Gaudiu del Nadal amb salut!

Festes saludables

Temps en família, reunions d’amics, dinars i sopars d’empresa, carrers il·luminats, pessebres, torrons, nadales i compres... S’acosten les festes de Nadal i per gaudir-ne al màxim no podem oblidar-nos de la salut, que acostuma a ser, precisament, el que més desitgem per a nosaltres i per a la gent que ens envolta durant aquests dies de celebracions.

Com la salut no n’hi ha prou amb desitjar-la, sinó que hem tenir-ne cura, cal adoptar bons hàbits diaris i mantenir-los també en aquestes dates. Evitar caure en excessos i aprofitar el temps de lleure per mantenir-nos actius són alguns dels consells que trobareu a continuació i que us poden ajudar a viure unes festes saludables.

Tradicionalment les trobades nadalenques s’associen amb bon menjar, que no té perquè ser sinònim d’excessos ni de grans pressupostos. No es tracta de valorar la quantitat, sinó la qualitat dels plats que servim a taula. A més, els grans assortiments poden contribuir al malbaratament dels aliments.

Quan dissenyeu el menú, esbrineu si els comensals pateixen alguna intolerància o al·lèrgia alimentària. Trieu productes locals i de temporada i eviteu els aliments que aporten molts greixos. Procureu combinar els plats més pesats amb d’altres més suaus i lleugers i prioritzeu la fruita com a postres. Penseu que l’aperitiu és l'inici d'un àpat, no un àpat en si mateix i, per tant, ha de ser un petit tast. Planifiqueu la resta d’àpats del dia de la celebració perquè siguin el més lleugers possibles. I, per suposat, respecteu les normes bàsiques d’higiene, conservació i preparació per garantir la seguretat dels aliments. 

A l’hora de seure a taula, serviu racions petites per evitar que els convidats se sentin obligats a menjar més per compromís. Presenteu els dolços en porcions menudes i no els deixeu damunt la taula durant tota la celebració. Si sobra menjar, procureu reaprofitar-lo sempre que sigui possible.

Després dels àpats, opteu per infusions d’herbes, que us ajudaran a fer la digestió. També podeu anar a fer un volt o qualsevol altra activitat que impliqui moviment.

Les begudes alcohòliques són presents en la majoria de les celebracions nadalenques. En cas que en consumiu, feu-ho amb moderació. Solen ser ben tolerades d'una a dues copes de vi o cava en els àpats, si s’hi està acostumat.

Per evitar beure en excés, alterneu el consum de begudes no alcohòliques, mengeu, feu petits glops, i escolliu preferentment begudes de baixa graduació.

Absteniu-vos de beure alcohol si esteu embarassada o si preneu algun medicament. Totes les begudes que continguin alcohol poden perjudicar el fetus en gestació, fins i tot la cervesa i el vi. No hi ha cap tipus d’alcohol, ni cap dosi que hagin demostrat ser segures. La barreja de begudes alcohòliques amb alguns fàrmacs pot disminuir la capacitat de reacció i provocar cansament.

Per Nadal és habitual que augmentin els desplaçaments. Anar a visitar amics i familiars, fer una excursió a la neu o marxar de viatge són algunes situacions que afavoreixen el transport en vehicle privat.

El primer que cal fer és revisar el cotxe per garantir que es troba en bones condicions. Si aneu a la muntanya, porteu cadenes o pneumàtics per a la neu i informeu-vos de la previsió del temps i de l’estat de les carreteres.

Durant el viatge, conduïu amb precaució i si porteu infants, assegureu-vos que utilitzen un dispositiu de retenció apropiat a l'edat i el pes, i a les característiques del vehicle.

Eviteu agafar el cotxe si preveieu que consumireu alcohol o altres substàncies que puguin alterar la capacitat per conduir, ni tampoc en horaris en què el cansament i la somnolència us puguin afectar.

Les festes comporten, en molts casos, més temps de lleure. Tanqueu l’ordinador, apagueu el televisor i desconnecteu el mòbil. Aixequeu-vos del sofà i sortiu a passejar.

Aprofiteu que els més menuts de la casa no han d’anar a escola i feu activitats amb ells. Planifiqueu alguna excursió, porteu-los al parc o senzillament compartiu amb ells estones de joc actiu.

Feu cultura. Moveu-vos i assistiu a espectacles o centres culturals, com ara exposicions, museus o biblioteques. La pràctica d’activitats culturals comporta molts beneficis per a la salut, com ara la millora del desenvolupament cognitiu i el reforçament de l’autoestima.

Durant l’època nadalenca també és habitual dedicar temps als amics. Per què en lloc d’anar a fer un cafè no us plantegeu organitzar un partit de futbol o de qualsevol altre esport? Aquesta opció també pot ser vàlida per celebrar les festes amb els companys de feina, com a activitat addicional o, fins i tot, alternativa als típics dinars i sopars d’empresa.

Si us agraden els esports de neu, animeu-vos a practicar-los. Feu-ho amb seguretat i no us en penedireu. I si l’esquí o el surf de neu no són el vostre fort, també podeu provar d’anar amb trineu o, senzillament, passar una estona divertida fent un ninot o una guerra de boles de neu.

Els carrers il·luminats, les botigues guarnides, els anuncis... El clima nadalenc que es respira convida a consumir, però cal fer-ho amb una mica de seny.

La compra per impuls és molt comú en aquestes dates. Feu una llista del que necessiteu. És la millor manera de controlar despeses i d’evitar el sobreendeutament.

Davant el risc de transmissió de la COVID-19, cal que eviteu lloc molt concorreguts, on puguin produir-se aglomeracions que us impedeixin mantenir la distància física de seguretat respecte d'altres persones. Una bona opció pot ser avançar les compres unes setmanes per no coincidir amb el període de màxima afluència. També és important que respecteu les limitacions d'aforament de les botigues que visiteu i que procureu pagar amb targeta de crèdit. 

Quan compreu joguines, assegureu-vos que siguin apropiades per a l’edat i les capacitats de l’infant. Alguns articles contenen peces petites que poden comportar risc d’asfíxia. Verifiqueu també que incorporen el segell CE i que compleixen, per tant, la normativa europea de seguretat.

Opteu per joguines educatives, que fomentin la creativitat, el moviment i les relacions socials. Trieu opcions sostenibles, com els articles fets de materials renovables (fusta o cartró, per exemple), ja que tenen un impacte ambiental més baix. Defugiu les joguines sexistes o que puguin incitar a la violència.

Si decidiu comprar una bicicleta, escolliu-ne una de mida apropiada, i adquiriu també els complements de seguretat necessaris, com ara un casc o una armilla reflectora.

I penseu que el millor regal per als vostres fills i filles és fer-los sentir valorats i estimats i compartir el vostre temps amb ells.

Quin fumador o fumadora no s’ha plantejat alguna vegada deixar el tabac de cara a l’any que comença? Quantes persones s’apunten al gimnàs durant el mes de gener? I quantes n’hi ha que es proposen passar més temps en família o matricular-se en algun curs que sempre han volgut fer?

Quan s’esgota un any, és habitual fer balanç i proposar-se reptes personals que, en molts casos, no s’arriben a assolir. Però si esteu decidits a fer alguna cosa que considereu positiva per a vosaltres, sigueu constants i no defalliu. La satisfacció que obtindreu compensarà l’esforç. 

Si voleu deixar de fumar i no us sentiu capaços de fer-ho sols, cerqueu ajuda. El suport personalitzat i presencial que us poden proporcionar els professionals de la salut incrementarà les probabilitats d’èxit. I la llista de beneficis que suposa l’abandonament de l’hàbit és interminable...

En cas que el que us proposeu sigui mantenir-vos actius, penseu que disposeu de moltes opcions més enllà d’anar al gimnàs. Si no teniu gaire temps lliure, proveu d’integrar l’activitat física en la vostra rutina diària: eviteu l’ascensor i aneu per les escales, desplaceu-vos caminant o en bicicleta, baixeu-vos del metro o l’autobús un parell de parades abans i acabeu el recorregut a peu... Les opcions són molt diverses i voler és poder.

No cal dir que la solidaritat és atemporal i que els actes altruistes són necessaris durant tot l’any, però l’època nadalenca ofereix iniciatives concretes que val la pena aprofitar.

Una d’elles és La Marató de TV3, un programa televisiu d’unes 15 hores de durada que s’emet cada any uns dies abans de Nadal des de 1992, amb l’objectiu de recaptar fons per promoure i fomentar la recerca en l’àmbit de la salut mitjançant la col·laboració de la ciutadania. Cada edició es dedica a una malaltia concreta i enguany se centra en la COVID-19. Hi podeu participar de diverses maneres: fent una aportació econòmica, oferint-vos com a voluntaris per atendre les trucades de les persones que volen col·laborar, organitzant alguna activitat que permeti incrementar els donatius, compartint una foto o un vídeo sobre el tema a les xarxes socials... Animeu-vos-hi!

Una altra iniciativa solidària nadalenca és la gran campanya de recapte d’aliments per aconseguir que les persones més necessitades del nostre entorn rebin ajuda alimentària i per informar i sensibilitzar la ciutadania de la realitat de la fam al nostre país. Aquest any, en el context de la pandèmia de COVID-19, la recollida d'aliments no es pot fer directament als supermercats i, les donacions, per tant, es poden fer en líniaa l’hora de pagar a caixa, a través d’un codi amb els imports estipulats per cistella (1€ - 3€ - 5€ - 10€ - 20€ - 50€, o indefinit).

Durant les festes també són habituals les campanyes de recollida de joguines, noves o en perfecte estat, per tal que els infants de les famílies amb pocs recursos no es quedin sense Reis. Un exemple és la que organitza Creu Roja Joventut.

Finalment, també podeu aprofitar les vacances de Nadal per donar sang. Al web Donar sang del Banc de Sang i Teixits, podeu consultar els punts de recollida i altres opcions per col·laborar amb les persones que necessiten sang.

Per a moltes persones les festes de Nadal són motiu d’alegria, però també n’hi ha que viuen aquests dies amb tristor, ja sigui per l’enyorança d’un ésser estimat que ja no hi és, per soledat o per alguna experiència negativa viscuda al llarg de l’any. Durant aquesta època, pot semblar que les absències es fan més evidents i els problemes i les angoixes, més grans. D’altra banda, la manca de llum i el fred, característica d’aquestes dates, també pot afectar l’estat d'ànim.

En aquest sentit, cal evitar idealitzar les festes i acceptar que no tenen perquè ser tan idíliques com mostren els anuncis i les pel·lícules, procurar valorar tot el que es té, focalitzar l’atenció en els moments feliços i en les fites assolides durant els darrers mesos.

En paral·lel, la pandèmia de la COVID-19 que estem vivint des de fa mesos, també pot afectar la nostra salut emocional. Per avaluar-ne l'estat i tenir-ne cura podeu accedir a l'aplicació web GestioEmocional.Cat, que us ofereix eines per gestionar els símptomes de malestar i l'accés a recursos professionals de salut mental. 

Altres eines per combatre els sentiments negatius són fer activitat física, ja que redueix el risc de partir una depressió, aprofitar el temps de lleure per tenir cura de les relacions personals i per fer activitats que ens fan sentir bé, i evitar l’alcohol i les drogues.

Cal tenir en compte que gaudir d’una bona salut emocional és bàsic per assolir un bon estat de salut general.

Una revisió general de l’estat de salut, una visita a l’optometrista per ajustar la graduació de les ulleres, una higiene dental, un control d’audició a l’otorrinolaringòleg o de tensió arterial a la farmàcia...

Aprofiteu els dies hàbils de les vacances per programar totes les cites mèdiques que teniu pendents. Aquest tipus de revisions periòdiques us ajudaran a prevenir o detectar de forma precoç problemes de salut.

Si teniu fills i filles petits, és un bon moment per portar-los al dentista o a l’oftalmòleg per primera vegada. En el cas del dentista, els infants haurien d’anar-hi un cop cada sis mesos a partir del primer any de vida i fins a l’adolescència. Aquestes visites contribueixen a la detecció precoç de problemes de salut oral i ajuden l’infant a acostumar-s’hi i a perdre la por. Quant a les exploracions optomètriques, cal realitzar-les anualment a partir dels 3 anys i fer-les el més aviat possible si l’infant es queixa de cansament visual o de mal de cap, hi veu borrós de lluny i/o de prop, es frega molts els ulls o disminueix el rendiment escolar. 

Per evitar temps d’espera i desplaçaments innecessaris, truqueu primer al 061 Salut Respon, un servei disponible les 24 hores del dia, els 365 dies de l'any. L’equip de professionals de salut que hi ha al darrere us indicarà a quin centre us podeu adreçar i, si cal, us enviarà un metge o metgessa a domicili o una ambulància. 

També us podeu adreçar a un centre d’atenció primària (CAP) amb atenció continuada o a un centre d’urgència d’atenció primària (CUAP).  

A les urgències dels hospitals aneu-hi només per a les atencions més greus. D'aquesta manera evitareu que es col·lapsin i hi facilitareu l'accés a les persones que realment necessiten ser-hi ateses.

Data d'actualització:  03.11.2020