imatge_hivern_01

L'hivern i el fred no sempre impliquen haver de quedar-se a casa. La neu ofereix moltes possibilitats per fer activitats de lleure a l'aire lliure, en contacte amb la natura.

Passejar, lliscar en trineu o jugar amb la neu són activitats divertides, saludables i aptes per a tota la família. Les pistes d'esquí obren les seves portes per a la pràctica d'esports d'hivern. Per gaudir de la neu amb precaució i evitar accidents i lesions, cal que seguiu algunes recomanacions de seguretat.

 

 

Eviteu les caigudes 

El gel que es forma als camins, les voreres i les escales, especialment després d'una nevada, pot ser molt perillós, sobretot per a la gent gran.

Algunes recomanacions us ajudaran a prevenir les lesions per caigudes i relliscades al gel:

  • Utilitzeu un calçat apropiat, amb una sola que redueixi el risc de relliscar a la neu.
  • Si heu de pujar o baixar per escales que poden estar cobertes de neu, procureu fer-ho només en llocs on hi hagi baranes que us protegeixin d’una relliscada.
  • Aneu a poc a poc. Quan ha nevat i el temps és fred, és convenient caminar lentament observant la possible existència de gel, encara que trigueu una mica més.
  • Si sou gran o teniu problemes de mobilitat, demaneu ajuda. Si heu de caminar per un lloc cobert de neu, no dubteu a demanar que us ajudin agafant-vos del braç d’una altra persona.
  • Si camineu pel jardí de casa vostra o per carrers nevats, porteu –si és possible- un telèfon mòbil. En cas que caiguéssiu podríeu demanar ajuda a través del telèfon.
  • Sempre que sigui possible, eviteu caminar per damunt la neu a les fosques.

 

Practiqueu esports amb seguretat 

Si us agrada practicar esports de neu, com ara l'esquí o el surf (snowboard), cal que us equipeu correctament. Heu d'anar ben abrigats amb roba ajustada al cos per evitar que s'enganxi als remuntadors. Quant al calçat, és convenient que porteu botes i unes fixacions adaptades al vostre pes, alçada, estat de forma i tècnica. La utilització del casc i de protectors de canells us protegiran de possibles lesions. 

Cal que gaudiu dels esports amb precaució, seguint els consells de seguretat de les pistes i dels remuntadors i respectant les senyalitzacions. Recordeu que és molt important realitzar exercicis d'escalfament abans d'iniciar l'activitat. Pareu una atenció especial a les cruïlles, en aturar-vos i en reiniciar el descens, per evitar col·lisions amb altres persones. És important que descanseu quan sentiu fatiga i que us hidrateu i mengeu periòdicament. En cas d'accident, truqueu al telèfon d'emergències de l'estació o aviseu el personal del remuntador més proper.

També convé que contracteu una assegurança que cobreixi els danys propis i a tercers. En cas que practiqueu activitats fora de les estacions d'esquí, informeu-vos del risc d'allaus.

Consells de seguretat a la muntanya hivernal del Departament d'Interior

Informació sobre el risc d'allaus de l'Institut Geològic de Catalunya

 

Prepareu la vostra llar per a les emergències

Estigueu preparats si hi ha risc que la vostra llar quedi aïllada per la neu o el gel. Serà convenient que disposeu de les reserves i el material necessari per fer front a l’aïllament fins que passi l’emergència.

Cal que disposeu de:

  • Aliments que no s’hagin de coure ni refrigerar, com ara pa, galetes, cereals, conserves i fruita seca. No oblideu els aliments i la llet infantil si teniu infants a casa.
  • Aigua embotellada o emmagatzemada en contenidors nets.
  • Medicaments, en cas que algun dels membres de la família els necessiti.
  • Altres subministraments per a situacions d’emergència, com ara:
    • Un sistema alternatiu per escalfar la vostra llar si hi ha problemes de subministrament d’energia (llenya seca per a una llar de foc o una estufa de llenya, combustible per a una estufa de parafina, etc.).
    • Mantes.
    • Llumins.
    • Llanterna de piles.
    • Ràdio de piles.
    • Piles de recanvi.
    • Obrellaunes no elèctric.
    • Pala i sal per retirar el gel i la neu.
    • Altres coses que necessiteu, com ara bolquers, piles de recanvi per a l’audiòfon, la vostra medicació habitual, etc.).
Data d'actualització:  03.11.2020