La PRAM s’ha de realitzar atenent allò que disposa la LORE, sense perjudici, d’actuar sempre salvaguardant els principis ètics i humans que han de presidir l’atenció als pacients que la sol·liciten. De manera que, en aquells casos en que l’interès del pacient es pugui veure desatès o perjudicat pel procediment establert a la normativa, s’haurà de prioritzar el benestar i l’expressió de voluntat del pacient.
Fonaments jurídics:
- LORE: articles 7, 8, 9, 10 i 12.
La LORE només precisa que en els casos que el metge responsable (MR) consideri, que no es compleixen els requisits, el termini per denegar la sol·licitud serà de 10 dies naturals a comptar des de la presentació de la primera sol·licitud. Quan el MR, consideri que es compleixen els requisits haurà d’elaborar i pujar el seu informe a la plataforma PRAM el més aviat possible, un cop presentada la segona sol·licitud i sempre abans que el Metge Consultor (MC) emeti el seu informe.
- El període mínim entre les dues sol·licituds és de 15 dies naturals. En aquells casos que, excepcionalment, per qüestions d’agenda només transcorrin 14 dies entre la primera i la segona sol·licituds, la CGAC no considerarà aquest incompliment del termini un obstacle per a la continuació del procediment.
- La LORE no estableix un termini màxim entre les dues sol·licituds. És important distingir entre aquells casos en els quals la prolongació del termini entre ambdues sol·licituds és atribuïble al MR, d’aquells en els quals és la persona sol·licitant qui necessita més temps per reflexionar. Sempre que el termini entre les dues sol·licituds sigui significativament diferent a la que estableix el procediment per accedir a la PRAM, el MR haurà d’explicar les raons en el seu informe.
D’acord amb la llei del procediment administratiu comú, els procediments administratius iniciats a sol·licitud de l’interessat, quan es paralitzen per causa imputable a l’interessat, caduquen als 3 mesos.Atesa la particularitat del procediment per tenir accés a la prestació d’ajuda a morir, en aquells casos en que l’expedient quedi paralitzat sense causa justificada, l’Oficina PRAM contactarà amb el MR per a que adverteixi a la persona sol·licitant del risc de caducitat.
En principi, i d’acord amb la LORE, el consentiment informat s’ha de signar, com a mínim, 24 hores després de la presentació de la segona sol·licitud. No obstant, en alguns casos, complir amb el termini establert, pot ser difícil, degut a la impossibilitat de la persona sol·licitant de desplaçar-se al centre assistencial, o bé la del MR de desplaçar-se al domicili del sol·licitant o al centre en el que estigui institucionalitzat per recavar la signatura del document de CI. En aquests casos, excepcionalment, es podrà recavar l’atorgament del CI a la vegada de formalitzar la segona sol·licitud, llevat que hagi de continuar el procés deliberatiu perquè el sol·licitant planteja dubtes o necessitat d’ampliar la informació que se li ha exposat entre la primera i segona sol·licitud.
Sempre que l’atorgament del CI es faci de manera significativament diferent a la que estableix el procediment, el MR haurà d’explicar-ne les raons en el seu informe. En tot cas, el document del CI no es podrà signar abans de la segona sol·licitud.
En aquells casos en que hi hagi dificultat per trobar MC, o, des de l’Oficina PRAM s’identifiqui que es pot exhaurir el termini dels 10 dies naturals, des de la data de la segona sol·licitud sense informe de MC, es contactarà amb els referents institucionals o territorials per tal que pugui donar suport al MR per trobar MC.
Si com a conseqüència de requerir documentació complementaria al metge responsable o al metge consultor, la Dupla excedeix el termini de 7 dies que estableix la LORE per fer el seu informe, serà necessari que consti el motiu de la demora en l’informe de la Dupla.
Flexibilitat en temps i forma: Una vegada la Dupla hagi emès un informe favorable, la persona sol·licitant pot gaudir d’un marge de flexibilitat de fins a tres (3) setmanes per rebre la prestació, sense necessitat d’omplir el document de sol·licitud d’ajornament.
Ajornament: Passades les 3 setmanes des de l’informe favorable de la Dupla, el sol·licitant en cas de voler demanar l’ajornament, haurà d’omplir el document de sol·licitud d’ajornament.
La LORE no preveu un termini màxim d'ajornament. La CGAC, tenint en compte l'especial rellevància de la PRAM, considera prudent que si han passat més de 6 mesos des de l'informe favorable es convenient revaluar la situació i estableix:
- Si han passat menys de 6 mesos la persona sol·licitant podrà demanar directament al seu metge responsable l'aplicació de l'ajut per a morir, sense més tràmits, excepció feta que el metge responsable consideri que hi ha algun canvi rellevant, situació en la que podrà consultar a la CGAC si ho estima convenient.
- A partir dels 6 mesos, la persona sol·licitant demanarà al MR l'aplicació de l'ajut per a morir. En aquest cas, el metge responsable ho comunicarà sempre a la CGAC que, a través de la dupla corresponent, verificarà si es pot fer la prestació o es requereix informació o documentació complementària o si cal reiniciar el procediment.
Suspensió: Es duu a terme en aquells casos en que es vulgui ajornar la prestació abans de l’informe favorable de la Dupla.
La CGAC ha acordat que el termini màxim de suspensió és de tres (3) mesos.
Revocació: Implica que el procediment finalitza per voluntat del pacient, és a dir, el pacient expressa que no vol seguir amb el procés.
Així doncs, quan la persona, vulgui tornar a sol·licitar la prestació, haurà d’iniciar de nou el procés, és a dir, tornar a entregar la primera sol·licitud, sense perjudici de que el metge responsable pugui ser el mateix que en l’anterior procés.
Una persona amb una malaltia greu i incurable o un patiment greu, crònic i impossibilitant, que compleix els requisits que conformen el context eutanàsic definit per la LORE, pot sol·licitar la PRAM amb un temps d’antelació a la realització efectiva de la prestació. La CGAC ho entén com un ajornament, contemplat per la LORE, fins i tot si la persona manifesta aquesta voluntat abans de rebre l'informe favorable de la CGAC.
Pot ser que la persona sol·licitant que compleix els requisits que demana la LORE vulgui exercir un control sobre la seva vida i planificar la seva mort, encara que això no es transformi en una acció immediata. Pot esperar l’arribada d’una persona estimada o esperar el resultat d’una darrera alternativa terapèutica experimental. Atenent a la naturalesa de la majoria de patologies que deriven com a “malaltia greu i incurable” o en “patiment greu, crònic i impossibilitant”, es pot constatar que en moltes ocasions, l’avenç i procés d’aquestes resulten molt incertes, per això, s’entén que un usuari, vulgui assegurar-se de que en el moment en el que desitgi, ja disposarà de tot el procediment fet, garantint el compliment de la seva voluntat.
El metge responsable, el consultor i els professionals de la Dupla de la CGAC han de valorar cas per cas aquest desig de control i la voluntat de conservar un cert grau d'autonomia i capacitat de decidir el moment de la mort. Passades les 3 setmanes des de l’informe favorable de la Dupla, el sol·licitant en cas de voler demanar l’ajornament, haurà d’omplir el document de sol·licitud d’ajornament, tal com s’ha dit anteriorment.
És convenient que el metge responsable conegui aquesta possibilitat i que recordi al sol·licitant la oportunitat de fer un document de voluntats anticipades que podrà ser de molta utilitat en cas que la malaltia empitjori molt ràpidament.