El rol dels professionals de la salut és clau en la prevenció i el tractament dels TEAF:
- D'una banda, cal que conscienciïn les dones gestants, i també les seves parelles, de la importància de no beure, però sense culpabilitzar ni estigmatitzar.
- D'altra banda, han de saber identificar les necessitats concretes de cada pacient per dissenyar un pla d'atenció individualitzat, amb intervenció familiar i coordinació amb l'entorn escolar.
Professionals de l’atenció primària o hospitalària
D’acord amb les pautes del Protocol de seguiment de l’embaràs a Catalunya del Departament de Salut, heu de recomanar a les dones en edat fèrtil que es visitin en un centre sanitari que no beguin alcohol. Cal explicar a la dona que l’abstinència de l’alcohol i també de les altres drogues és necessària a partir del moment en què planifica un futur embaràs (o, si més no, davant la primera sospita d’embaràs), ja que moltes de les anomalies provocades pel consum d’alcohol es poden produir en el primer trimestre de gestació.
Professionals de seguiment de l'embaràs
Tal com indica el Protocol de seguiment de l’embaràs a Catalunya del Departament de Salut, es recomana primer de tot fer una bona anamnesi, estructurada i sistemàtica, en la primera visita de control, fent ús d’instruments de cribratge validats o bé explorant, mitjançant l’entrevista clínica, les substàncies que s’estan consumint i el patró de consum (la quantitat i la freqüència) durant la vida i sobretot des del moment de la concepció.
En concret, quan preguntem sobre el consum d’alcohol, cal comprovar que la dona comprèn que ens estem referint a totes les begudes alcohòliques, incloses les de baixa graduació (cervesa, cava, etc.) i a tots els tipus de consum (en els àpats, en celebracions, etc.). Cal evitar preguntes molt generals com “Vostè beu?” o “Quant beu vostè?” i, en canvi, facilitar l’evocació del consum per part de la dona embarassada preguntant-li pel consum de begudes alcohòliques en el decurs d’un dia normal.
Alguns marcadors biològics (GGT, VCM, GOT, GPT i la relació GOT/GPT) poden complementar les dades recollides amb l’anamnesi o els instruments de cribratge, però cal tenir en compte que aquests marcadors perden sensibilitat quan el consum d’alcohol és de baix risc.
El consell per a l’abandonament del consum d’alcohol i altres drogues durant l’embaràs és la millor recomanació en tots els casos. No obstant això, cal tenir en compte que pot ser un tema “sensible” per a algunes dones, especialment si fan consums elevats i freqüents; per tant, és essencial cuidar molt la creació d’un bon vincle i empatia que generin confiança en la gestant.
Quant a la intervenció, l’objectiu òptim és l’abandonament del consum –fins i tot de petites dosis– en dones embarassades o que estiguin planificant un embaràs. Així, doncs, s’ha d’oferir consell amb aquest propòsit i cal intensificar les intervencions si la gestant no deixa de consumir i en funció del risc que presenti la mare i el fetus.
Professionals de la salut mental
Heu de tenir en compte de manera prioritària que el cervell està afectat i que la intervenció s’ha de basar de manera individualitzada a comprendre quines àrees estan afectades en cada cas, amb l’objectiu de poder adaptar-nos com a professionals a cada necessitat concreta i posar els recursos per pal·liar les discapacitats secundàries.
Les intervencions i el tipus d’acompanyament s’han d'adequar a cada cas concret i han de contenir un pla individualitzat, amb intervenció familiar i coordinació amb l’entorn escolar.
Els Programes Individualitzats inclouen, però, alguns elements comuns:
- Limitar les estimulacions que poden provocar distraccions inoportunes, com les distraccions visuals.
- Establir una planificació de rutines que inclogui la previsió d’imprevistos.
- Adequar el llenguatge a casos i exemples concrets per facilitar la comprensió de la tasca, evitant els dobles sentits i les ironies que poden donar lloc a males interpretacions i utilitzant instruccions senzilles i expectatives realistes, assegurant-nos que ha comprès la instrucció.
- Fomentar un aprenentatge multisensorial que involucri els sentits (visual, cinètic i auditiu) i que pugui facilitar l’estimulació de la memòria a llarg termini.
- Introduir processos que promoguin la memòria i l’atenció mitjançant, per exemple, la divisió de la feina en passos seqüencials amb tasques breus que incloguin descansos entre feines i la repetició de les instruccions per tornar a centrar l’atenció.
- Ampliar el marge de temps per comprendre la tasca i per dur-la a terme.