Saltar al contingut principal
. Obre en una nova finestra.Logotip de la Generalitat
Menú
  • Contacte
  • Idioma: ca
    • CastellanoPowered by Google Translate
    • EnglishPowered by Google Translate
    • FrançaisPowered by Google Translate
    • Sobre la traducció
Cercador

Cercador

La Meva Salut. Obre en una nova finestra.
Programació de visites al CAP. Obre en una nova finestra.
Viatges
Petits canvis per menjar millor
La baixa mèdica

Canal Salut

  • Inici
  • Accedeix a “ Salut A-Z”
    • A
    • B
    • C
    • D
    • E
    • F
    • G
    • H
    • I
    • J
    • L
    • M
    • N
    • O
    • P
    • R
    • S
    • T
    • U
    • V
    • X
    • Y
    • Z
    • Accedeix a “ Salut A-Z”

    Imatge 1: A
    Imatge 2: D
    Imatge 3: P

    Salut A-Z

    Informació divulgativa sobre malalties i temes de salut, basada en l'evidència científica i avalada per l'expertesa dels professionals del sistema sanitari.

    Accedeix a “ Salut A-Z”

  • Accedeix a “ Vida saludable”
    • Accedeix a “ Salut mental”

      • Factors que hi influeixen
      • L'impacte de la salut mental
      • Consells per tenir-ne cura
      • Trastorns mentals
      • Quan i com demanar ajuda
      • 061. Una veu contra el suïcidi
      • Atenció multidisciplinària als problemes complexos
      • Mites i falses creences
      • Enllaços d'interès
      • Accedeix a “ Salut mental”

    • Accedeix a “ Alimentació”

      • Alimentació saludable
      • Alimentació sostenible
      • "Petits canvis per menjar millor"
      • Més fruites i hortalisses
      • Receptes saludables
      • Piràmide de l'alimentació saludable
      • Els aliments
      • La dieta mediterrània
      • Alimentació vegetariana
      • Higiene, conservació i preparació d'aliments
      • Alimentació i malalties
      • Accedeix a “ Alimentació”

    • Accedeix a “ Activitat física”

      • Què entenem per activitat física?
      • Trenqueu amb el sedentarisme
      • Quins beneficis té l’activitat física?
      • Quanta activitat física he de fer per gaudir d’una bona salut?
      • Com ser actiu quan...
      • Soc una persona activa?
      • Rutes saludables
      • Materials, tríptics, fullets i piràmides. Obre en una nova finestra.
      • Accedeix a “ Activitat física”

    • Son
    • Accedeix a “ Etapes de la vida”

      • Embaràs
      • Nadons
      • Infància i adolescència
      • Persones grans
      • Final de la vida
      • Accedeix a “ Etapes de la vida”

    • Accedeix a “ Hàbits d'higiene”

      • Rentar-se les mans
      • Salut bucodental
      • Animals domèstics
      • Consells per prevenir les malalties de transmissió alimentària
      • Accedeix a “ Hàbits d'higiene”

    • Deixar de fumar
    • Accedeix a “ Empresa promotora de salut”

      • L'empresa
      • La participació dels treballadors
      • Qüestionaris temàtics
      • Els programes
      • Accedeix a “ Empresa promotora de salut”

    • Sexualitat
    • Salut auditiva
    • Accedeix a “ Salut bucodental”

      • La boca i les dents
      • Higiene i cura de les dents
      • Serveis d'odontologia als centres d'atenció primària. Obre en una nova finestra.
      • Problemes i malalties bucodentals més freqüents
      • Tractaments més comuns
      • Accedeix a “ Salut bucodental”

    • Salut visual
    • Accedeix a “ Prevenir accidents i lesions”

      • Col·lisions de trànsit
      • Seguretat infantil
      • Persones grans
      • Primers auxilis
      • Accedeix a “ Prevenir accidents i lesions”

    • Accedeix a “ Lleure amb seguretat”

      • Viatges
      • Revetlles amb precaució
      • Seguretat a la platja i a la piscina
      • Bancs solars
      • Recol·lecció i consum de bolets
      • Recomanacions per a l'ús i l'elecció de la bicicleta
      • Joguines saludables i segures
      • Recomanacions de seguretat per a la pràctica de l'esquí i del surf de neu (snowboard)
      • Cultura i salut
      • Lectura i salut
      • Lleure sense drogues ni addiccions
      • Accedeix a “ Lleure amb seguretat”

    • Vacunació
    • Accedeix a “ Ús responsable de noves tecnologies”

      • Infància i adolescència
      • Accedeix a “ Ús responsable de noves tecnologies”

    • Accedeix a “ Entorn saludable”

      • Com influeix en la salut?
      • I què puc fer, jo?
      • El medi
      • Empresa promotora de salut
      • Lloc de treball
      • Natura
      • Accedeix a “ Entorn saludable”

    • Accedeix a “ Consells per a tot l’any”

      • Consells per a la primavera
      • Consells per a l'estiu
      • Consells per a la tardor
      • Consells per a l'hivern
      • Accedeix a “ Consells per a tot l’any”

    • Accedeix a “ Vida saludable”

    Imatge 1: Alimentació
    Imatge 2: Activitat física
    Imatge 3: Etapes de la vida

    Vida saludable

    La vida saludable influeix de manera directa en el benestar, l'equilibri personal i la qualitat de vida. Aconseguir-ho, depèn de l'estil de vida i dels hàbits diaris.

    Accedeix a “ Vida saludable”

  • Accedeix a “ Sistema de salut”
    • Accedeix a “ El sistema de salut de Catalunya”

      • Qui és qui?
      • Àmbits d'actuació
      • Plans i estratègies
      • Accedeix a “ El sistema de salut de Catalunya”

    • Serveis sanitaris. Obre en una nova finestra.
    • Centres sanitaris. Obre en una nova finestra.
    • Prevenció i detecció de malalties
    • Accedeix a “ El rol de la ciutadania en relació amb el sistema”

      • Condicions d'accés. Obre en una nova finestra.
      • Vies d'accés. Obre en una nova finestra.
      • Drets i deures. Obre en una nova finestra.
      • Guia d'ús dels serveis sanitaris. Obre en una nova finestra.
      • Què cal fer si...
      • Participació
      • Reclamacions i suggeriments. Obre en una nova finestra.
      • Accedeix a “ El rol de la ciutadania en relació amb el sistema”

    • Accedeix a “ Dades de salut”

      • Dades del sistema de salut de Catalunya
      • Catàleg de dades obertes de Salut
      • Accedeix a “ Dades de salut”

    • Accedeix a “ Sistema de salut”

    Imatge 1: El sistema de salut de Catalunya
    Imatge 2: Serveis sanitaris
    Imatge 3: Prevenció i detecció de malalties

    Sistema de salut

    El sistema es basa en un model d'excel·lència que situa les persones al centre i les acompanya al llarg de tota la vida: en té cura perquè neixin i creixin amb salut, detecta i tracta les malalties que puguin patir, i vetlla perquè se'n respecti el dret a morir dignament.

    Accedeix a “ Sistema de salut”

  • Accedeix a “ Professionals”
    • Accedeix a “ Professions sanitàries”

      • Infermeria
      • Psicologia clínica
      • Pràctica professional
      • Consells de les professions sanitàries
      • Treballeu al sistema de salut
      • Compatibilitats
      • Compatibilitats personal sanitari – Covid19
      • Programa d'atenció integral al metge malalt (PAIMM)
      • Llibre blanc
      • Accedeix a “ Professions sanitàries”

    • Accedeix a “ Formació”

      • Formació especialitzada
      • Formació continuada
      • Accedeix a “ Formació”

    • Accedeix a “ Vigilància epidemiològica”

      • Malalties de declaració obligatòria i brots epidèmics. Obre en una nova finestra.
      • Alertes i amenaces. Obre en una nova finestra.
      • Sistema de notificació microbiològica de Catalunya (SNMC). Obre en una nova finestra.
      • Sistema d'Informació per a la Vigilància d'Infeccions a Catalunya (SIVIC). Obre en una nova finestra.
      • Pla d'actuació per prevenir els efectes de les onades de calor sobre la salut (POCS). Obre en una nova finestra.
      • Vigilància perinatal. Obre en una nova finestra.
      • Accedeix a “ Vigilància epidemiològica”

    • Accedeix a “ Consells i comissions”

      • Comissions clíniques de salut i gènere a Catalunya
      • Comissió Assessora de l'Oficina de Salut Bucodental
      • Comissió Assessora en Malalties Minoritàries (CAMM)
      • Comissió Departamental d'Innovació i Transformació del Sistema de Salut
      • Comissió de Garantia i Avaluació de Catalunya (CGAC)
      • Comissió mixta Departament - Col·legi logopedes
      • Comissió Tècnica en Matèria de Documentació Clínica
      • Comitè de Bioètica de Catalunya (CBC)
      • Comitès ètics d'investigació clínica (CEIC) acreditats. Obre en una nova finestra.
      • Consell Assessor de l’Atenció Primària i Comunitària
      • Consell Assessor de l'Atenció Sociosanitària
      • Consell Assessor de Salut mental i Addiccions (CASMiA). Obre en una nova finestra.
      • Consell Assessor sobre la diabetis
      • Accedeix a “ Consells i comissions”

    • Accedeix a “ Recursos ”

      • Essencial. Obre en una nova finestra.
      • Bases de dades i metacercadors
      • Guies de pràctica clínica. Obre en una nova finestra.
      • Protocols i recomanacions
      • Serveis lingüístics
      • Vídeo Salut
      • Sistemes d'informació sanitària, catàlegs i classificacions
      • Scientia. Obre en una nova finestra.
      • Accedeix a “ Recursos ”

    • Salut de l'A a la Z. Inclou la informació per a professionals
    • Històries de salut
    • Avaluació de competències objectiva i estructurada - ACOE
    • Coronavirus SARS-CoV-2
    • Accedeix a “ Professionals”

    Imatge 1: Professions sanitàries
    Imatge 2: Formació
    Imatge 3: Vigilància epidemiològica

    Professionals

    Eines i recursos de suport per millorar el desenvolupament de les professions sanitàries, facilitar l'exercici de la pràctica clínica, i promoure el coneixement científic i la formació continuada.

    Accedeix a “ Professionals”

  • Accedeix a “ Actualitat”
    • Novetats a Canal Salut
    • Notes de premsa. Obre en una nova finestra.
    • Campanyes
    • Dies mundials
    • Webs de salut
    • Xarxes socials
    • Recursos multimèdia
    • Butlletins
    • Accedeix a “ Actualitat”

    Imatge 1: Campanyes
    Imatge 2: Xarxes socials

    Actualitat

    Un ampli ventall de recursos en línia per conèixer totes les novetats relacionades amb l'àmbit de la salut i el sector sanitari.

    Accedeix a “ Actualitat”

. Obre en una nova finestra.Logotip de la Generalitat

| Canal Salut

  • Inici
  • Salut A-Z
  • A
  • Avaluacions mèdiques
  • L'alta mèdica
Menú secundari

L'alta mèdica

  • L'alta mèdica per inspecció
  • Comparteix a Twitter
  • Comparteix a Facebook
  • Comparteix a Telegram
  • Comparteix a WhatsApp
  • Imprimeix

Si esteu en situació de baixa i ja us trobeu en condicions de treballar, per reincorporar-vos a la feina necessiteu disposar de l’alta mèdica.

El comunicat d’alta és el document que acredita l’extinció de la situació d’incapacitat de treballar per un problema de salut, i en els processos per contingències comunes només el pot emetre el vostre metge o metgessa de família o un metge o metgessa avaluador de l’ICAM.

En els processos per contingències laborals, generalment emet l'alta mèdica el metge o metgessa de la mútua.

Com s'obté l'alta mèdica?

En les situacions de baixa de molt curta durada (menys de cinc dies), com el mateix comunicat inclou la data de la baixa i la de l’alta, no heu de fer cap tràmit. Si ja us trobeu bé, us heu de reincorporar a la feina el dia previst.

En les baixes de curta, mitjana i llarga durada, en el moment que us trobeu bé heu de sol·licitar una visita amb el vostre metge o metgessa de capçalera perquè valori i determini l'emissió de l'alta.

D’altra banda, si en una visita ordinària de seguiment de la baixa o arran d’un requeriment d’avaluació mèdica, el metge o la metgessa que us fa el reconeixement considera que esteu en condicions de treballar, pot emetre l’alta mèdica.

Heu de presentar el comunicat d’alta a l’empresa durant les 24 hores següents a la seva emissió, i l’endemà (o el primer dia hàbil a partir de l’alta) us heu de reincorporar a la feina.

Si la vostra situació de baixa ha tingut una durada de més de 365 dies, només pot finalitzar-la l’Institut Nacional de la Seguretat Social, amb un dictamen previ de l'ICAM, generalment a proposta del vostre metge o metgessa responsable de seguiment, qui ha de fer constar que us trobeu bé per anar a treballar.

En aquest cas l’alta ha de finalitzar amb una resolució emesa per l’INSS, situació que comporta un tràmit que té una durada considerable, per tant, si el vostra procés de baixa ha superat els 365 dies de durada, heu de saber que la sol·licitud de l’alta no és immediata i l’heu de tramitar mitjançant el vostre metge o metgessa de família.

També es pot tramitar, però no és necessari, amb una sol·licitud enregistrada a l’INSS directament, mitjançant la seva pàgina web.

Què cal fer si teniu una baixa de molt curta durada, però encara no us trobeu bé?

Si el dia de l'alta considereu que no esteu recuperats, podeu sol·licitar que us facin un altre reconeixement mèdic.

Si el metge o la metgessa us visita abans de la data en què us heu de reincorporar a la feina i considera que encara no us heu recuperat, emetrà un comunicat de confirmació de la baixa que automàticament modificarà el document d'alta. En aquest comunicat cal indicar el diagnòstic, la nova durada estimada de la baixa, el tipus de procés i la data de la propera revisió mèdica.

En canvi, si el metge o la metgessa us visita el mateix dia que us heu d’incorporar a la feina i considera que encara no esteu en condicions de treballar, emetrà un nou comunicat de baixa mèdica, que no anul·larà l’anterior, on indicarà si el motiu és una recaiguda o una malaltia diferent.

Què és l'alta mèdica per inspecció?

Si us trobeu en situació de baixa, l'ICAM us pot citar en qualsevol moment per fer-vos una avaluació mèdica.

Si en aquest reconeixement mèdic el metge o metgessa inspector de l’ICAM considera que no teniu limitacions funcionals per treballar, té l'obligació d’emetre l’alta mèdica. Aquest procediment és el que s'anomena alta mèdica per inspecció.

Si rebeu l'alta mèdica per inspecció, heu de reincorporar-vos al vostre lloc de treball el següent dia hàbil de la data de l'alta.

Què cal fer si no us trobeu després de rebre l'alta mèdica per inspecció?

Què és la proposta motivada d'alta mèdica?

Si esteu en situació de baixa i la mútua gestora de l’empresa on treballeu considera que no teniu impediments per treballar per motius de salut, pot presentar una proposta motivada d’alta mèdica a l’ICAM, i aportar-hi la documentació que consideri oportuna    

Si porta a terme aquesta actuació, la mútua gestora de l’empresa us ho ha de comunicar perquè en tingueu coneixement.

En el moment que l’ICAM rep aquesta proposta d’alta, s’inicia un procés de com a màxim cinc dies de durada en què:

  1. L’ICAM tramet al vostre metge o metgessa de família la proposta d’alta mèdica i us hi programen una visita.
  2. El metge o la metgessa fa una valoració mèdica del vostre estat de salut i determina si emet l’alta.
  3. En cas de discrepar de la proposta d’alta, el metge o la metgessa ha de confirmar la continuació de la baixa mèdica i respondre pel canal establert a l’ICAM amb un informe que inclogui el diagnòstic, el tractament dispensat, els motius de la discrepància amb la proposta d’alta i els controls mèdics que considera necessari.
  4. Si hi està d’acord, l’ICAM trasllada aquest informe i la resposta negativa a la proposta d'alta a la mútua que la va presentar.
  5. Si l’ICAM no està d’acord amb l’informe que justifica la continuació de la vostra baixa, pot acceptar la proposta motivada de la mútua i citar-vos per a un nou reconeixement o dictaminar l’alta efectiva. Aquesta alta se us ha de comunicar i genera efectes l’endemà de la seva emissió.
  6. Si l'ICAM no rep cap resposta del vostre metge o metgessa de capçalera, pot citar-vos per a un reconeixement o dictaminar l’alta efectiva. Aquesta alta se us ha de comunicar i genera efectes l’endemà de la seva emissió.
  7. Així mateix, l’ICAM també us pot citar en qualsevol moment del procés per fer-vos una avaluació mèdica.

Què heu de fer si heu estat donats d’alta per resolució de l’Institut Nacional de la Seguretat Social i en el període posterior no us trobeu bé per anar a treballar?

A Catalunya l’ICAM és l’únic organisme competent per determinar l’inici d’un nou procés de baixa laboral i també si aquest procés és per la mateixa patologia o no. Per això, ha de ser el vostre metge o metgessa de família qui trameti la sol·licitud de valoració justificada a l’ICAM pels canals establerts. Heu de saber que el vostre metge o metgessa no pot iniciar una nova baixa laboral.

El procediment és el mateix en cas que hagueu esgotat un període de 545 dies de baixa laboral i la resolució posterior de l’INSS hagi estat denegatòria.

Cal tenir en compte que després d’aquest període, per tenir dret a una nova baixa laboral ha d’haver transcorregut un termini de 180 dies de vida laboral activa.

Si excepcionalment això no és possible, per tal d’iniciar un nou procés de baixa laboral el vostre metge o metgessa ha de derivar  la sol·licitud a l’ICAM pels canals establerts. L’ICAM és qui determinarà la procedència de l’inici d’una nova baixa laboral.

Què podeu fer si no esteu d'acord amb l'alta mèdica?

Si no esteu d’acord amb l’emissió de l’alta mèdica per part d’un metge o metgessa de l'atenció primària o d'un metge o metgessa avaluador de l’ICAM, disposeu d’11 dies hàbils per fer una reclamació administrativa prèvia a la via judicial.

Aquest tràmit es pot fer:

  • Per Internet, emplenant un formulari que haureu de lliurar a la Direcció General d’Ordenació i Regulació Sanitària del Departament de Salut. 
  • Presencialment, amb un escrit que haureu de presentar en qualsevol registre oficial.  
Interposar reclamació administrativa prèvia a la via judicial social en matèria d'incapacitats temporals. Obre en una nova finestra.

Tràmits gencat

Data d'actualització:  21.12.2022
Creixem amb tu i per a tu

Segueix les xarxes socials de Salut

  • Icona de Twitter
  • Icona de Facebook
  • Icona d'Instagram
  • Icona de Telegram
  • Icona de LinkedIn
  • Icona de Youtube
  • Icona de missatge
  • Icona de compartir

Adreces i telèfons

Cerca on pots registrar un document, quin és l’horari de la teva oficina d’atenció ciutadana més propera…

Com t'atenem

Pots contactar amb nosaltres mitjançant qualsevol dels següents canals de contacte

  • Twitter Salut Twitter Salut . Obre en una nova finestra.
  • Instagram Salut Instagram Salut . Obre en una nova finestra.
  • Facebook Salut Facebook Salut . Obre en una nova finestra.
  • 061 Salut Respon 061 Salut Respon . Obre en una nova finestra.
  • Oficines d’Atenció Ciutadana Oficines d’Atenció Ciutadana . Obre en una nova finestra.
  • Oficines de registre Oficines de registre . Obre en una nova finestra.
  • Telèfons especialitzats Telèfons especialitzats . Obre en una nova finestra.
  • Bústia de contacte Bústia de contacte . Obre en una nova finestra.
gencat.cat
  • Sobre el Canal Salut
  • Sobre gencat
  • Avís legal
  • Accessibilitat
  • Mapa web