Les malalties cròniques són el problema de salut més freqüent al nostre territori i tenen una tendència creixent. Segons l'Enquesta de salut de catalunya (ESCA) de 2021, el 37,9% de la població de 15 anys i més té una malaltia o un problema de salut crònic o de llarga durada i aquest percentatge augmenta amb l'edat, sobretot a partir dels 65 anys, en què s'apropa al 70%. Tant és així que la cronicitat, la complexitat i la fragilitat són una de les prioritats identificades pel Pla de salut de Catalunya (2021-2025), l’instrument i marc de referència per a totes les actuacions públiques en matèria de salut dins l’àmbit de la Generalitat.
La base essencial de l’atenció a les persones amb multimorbiditat, fragilitat, cronicitat complexa o avançada s’emmarca ineludiblement en un procés d’atenció centrada en la persona, que implica la personalització del pla de cures a les seves característiques i la inclusió dels seus valors i preferències. En aquest context, sorgeix la necessitat de disposar d'una metodologia específica per a la prescripció farmacològica amb visió global, que tingui en compte factors com ara la qualitat de vida, l’estat funcional de la persona, l’objectiu terapèutic i la probable esperança de vida restant i que, a més, sigui aplicable i escalable en qualsevol entorn assistencial.
Davant d’aquest repte, s’ha desenvolupat un model de prescripció centrada en la persona, que incorpora des dels principis bàsics de valoració multidimensional/geriàtrica, fins als nous instruments d’adequació de la prescripció. Aquest model es basa en un procés compartit d'adequació de la prescripció farmacològica, desenvolupament, compliment i seguiment del pla terapèutic i la resolució de problemes relacionats amb la medicació.
Etapes del model de prescripció centrada en la persona
1. Valoració centrada en la persona
Objectius
- Fer el diagnòstic situacional.
- Valorar qualitativament l'adherència.
- Consensuar objectius terapèutics (millora de supervivència, millora de funcionalitat, simptomàtic).
Resultat
Harmonització entre els objectius terapèutics i la situació de la persona.
2. Valoració centrada en el diagnòstic
Objectius
- Identificar problemes de salut i fàrmacs prescrits per a cada un d'ells.
- Avaluar l'aplicabilitat de les guies de pràctica clínica en funció dels objectius consensuats.
Resultat
Reducció de la complexitat farmacoterapèutica mitjançant estratègies de desprescripció.
3. Valoració centrada en el fàrmac
Objectius
- Revalorar la indicació de cada un dels fàrmacs en funció de l'objectiu acordat.
- Identificar i valorar la substitució de medicaments d'alt risc en persones amb fragilitat.
Resultat
Reducció de la complexitat farmacoterapèutica mitjançant estratègies de simplificació posològica.
4. Proposta d’un pla farmacològic individualitzat
Es proposa/consensua un pla terapèutic individualitzat amb la persona atesa i/o l’entorn cuidador, considerant cada una de les etapes prèvies. En el pla hi ha de constar cadascun del fàrmacs classificats segons si són per a prevenció primària o secundària, o són tractaments etiològics o simptomàtics. A més, s’han d’indicar els canvis proposats (retirada o introducció de nous fàrmacs i canvis en les dosis o posologies) i l’ordre en que caldrà implantar-los.