Des del vessant de la seguretat del pacient, la consulta telefònica té més inconvenients que avantatges respecte a la presencial. Conèixer bé les limitacions, tant les dels professionals com les dels pacients, i involucrar el pacient en la seva seguretat durant l’atenció telefònica són alguns punts clau per fer més segura la consulta telefònica i mantenir la qualitat de l’assistència.
Quins riscos hi ha?
Bons consells
- Demaneu que us atengui el vostre professional habitual. La consulta serà més segura si el professional que us atén us coneix, especialment si es tracta d’una consulta telefònica.
- Si ho necessiteu, feu la consulta en companyia d’una altra persona. Per facilitar l’atenció, si teniu cap dificultat amb la comunicació telefònica, demaneu que algú us acompanyi i que us ajudi.
- Prepareu abans el material necessari per a la consulta. Per no perdre temps durant la consulta, porteu preparats els informes mèdics, la vostra llista de medicaments, paper i bolígraf, i ulleres si en necessiteu.
- Tingueu per escrit tots els detalls del motiu de la consulta. Apunteu les dades importants, com temperatura o pressió arterial; expliqueu els vostres símptomes i com han evolucionat; exposeu què espereu d’aquesta consulta, etc.
- Comuniqueu qualsevol al·lèrgia o intolerància. Sempre que creieu que algun factor pot interactuar amb la vostra medicació, comuniqueu-ho. No doneu per fet que els professionals ho coneixen tot.
- Informeu els professionals sobre qualsevol condició prèvia. Si teniu alguna malaltia greu, preneu medicaments de control especial o disposeu d’informació que considereu rellevant, comuniqueu-ho.
- Pregunteu pels resultats de les vostres proves. Si esteu pendent dels resultats d’alguna prova, demaneu que us n’informin. No doneu per fet que estan bé.
- Calculeu el temps que tardareu a fer la consulta. Les vostres consultes telemàtiques, com les presencials, tenen un temps limitat. Valoreu quant de temps trigareu a fer cada pregunta.
- Si creieu que cal, demaneu una nova valoració. Si és necessari, el professional sanitari us assignarà una cita presencial. D’altra banda, si creiei que el vostre problema de salut no ha estat atès, demaeu una nova consulta.
Data d'actualització:
07.05.2025