La sol·licitud de valoració de la dependència, més àgil a partir d'ara gràcies a la digitalització
Torna- Els sol·licitants ja no han d’aportar l’informe mèdic a la seva petició perquè els professionals valoradors tenen accés a una sèrie de dades del sistema públic de salut des del seu ordinador
- Aquest nou pas en la interconnexió dels sistemes d’informació de salut i social agilitza tràmits i estalvia temps en benefici de la ciutadania, els professionals d’atenció primària de salut i els equips de valoració de la dependència
- Aquesta iniciativa s’emmarca en dues de les prioritats del Govern: l’atenció integrada social i sanitària, i la desburocratització de l’administració
Les persones que sol·liciten una valoració de dependència havien de desplaçar-se fins ara al seu centre d’atenció primària de salut per demanar un informe mèdic que s’ha d’adjuntar a la sol·licitud. A partir d’ara, ja no caldrà perquè els treballadors dels equips de valoració de la dependència, que han de tramitar aquesta sol·licitud, tindran accés a aquestes dades del sistema públic de salut des del seu ordinador.
Això és possible gràcies a la interconnexió dels sistemes d’informació social i sanitari i a uns microvisors que han creat els departaments de Salut i Drets Socials i Inclusió. D’una banda, el microvisor salut+social permet que els professionals dels serveis socials puguin consultar informació rellevant de l’historial clínic orientada a millorar l’atenció a les ciutadania. Per altra banda, el microvisor social+salut inclou informació de dependència i discapacitat -entre d’altres-, i està orientat a facilitar la consulta d’informació per part dels professionals sanitaris.
Aquesta interconnexió dels sistemes d’informació mitjançant els microvisors es va posar en funcionament a les àrees bàsiques de serveis socials i de Salut en un primer moment. Ara també podran visualitzar el microvisor salut + social els professionals dels serveis de valoració de dependència.
Aquest és un gran salt qualitatiu, en primer lloc, per a la ciutadania, que s’estalviarà el tràmit d’una visita per sol·licitar a l’equip d’atenció primària de salut el document amb la seva informació clínica, així com el procés de digitalització (escaneig) de la documentació. En segon lloc, per als professionals d’atenció primària de salut, que podran dedicar el temps destinat a aquesta tasca burocràtica a activitats de més valor. I en tercer lloc, per als professionals dels equips de valoració de la dependència, que tindran un accés més àgil a la informació i s’estalviaran la manipulació de documentació en paper.
És una millora que es traduirà en una reducció dels terminis i que beneficia un gran nombre de persones, ja que els equips de valoració de dependència atenen més de 130.000 sol·licituds anualment, entre primeres valoracions i revisions.
El procés de digitalització i interconnexió que porten a terme els Departaments de Drets Socials i Inclusió i Salut garanteix la traçabilitat i l’ús ètic de les dades.
Aquesta actuació s’emmarca en l’aposta del Govern per l’atenció integrada social i sanitària, que té per objectiu atendre de la millor manera possible les persones grans, amb dependència, amb discapacitat o amb necessitats complexes.
Una aposta que s’està materialitzant en diverses iniciatives: l’aprovació de la tramitació del projecte de llei de l’Agència d’Atenció Integrada Social i Sanitària de Catalunya; el desplegament de l’atenció integrada tant a les residències de gent gran com en l’entorn domiciliari, o la interconnexió dels sistemes social i de salut mitjançant microvisors.