Els incidents de seguretat dels pacients són esdeveniments o circumstàncies que han produït o podien haver produït un dany innecessari a un pacient, com una infecció hospitalària, un error de medicació o fins i tot, la mort del pacient.
Els incidents de seguretat dels pacients poden ser de dos tipus:
- Incidents que no arriben al pacient.
- Incidents que sí que arriben al pacient:
- Incident sense dany: no li causa cap dany apreciable.
- Incident amb dany o esdeveniment advers: causa dany al pacient, que pot ser físic, psicològic o social.
Consulteu la infografia
-
Què són els incidents de seguretat dels pacients i com es poden evitar
(Obre en una nova finestra)
Disponible en català, castellà i anglès
Per què es produeixen?
Els humans som fal·libles i els errors són esperables, fins i tot, en les millors organitzacions. Els problemes de seguretat del pacient es produeixen a conseqüència de múltiples causes:
- Factors humans: personal insuficient, fatiga...
- Factors del procés: errors en les fases del procés.
- Equipament: falta de manteniment, equips antics.
- Factors ambientals: soroll, espai, mobiliari...
- Lideratge: manca de cultura sobre seguretat dels pacients de l’organització i supervisió inadequada.
- Gestió de la informació: falta de comunicació.
Quan apareix un esdeveniment advers important, la qüestió no és saber qui es va equivocar, sinó com i per què van fallar les defenses.
Com es poden minimitzar?
No es tracta de canviar la condició humana sinó de canviar les condicions en les quals treballen els professionals:
- Potenciar el coneixement sobre seguretat dels pacients amb lideratge, investigació, eines i protocols.
- Identificar els problemes de seguretat i aprendre dels errors amb sistemes de notificació i gestió d’incidents de seguretat dels pacients.
- Formular estàndards de millora de la seguretat dels pacients per part de governs, institucions i societats.
- Implementar pràctiques segures: formació de personal, detecció precoç, comunicació amb els pacients...