Per poder navegar amb més tranquil·litat pels continguts d'aquesta web, tingues en compte el següent:

Sortir ràpid

1. Disposes del botó Surt ràpid per sortir immediatament.

pdf

2. Quan obris un PDF, simplement visualitza'l, sense desar-lo

esborrar-historial

3. Assegura't d'esborrar el teu historial de navegació abans de sortir.

mode-incognit

4. Fes servir la navegació privada o d'incògnit.

Saltar al contingut principal
. Obre en una nova finestra.Logotip de la Generalitat
Menú
  • Contacte
  • Idioma: ca
    • CastellanoPowered by Google Translate
    • EnglishPowered by Google Translate
    • FrançaisPowered by Google Translate
    • Sobre la traducció
Cercador

Cercador

La Meva Salut. Obre en una nova finestra.
Programació de visites al CAP. Obre en una nova finestra.
Què cal fer si...
La baixa mèdica

Canal Salut

  • Inici
  • Accedeix a “Salut A-Z”
    • A
    • B
    • C
    • D
    • E
    • F
    • G
    • H
    • I
    • J
    • L
    • M
    • N
    • O
    • P
    • R
    • S
    • T
    • U
    • V
    • X
    • Y
    • Z
    • Accedeix a “Salut A-Z”

    Imatge 1: A
    Imatge 2: D
    Imatge 3: P

    Salut A-Z

    Informació divulgativa sobre malalties i temes de salut, basada en l'evidència científica i avalada per l'expertesa dels professionals del sistema sanitari.

    Accedeix a “Salut A-Z”

  • Accedeix a “Vida saludable”
    • Accedeix a “Salut mental”

      • Factors que hi influeixen
      • L'impacte de la salut mental
      • Consells per tenir-ne cura
      • Trastorns mentals
      • Quan i com demanar ajuda
      • Suïcidi i conducta suïcida
      • 061. Una veu contra el suïcidi
      • Atenció multidisciplinària als problemes complexos
      • Mites i falses creences
      • Enllaços d'interès
      • Accedeix a “Salut mental”

    • Accedeix a “Alimentació”

      • Alimentació saludable
      • Alimentació sostenible
      • "Petits canvis per menjar millor"
      • Més fruites i hortalisses
      • Receptes saludables
      • Piràmide de l'alimentació saludable
      • Els aliments
      • La dieta mediterrània
      • Alimentació vegetariana
      • Higiene, conservació i preparació d'aliments
      • Alimentació i malalties
      • Accedeix a “Alimentació”

    • Accedeix a “Activitat física”

      • Què entenem per activitat física?
      • Trenqueu amb el sedentarisme
      • Quins beneficis té l’activitat física?
      • Quanta activitat física he de fer per gaudir d’una bona salut?
      • Com ser actiu quan...
      • Soc una persona activa?
      • Rutes saludables
      • Recursos per a professionals. Obre en una nova finestra.
      • Accedeix a “Activitat física”

    • Son
    • Accedeix a “Etapes de la vida”

      • Embaràs
      • Nadons
      • Infància i adolescència
      • Persones grans
      • Final de la vida
      • Accedeix a “Etapes de la vida”

    • Accedeix a “Hàbits d'higiene”

      • Rentar-se les mans
      • Salut bucodental
      • Animals domèstics
      • Consells per prevenir les malalties de transmissió alimentària
      • Accedeix a “Hàbits d'higiene”

    • Deixar de fumar
    • Evitar l'alcohol. Obre en una nova finestra.
    • Accedeix a “Empresa promotora de salut”

      • L'empresa . Obre en una nova finestra.
      • La participació dels treballadors. Obre en una nova finestra.
      • Qüestionaris temàtics. Obre en una nova finestra.
      • Els programes. Obre en una nova finestra.
      • Accedeix a “Empresa promotora de salut” . Obre en una nova finestra.

    • Sexualitat
    • Salut auditiva
    • Accedeix a “Salut bucodental”

      • La boca i les dents
      • Higiene i cura de les dents
      • Serveis d’odontologia als centres d’atenció primària. Obre en una nova finestra.
      • Problemes i malalties bucodentals més freqüents
      • Tractaments més comuns
      • Accedeix a “Salut bucodental”

    • Salut visual
    • Accedeix a “Prevenir accidents i lesions”

      • Col·lisions de trànsit
      • Seguretat infantil
      • Persones grans
      • Primers auxilis
      • Accedeix a “Prevenir accidents i lesions”

    • Accedeix a “Lleure amb seguretat”

      • Viatges
      • Revetlles amb precaució
      • Seguretat a la platja i a la piscina
      • Bancs solars
      • Recol·lecció i consum de bolets
      • Recomanacions per a l'ús i l'elecció de la bicicleta
      • Joguines saludables i segures
      • Recomanacions de seguretat per a la pràctica de l'esquí i del surf de neu (snowboard)
      • Cultura i salut
      • Lectura i salut
      • Lleure sense drogues ni addiccions
      • Accedeix a “Lleure amb seguretat”

    • Vacunació
    • Accedeix a “Ús responsable de noves tecnologies”

      • Infància i adolescència
      • Accedeix a “Ús responsable de noves tecnologies”

    • Accedeix a “Entorn saludable”

      • Com influeix en la salut?
      • I què puc fer, jo?
      • El medi
      • Escola promotora de salut
      • Empresa promotora de salut
      • Lloc de treball
      • Natura
      • Accedeix a “Entorn saludable”

    • Accedeix a “Consells per a tot l’any”

      • Consells per a la primavera
      • Consells per a l'estiu
      • Consells per a la tardor
      • Consells per a l'hivern
      • Accedeix a “Consells per a tot l’any”

    • Accedeix a “Vida saludable”

    Imatge 1: Alimentació
    Imatge 2: Activitat física
    Imatge 3: Etapes de la vida

    Vida saludable

    La vida saludable influeix de manera directa en el benestar, l'equilibri personal i la qualitat de vida. Aconseguir-ho, depèn de l'estil de vida i dels hàbits diaris.

    Accedeix a “Vida saludable”

  • Accedeix a “Sistema de salut”
    • Accedeix a “El sistema de salut de Catalunya”

      • Qui és qui?
      • Àmbits d'actuació
      • Plans i estratègies. Obre en una nova finestra.
      • Accedeix a “El sistema de salut de Catalunya”

    • Serveis sanitaris. Obre en una nova finestra.
    • Centres sanitaris. Obre en una nova finestra.
    • Prevenció i detecció de malalties
    • Accedeix a “El rol de la ciutadania en relació amb el sistema”

      • Condicions d'accés. Obre en una nova finestra.
      • Vies d'accés. Obre en una nova finestra.
      • Drets i deures. Obre en una nova finestra.
      • Guia d'ús dels serveis sanitaris. Obre en una nova finestra.
      • Què cal fer si...
      • Participació
      • Reclamacions i suggeriments. Obre en una nova finestra.
      • Accedeix a “El rol de la ciutadania en relació amb el sistema”

    • Accedeix a “Dades de salut”

      • Dades del sistema de salut de Catalunya
      • Catàleg de dades obertes de Salut
      • Accedeix a “Dades de salut”

    • Accedeix a “Sistema de salut”

    Imatge 1: El sistema de salut de Catalunya
    Imatge 2: Serveis sanitaris
    Imatge 3: Prevenció i detecció de malalties

    Sistema de salut

    El sistema es basa en un model d'excel·lència que situa les persones al centre i les acompanya al llarg de tota la vida: en té cura perquè neixin i creixin amb salut, detecta i tracta les malalties que puguin patir, i vetlla perquè se'n respecti el dret a morir dignament.

    Accedeix a “Sistema de salut”

  • Accedeix a “Professionals”
    • Accedeix a “Professions sanitàries”

      • Infermeria
      • Psicologia clínica
      • Pràctica professional
      • Treballeu al sistema de salut
      • Compatibilitats
      • Programa d'atenció integral al metge malalt (PAIMM)
      • Accedeix a “Professions sanitàries”

    • Accedeix a “Formació”

      • Formació especialitzada
      • Formació continuada
      • Accedeix a “Formació”

    • Accedeix a “Vigilància epidemiològica”

      • Adreces i telèfons dels Serveis de Vigilància Epidemiològica. Obre en una nova finestra.
      • Malalties de declaració obligatòria i brots epidèmics. Obre en una nova finestra.
      • Alertes i amenaces. Obre en una nova finestra.
      • Sistema de notificació microbiològica de Catalunya (SNMC). Obre en una nova finestra.
      • Sistema d'Informació per a la Vigilància d'Infeccions a Catalunya (SIVIC). Obre en una nova finestra.
      • Pla d'actuació per prevenir els efectes de les onades de calor sobre la salut (POCS). Obre en una nova finestra.
      • Vigilància perinatal. Obre en una nova finestra.
      • Accedeix a “Vigilància epidemiològica”

    • Accedeix a “Consells i comissions”

      • Comitè d’Avaluació, Innovació i Reforma Operativa del Sistema de Salut (CAIROS)
      • Consell Assessor en Polítiques de Gènere en Salut. Obre en una nova finestra.
      • Comissions clíniques de salut i gènere a Catalunya
      • Comissió Assessora de l'Oficina de Salut Bucodental
      • Comissió Assessora en Malalties Minoritàries (CAMM)
      • Comissió Departamental d'Innovació i Transformació del Sistema de Salut. Obre en una nova finestra.
      • Comissió de Garantia i Avaluació de Catalunya (CGAC)
      • Comissió mixta Departament - Col·legi logopedes
      • Comissió Tècnica en Matèria de Documentació Clínica
      • Comitè de Bioètica de Catalunya (CBC)
      • Comitès ètics d'investigació clínica (CEIC) acreditats. Obre en una nova finestra.
      • Consell Assessor de l’Atenció Primària i Comunitària. Obre en una nova finestra.
      • Consell Assessor de l'Atenció Sociosanitària. Obre en una nova finestra.
      • Consell Assessor de Salut mental i Addiccions (CASMiA). Obre en una nova finestra.
      • Consell Assessor sobre la diabetis
      • Accedeix a “Consells i comissions”

    • Accedeix a “Recursos ”

      • Essencial. Obre en una nova finestra.
      • Bases de dades i metacercadors
      • Guies de pràctica clínica. Obre en una nova finestra.
      • Protocols i recomanacions
      • Serveis lingüístics
      • Vídeo Salut
      • Sistemes d'informació sanitària, catàlegs i classificacions
      • Scientia. Obre en una nova finestra.
      • Accedeix a “Recursos ”

    • Accedeix a “Seguretat dels pacients”

      • Bones pràctiques
      • Formació
      • PSP Cat - Plataforma de Seguretat dels Pacients de Catalunya
      • Publicacions i altres recursos
      • Acreditació de centres sanitaris
      • Novetats
      • Accedeix a “Seguretat dels pacients”

    • Salut de l'A a la Z. Inclou la informació per a professionals
    • Històries de salut
    • Coronavirus SARS-CoV-2
    • Accedeix a “Professionals”

    Imatge 1: Professions sanitàries
    Imatge 2: Formació
    Imatge 3: Vigilància epidemiològica

    Professionals

    Eines i recursos de suport per millorar el desenvolupament de les professions sanitàries, facilitar l'exercici de la pràctica clínica, i promoure el coneixement científic i la formació continuada.

    Accedeix a “Professionals”

  • Accedeix a “Actualitat”
    • Novetats a Canal Salut
    • Campanyes
    • Dies mundials
    • Webs de salut
    • Xarxes socials
    • Recursos multimèdia
    • Butlletins
    • Accedeix a “Actualitat”

    Imatge 1: Novetats a Canal Salut
    Imatge 2: Campanyes
    Imatge 3: Xarxes socials

    Actualitat

    Un ampli ventall de recursos en línia per conèixer totes les novetats relacionades amb l'àmbit de la salut i el sector sanitari.

    Accedeix a “Actualitat”

. Obre en una nova finestra.Logotip de la Generalitat

| Canal Salut

  • Inici
  • Inici

L'any 2023 tanca amb gairebé cap persona que estigui esperant una intervenció quirúrgica fora de termini

Torna
Divendres, 09 de de febrer de 2024
  1. Al llarg d’aquest 2024, Salut implantarà ja a tot Catalunya la Programació per motius, una eina que permetrà a la ciutadania accedir a l’atenció primària de forma més resolutiva
  2. Salut consolida la inversió de 100 M€ del Pla de millora de l’accessibilitat de la ciutadania a l’atenció sanitària, com a partida estructural per al sistema
Gairebé 100% de les intervencions quirúrgiques a Catalunya es van resoldre dins de termini el 2023{"name":"2024/02/09/15/15/fc7ea0ba-0b2e-4597-b288-9ae3dda175a8.jpg","author":"Departament de Salut","type":"0","location":"0","weight":"365443"}

El Departament de Salut ha presentat avui les dades del Pla de millora de l’accessibilitat de la ciutadania a l’atenció sanitària corresponents al tancament de l’any 2023, un pla que es va posar en marxa fa un any.

El conseller de Salut, Manel Balcells i Díaz, ha mostrat la seva satisfacció en presentar els resultats obtinguts per aquest pla: “És un balanç globalment bo, l’accessibilitat ha millorat globalment tant en les visites de l’atenció primària, com sobretot en les intervencions quirúrgiques, com també en el conjunt d’aquest accés”.

Quant a l’accessibilitat a l’atenció primària i comunitària (APiC) i les llistes d’espera, el conseller Balcells ha dit que “s’ha recuperat la situació d’abans de la pandèmia: avui estem millor en tots els aspectes que al 2019; hem superat, doncs, la pandèmia i la post pandèmia.”

Els resultats indiquen que els percentatges de persones en llista d’espera per a una intervenció quirúrgica que s’han resolt dins del termini han millorat el 2023 respecte l’any anterior: oncologia s’ha mantingut en el 99%, la cirurgia cardíaca ha passat del 99% al 100%, la cirurgia garantida del 90% al 97% i, finalment, la resta de cirurgies del 92% al 97%.

D’altra banda, Balcells ha confirmat que Salut intensificarà les accions per millorar l’accessibilitat de les visites de l’APiC. I per aconseguir-ho, s’impulsa la implementació aquest 2024 de l’eina de programació per motius arreu de Catalunya. Es tracta d’un sistema que “ha de permetre ajustar molt més adreçar la visita que demana l’usuari –presencialment o per telèfon– a que l’atengui el professional corresponent: ja sigui a infermeria, o per motius administratius, o al metge o metgessa de família, pediatria, etc.”, ha explicat el conseller.

Aquesta plataforma que “és molt interactiva i molt ben desenvolupada”, s’ha testat com a pla pilot el 2023 a 14 equips d’atenció primària distribuïts per tot el territori, i que “ha demostrat molt bons resultats”. L’eina determina 285 motius possibles de consulta, “uns motius que han de permetre prioritzar-ne aquells que necessiten ser visitats en 24 hores, amb més celeritat (cas d’algú que té febre), dels que poden esperar uns dies, 3-5 dies (cas de qui té un mal d’esquena de fa uns mesos), i no passa res”, ha detallat Balcells. I ha conclòs que amb aquest sistema “també estem garantint la longitudinalitat de l’atenció primària, és a dir, que el pacient sigui atès pel seu metge o metgessa habitual, que és essencial per al seguiment dels pacients”.

Balcells ha valorat molt positivament l’esforç que han fet els professionals de tot el sistema per assolir aquest bon resultats, sobretot en els temps de garantia dels pacients i també a nivell de l’APiC. I igualment ha reconegut la importància de la inversió econòmica feta en el Pla: 100 M€ que quedaran com a estructurals per consolidar les millores d’accessibilitat al sistema.

Bon resultats globals d’accessibilitat al sistema de salut l’any 2023

Els temps de resolució per a una intervenció quirúrgica varien segons la tipologia: oncologia entre 45 i 60 dies: cardíaca 90 dies; les garantides (cataractes, pròtesis de maluc i pròtesis de genoll), 180 dies, i la resta, 365 dies. El 2023 es va tancar amb 39.000 intervencions més (un 11% més) respecte 2022, les intervencions quirúrgiques fora de termini s’han reduït un 61%.

La finalitat del Pla de millora de l’accessibilitat de la ciutadania a l’atenció sanitària mesura l’experiència d’accés al sistema: el termini d’accés als professionals de referència de l’atenció primària i comunitària (APiC); el termini d’accés a les primeres visites d’atenció hospitalària sol·licitades des de l’APiC i des del mateix hospital; el termini de resolució de les proves complementàries diagnòstiques, que són derivades des de la comunitat (APiC i consultes externes d’hospital); i el termini de resolució de les intervencions quirúrgiques.

Així doncs, l’atenció primària i comunitària ha millorat en resolució pel que fa a les proves diagnòstiques i en algunes intervencions com les ecografies i les infiltracions. El desembre de 2023 va arribar al pic superior a les 16.000 ecografies abdominals i a les 21.000 infiltracions realitzades.

En l’apartat de visites a l’especialista, el termini per a la primera visita a consultes externes s’estableix en menys de 30 dies en el cas de les preferents i fins a 90 dies en les ordinàries. El 2023 es va tancar amb 164.000 visites més (un 9% més) respecte 2022, les visites fora de termini es van reduir en un 12%.

El temps de resolució per a la realització d’una prova diagnòstica és com a màxim de 90 dies. El 2023 es va tancar amb 165.000 proves més (un 21% més) respecte 2022, les proves diagnòstiques fora de termini s’han reduït un 30%.

Pel què fa a les visites als centres d’atenció primària, dos de cada tres persones han tingut visita en 5 dies o menys amb el seu professional assignat des del dia que la demanen.

Pel que fa a l’atenció telefònica, 7 persones de cada 10 han rebut resposta telefònica en el primer intent de la trucada (73%) i gairebé 9 de cada 10 en les 12h posteriors al primer intent (88%).

En les accions per a la millora de l’accessibilitat, durant aquest any, Salut també ha treballat en el desplegament del programa Planifica’t, i hi segueix treballant per analitzar els centres amb accessibilitat més baixa i aplicar-hi millores concretes, al mateix temps que s’han agrupat les e-consultes i això n’ha suposat una reducció del 56%.

Desplegament de l’eina de programació per motius a l’atenció primària

Salut ha començat a desplegar aquest 2024 el nou sistema d’accés per adequar les necessitats freqüents de motiu de consulta amb el perfil professional que l’hauria d’atendre i la tipologia de visita. Es tracta d’una eina que permet facilitar una atenció més resolutiva per a la ciutadania, que es denomina programació per motius. Amb aquest mètode es defineixen fins a 285 motius de demanda de visita per part dels usuaris, entre població adulta i pediàtrica, incloent Treball Social i Odontologia, i fixa quin és el professional més adient per donar resposta, el tipus de visita més adient i quina demora pot arribar a tenir. Ha estat consensuat amb professionals assistencials i administratius de 120 equips d’atenció primària (EAP).

La programació per motius és, per tant, una eina que permet adequar les necessitats de consulta amb el perfil professional, la tipologia de visita i la demora adequada per oferir una atenció més resolutiva per a la ciutadania. 

Per tal que els professionals dels EAP puguin resoldre d’una manera àgil els problemes de salut de la ciutadania, s’ha prioritzat la resolució de la demanda assistencial menys complexa per part de les infermeres. Així, a desembre del 2023, 3 de cada 10 usuaris que han accedit a l’atenció primària han resolt la seva visita per part d´infermeria seguint els protocols establerts.

Enquesta de satisfacció

El grau de satisfacció global de la ciutadania amb l’atenció rebuda s’ha incrementat 0,35 punts, passant del 7,37 del 2022 al 7,72 el 2023, segons es desprèn del darrer Pla d'enquestes de percepció, experiència i satisfacció d'usuaris (PLAENSA).

Pel que fa al tracte personal del que reben els usuaris per part dels metgesses valora satisfactòriament en un 93,1 per cent i el de les infermeres en un 94,8%. Així mateix, la ciutadania valora en un 94,1% de satisfacció en les explicacions que rep per part dels professionals de l’atenció primària i un 90.2% creu que està en bones mans. Un altre dels aspectes que ha valorat satisfactòriament la ciutadania ha estat la neteja del CAP amb un 95,4%.

Més informació

  • Foto 1: el conseller de Salut, Manel Balcells i Díaz, explicant als mitjans el balanç del Pla d'accessibilitat aquest matí. (Obre en una nova finestra)

Protegiu-vos de la calor i passeu un bon estiu

Compartiu l’ABC de la calor

Segueix les xarxes socials de Salut

  • Icona de Twitter
  • Icona de Facebook
  • Icona d'Instagram
  • Icona de Telegram
  • Icona de LinkedIn
  • Icona de Youtube
  • Icona de missatge
  • Icona de compartir

Adreces i telèfons

Cerca on pots registrar un document, quin és l’horari de la teva oficina d’atenció ciutadana més propera…

Com t'atenem

Pots contactar amb nosaltres mitjançant qualsevol dels següents canals de contacte

  • X Salut (Twitter) X Salut (Twitter) . Obre en una nova finestra.
  • Instagram Salut Instagram Salut . Obre en una nova finestra.
  • Facebook Salut Facebook Salut . Obre en una nova finestra.
  • 061 Salut Respon 061 Salut Respon . Obre en una nova finestra.
  • Oficines d’Atenció Ciutadana Oficines d’Atenció Ciutadana . Obre en una nova finestra.
  • Oficines de registre Oficines de registre . Obre en una nova finestra.
  • Telèfons especialitzats Telèfons especialitzats . Obre en una nova finestra.
  • Bústia de contacte Bústia de contacte . Obre en una nova finestra.
gencat.cat
  • Sobre el Canal Salut
  • Sobre gencat
  • Avís legal
  • Política de galetes
  • Accessibilitat
  • Mapa web