El Departament de Salut i l'Ajuntament de Barcelona acorden integrar al sistema sanitari públic els usuaris de l'antiga mútua municipal PAMEM
Torna
Divendres, 21 d'd’abril de 2017
- L’acord representa un reforç del sistema públic de salut i garanteix l’equitat en els serveis, així com una major cobertura, més proximitat i millor atenció sanitària
- Un cop assolit l’acord entre l’Ajuntament i la Generalitat, es continuarà treballant amb els sindicats per acompanyar els usuaris en el procés d’integració
- El PAMEM continuarà gestionant serveis d’atenció primària de la xarxa pública i amb el finançament municipal oferirà nous serveis a la ciutadania amb menys recursos

Presentació de l'acord d'integració dels usuaris de la mútua PAMEM en el CatSalut
Un reforç del sistema sanitari públic i una millor cobertura per a la població. Això és el que han acordat i explicat avui la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona amb la integració al sistema de cobertura sanitària universal del Servei Català de la Salut (CatSalut) dels prop de 8.300 afiliats que encara té l’Institut de Prestacions d’Assistència Mèdica al Personal Municipal (PAMEM, de les sigles originals del Patronato de Asistencia Médica a los Empleados Municipales), un organisme autònom creat per l’Ajuntament de Barcelona l’any 1950 per oferir assistència sanitària al col·lectiu de funcionaris i que en el seu moment de màxima activitat va arribar a atendre més de 32.000 persones.
Lluny d’aquest passat, el nombre d’afiliats ha anat disminuint progressivament, des que l’any 1993 es va decidir que els nous treballadors que s’incorporaven a l’Ajuntament s’integressin directament a la cobertura del CatSalut, l’organisme creat a Catalunya dos anys abans per garantir l’accés a l’assistència sanitària universal i pública. El PAMEM és avui una entitat pública participada per l’Ajuntament de Barcelona i el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya amb una proporció del 60% i 40%, respectivament, i adscrita al Consorci Sanitari de Barcelona (CSB).
Hores d’ara encara queden 8.279 afiliats al PAMEM, dels quals 4.368 (53%) són pensionistes o els seus beneficiaris, 2.626 són treballadors municipals i els 1.285 restants són beneficiaris d’aquests treballadors (cònjuges o fills i nets). De fet, en els últims quatre anys s’ha produït un decrement de 5.500 usuaris i el 80% dels treballadors municipals actuals, com la resta de ciutadans de Catalunya, ja estan integrats al sistema de cobertura sanitària universal del CatSalut. Per tant, la integració, que s’iniciarà després de l’aprovació i signatura del conveni corresponent per completar-se a l’estiu, garantirà l’equitat en les prestacions assistencials al conjunt de treballadors municipals.
Durant la presentació d’aquest acord conjunt, el conseller Comín ha recordat que “la col·laboració institucional entre l'Ajuntament de Barcelona i el Departament de Salut no para de donar fruits” ja que, en el decurs de l’any i escaig que porta al capdavant de la conselleria, ambdues administracions ja han impulsat diverses accions en col·laboració. El conseller ha atribuït aquesta fluïdesa de les relacions entre Ajuntament i Salut a la “lleialtat i confiança”, però sobretot a la “coincidència d'objectius”, ja que totes dues institucions comparteixen una mateixa visió de com ha de ser l'assistència a la salut: “pública, universal i de qualitat”.
En aquest sentit, Comín ha posat l’èmfasi en el fet que el Departament de Salut és una administració que creu “apassionadament” en el Sistema Nacional de Salut com a sistema públic “perquè garanteix la igualtat de drets de tots els ciutadans pel que fa el seu accés a la salut”.
Antecedents i futur
La possible integració dels usuaris amb cobertura del PAMEM al sistema sanitari públic del CatSalut ha estat un tema recurrent en els últims anys, tot i que fins ara no s’havia posat fil a l’agulla sobre el futur d’un servei clarament deficitari. Aquest dèficit ha anat en augment, com a resultat lògic de la disminució dels afiliats actius i de l’envelliment progressiu de la població adscrita (processos més complexos i major freqüentació dels serveis), fins al punt que es calcula que quan acabi el procés d’integració s’haurà acumulat un deute de 22,8 milions d’euros en els últims anys. L’acord entre l’Ajuntament i el Departament de Salut contempla l’assumpció del deute del PAMEM en una proporció similar a la que tenen les dues institucions en aqueta entitat. Així, el consistori cobrirà dues terceres parts del dèficit i augmentarà en 3,75 milions d’euros la seva aportació a les inversions previstes en el conveni de millora d’equipaments sanitaris de la ciutat signat el juliol del 2016, donat que a banda de la part restant del dèficit el CatSalut assumirà i es farà càrrec, amb els seus propis recursos, de l’assistència sanitària de tots els afiliats del PAMEM.
A partir d'aquí, es continuarà treballant el procés d’integració mantenint el diàleg i el màxim consens amb els sindicats, amb la intenció d’ocasionar les menors molèsties possibles i que s’asseguri la continuïtat en l’atenció de tots els processos mèdics i hospitalaris actualment en marxa. De fet, les dues administracions veuen en aquesta integració una clara millora de l’atenció sanitària, més enllà de la conveniència de fer un ús més racional dels recursos del sistema sanitari públic. Aquesta millora es produirà no només perquè els pacients tindran una xarxa més pròxima i accessible, sinó també perquè la continuïtat assistencial estarà millor garantida. Fins ara els afiliats del PAMEM rebien atenció principalment a la seu central (carrer Viladomat, 127) i ara disposaran de tota la xarxa sanitària pública. A més, aquest nou model garanteix la continuïtat assistencial, és a dir, que els professionals i els centres assistencials treballin de manera coordinada i integral, la qual cosa permetrà millorar entre d’altres el seguiment dels pacients crònics. A banda d’això, cal subratllar que la integració no implica en cap cas pels treballadors municipals la modificació de les seves cotitzacions a la Seguretat Social, les condicions laborals o la jubilació.
En paral·lel, l’entitat, transformada en Atenció Primària de Salut Pamem (APS Pamem), continuarà gestionant, com a entitat pública adscrita al Consorci Sanitari de Barcelona i dins del model del CatSalut, quatre equips d’atenció primària (EAP) de la ciutat i un centre d’urgències d’atenció primària (CUAP). A més a més, gràcies a l’alliberament de recursos, l’Ajuntament encarregarà a APS Pamem l'oferta de nous serveis assistencials que es podran posar en marxa a la seu central de l’entitat a l'edifici de Viladomat. Els nous serveis, en fase final d’estudi i definició, estaran orientats principalment a la ciutadania amb pocs recursos econòmics. Per exemple, es preveu poder prestar uns 3.000 tractaments odontològics a l’any i uns 1.000 podològics no coberts per la cartera de serveis del CatSalut a barcelonines i barcelonins derivats des dels serveis socials municipals, així com poder oferir un servei de medicina esportiva en coordinació amb l’Institut Barcelona Esports. Així doncs, el futur de l’APS Pamem com a organisme autònom local passa per preservar el seu caràcter públic i estar a disposició de l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya per als nous encàrrecs de serveis sanitaris i de promoció de la salut que puguin determinar les administracions.