIJ) o els centres de salut mental per a adults (CSMA).
Com és el procés d’atenció sanitària del 061 d’atenció al suïcidi?
- Tot comença amb una trucada al 061, que s’atén des d’una de les oficines del SEM. La trucada pot ser feta per la persona afectada, els familiars, els amics o qualsevol altra persona propera a la víctima.
- Els operadors gestionen la trucada i la deriven a la unitat especialitzada en conductes suïcides.
- El personal sanitari especialitzat assisteix l’usuari.
- Durant l’assistència in situ, el professional assigna a l’usuari el recurs més adequat: resol l’assistència mitjançant un consell sanitari telefònic i determina la necessitat d’activar el codi suïcidi enviant una unitat mòbil.
- Quan la trucada requereix la mobilització d’un equip assistencial, una unitat es desplaça fins al lloc on es troba la víctima per assistir-la, estabilitzar-la i, si cal, traslladar-la a un centre sanitari.
Aquest servei s’inscriu dins del Pla de prevenció del suïcidi de Catalunya 2021-2025 (PLAPRESC), que té com a objectiu millorar la detecció i l’abordatge de la conducta suïcida per reduir la taxa de temptatives i de mort per suïcidi.