• Imprimeix

Lumbàlgia

Lumbàlgia

El concepte lumbàlgia significa dolor a la part baixa de l'esquena (la regió lumbar). És un problema de salut molt freqüent i amb importants repercussions assistencials, laborals i socioeconòmiques. 

La lumbàlgia es pot presentar en forma d’episodis aguts (lumbàlgia aguda o lumbago), de pocs dies de durada, que poden ser molt dolorosos, però que no comporten gravetat. Només és imprescindible consultar el metge o la metgessa si, a més del dolor lumbar, es presenta algun senyal d’alerta, com febre, debilitat sobtada en alguna de les cames, incontinència dels esfínters o dolor que s’agreuja durant el repòs i de nit.

En altres ocasions els símptomes són persistents en el temps. Si la seva durada és superior als 3 mesos es parla de lumbàlgia crònica. El dolor pot ser de menor intensitat, però el fet que sigui crònic pot limitar molt les activitats de la vida diària.

El dolor lumbar es pot localitzar a la mateixa regió lumbar o es pot estendre (dolor referit) cap a les natges i les cuixes.

Font: Institut Català de la Salut. Departament de Salut

 

Causes

Les causes que afavoreixen l’aparició del dolor lumbar són l’edat avançada, el tabaquisme, el sedentarisme i determinats aspectes psicosocials, com l’estrès, l’ansietat i l’estat d’ànim decaigut.

També hi tenen un paper important les activitats que comporten aixecament de pes o les posicions en flexió o torsió del cos.

Símptomes

Tal com s’ha dit, el símptoma principal és el dolor a la regió lumbar, que sol empitjorar amb els moviments i millorar amb el repòs i l’escalfor local. La rigidesa per al moviment és també un símptoma habitual. 

Quan apareixen símptomes que suggereixen una complicació neurològica, com debilitat a les cames o als peus, formigueig, o dolor al llarg de tota l’extremitat inferior (dolor irradiat), és molt possible que es tracti d’una ciàtica, que requerirà un tractament diferent.

Diagnòstic

El metge o la metgessa pot valorar el dolor d'esquena a partir de preguntes sobre els hàbits de  vida, els factors desencadenants del dolor i les característiques del mateix.  Una història clínica ben recollida  i un examen físic permeten fer el diagnòstic.

La majoria de les persones amb un episodi de lumbàlgia aguda simple es recuperen al cap de quatre o cinc setmanes. En aquests casos, no es recomana dur a terme cap radiografia perquè no ajuda a fer el diagnòstic. Únicament caldrà sol·licitar altres proves, com ara radiografies o ressonàncies magnètiques de la regió lumbar per descartar una malaltia subjacent potencialment greu, si es presenten alguns dels símptomes d’alerta següents:

  • Accident previ.
  • Febre, pèrdua de pes o malestar general.
  • Debilitat muscular.
  • Dolor inflamatori (que s’agreuja amb el repòs nocturn).
  • Dolor que ha durat més d'un mes.
  • Inici dels símptomes a partir dels 55 anys.
  • Si s'ha patit un càncer o una malaltia que provoqui disminució de les defenses.
  • Sospita de fragilitat òssia, com es dóna en l’osteoporosi.
  • Si s’han pres medicaments corticoides durant molt de temps. 

En casos de lumbàlgia crònica sol fer-se una radiologia simple, però habitualment no ajuda a millorar el diagnòstic ni el tractament, ja que les imatges tenen poca relació amb els símptomes o mostren canvis relacionats amb l’edat.

Tractament

La majoria dels casos de lumbàlgia aguda milloren ràpidament amb mesures com ara l’aplicació  d'escalfor  i  els analgèsics suaus.

 

Recomanacions per als primers dies:

  • Estigueu actius, tant com sigui possible. Si esteu en repòs tot el dia, retardareu la recuperació. 
  • No feu moviments ni adopteu postures que augmentin el dolor. 

 

Després de dues setmanes:

  • Feu exercici molt suau: camineu, correu a poc a poc o nedeu. Aneu fent les activitats diàries, adopteu postures correctes quan estigueu quiets, quan carregueu pes, quan seieu, conduïu, us aixequeu, dormiu, etc. 
  • De moment no feu exercicis de reforç de l'esquena, ja que el dolor podria empitjorar. 

 

A partir de la tercera setmana i en els casos de lumbàlgia crònica s’aconsella:

  • Fer exercicis gimnàstics per enfortir l'esquena. Podeu fer-los cada dia, però mai de manera forçada. 
  • Adoptar postures adequades per evitar el dolor lumbar: 
    • Quan camineu, manteniu l'esquena recta. 
    • Quan aixequeu objectes, agafeu-los de cara, flexionant els genolls en lloc de la cintura, sense forçar l'esquena. 
    • Quan transporteu objectes, manteniu-los tan a prop del cos com us sigui possible i porteu-los a l'alçada del melic. 
    • Si us doblegueu cap endavant, drets i amb els braços reclinats sobre una taula o una barra, és convenient que flexioneu els genolls. 
    • Mantingueu-vos sempre de cara a l'objecte que esteu utilitzant, a la feina que esteu fent, etc. 
    • Per arribar a objectes alts feu servir un tamboret o una escala, no forceu l'esquena fent puntetes. 
    • Per traslladar objectes, empenyeu-los aprofitant el pes del vostre cos i repenjant-vos d'esquena. Si porteu un carret, situeu-lo al davant, com els cotxets dels nens. 
    • Porteu el pes repartit de manera equilibrada, és millor portar dos objectes més petits (un a cada mà) que un de sol, gran i pesat. 
    • Dormiu preferentment de panxa enlaire, amb un coixí sota els genolls o bé de costat amb els genolls flexionats. No dormiu mai de bocaterrosa. Utilitzeu un matalàs que no es deformi amb el propi pes. 
    • Per seure, apropeu-vos a la cadira de front, i quan hi arribeu, gireu-vos canviant els peus de posició, sense torçar l'esquena, flexioneu els genolls i, amb el cos i el cap inclinats endavant, asseieu-vos. Per aixecar-vos, inclineu el cap endavant, repengeu les mans a les cuixes i aixequeu-vos lentament, mentre esteneu els genolls. 
    • Quan conduïu, recolzeu-vos fermament contra el seient. Mantingueu l'esquena recta i no reposeu el pes del cos sobre la columna vertebral. Per entrar dins el vehicle, asseieu-vos primer i després introduïu-hi els peus. 
    • Si treballeu asseguts, eviteu doblegar l'esquena cap endavant. Heu de seure en cadires giratòries per no torçar l'esquena. La cadira ha de tenir, a més, un respatller graduable per respectar la forma de la columna lumbar. A més, hi ha d'haver un reposapeus sota les taules. 
    • Si treballeu dempeus, mantingueu un peu alt, sobre un escaló o un petit suport. 
    • Per descansar, intenteu no posar una cama sobre l'altra. L'esquena ha d'estar fermament recolzada. Els genolls han d'estar més alts que els malucs. Els peus han d'arribar del tot a terra.

Prevenció

Per evitar la lumbàlgia cal fer les postures adequades per disminuir els esforços, les que es recomanen per alleujar el dolor serveixen com a prevenció.

Perdre pes, en cas d'obesitat, també ajuda a evitar-la, així com mantenir una bona condició física general i local, en la zona de la  musculatura abdominal i de l'esquena.

També existeixen una sèrie d'exercicis senzills que mantenen i enforteixen la musculatura de l'esquena, els abdominals i els glutis. El personal sanitari pot ajudar a facilitar la correcta realització d'aquests exercicis.

 

Data d'actualització:  19.09.2018