Per què?

L'aigua és una beguda i també està present en molts aliments (fruites, hortalisses, llet...) i en moltes altres begudes. Seguir una alimentació saludable rica en aquests aliments i beure aigua és la millor manera de mantenir l'organisme en un bon estat d'hidratació.

Recordeu que l'aigua no aporta calories i, per tant, no té cap efecte en l'augment o la pèrdua de pes.

La fórmula de l'aigua és, com tothom sap, H2O; però també conté elements, partícules i compostos que va incorporant durant el seu recorregut des del lloc d’origen fins a l'aixeta (per exemple, sals minerals) o que s'hi han afegit per a la potabilització (per exemple, clor).

Els processos de potabilització permeten garantir que l'aigua sigui apta per al consum.

QUANTA?

  • Les necessitats d’aigua de l’organisme es cobreixen a partir de la ingesta d’aliments (que també contenen aigua, sobretot les fruites, hortalisses i diversos aliments, com els productes lactis, la carn i el peix, el pa, la pasta i els llegums cuits, etc.) i també de diferents begudes. De totes les begudes, l’aigua és, sens dubte, la millor beguda.
  • En adults sans, es cobreixen les necessitats d’aigua bevent la quantitat d’aigua que indica la sensació de set.
  • En la infància o la vellesa, quan es pateixen algunes malalties, es practica exercici físic o les temperatures ambientals són altes, cal prestar-hi més atenció i garantir una ingesta adequada, i cal oferir-ne sovint, garantir-ne una disponibilitat fàcil i en alguns casos programar-ne la ingesta.

 

QUAN?

  • Sempre que tingueu set, tant durant els àpats com entre àpats.
  • L’aigua és sempre la millor beguda, ja que no conté sucres ni edulcorants, ni alcohol. Els altres components que poden estar presents en altres begudes (minerals, substàncies antioxidants o estimulants, etc.), no suposen cap benefici respecte a l’aigua i alguns, com l’excés de sucre i l’alcohol, són perjudicials (per a la vostra salut, el millor és no prendre begudes amb alcohol).
  • En casos de pràctica d’esports de llarga durada (més d’una hora) i en condicions ambientals extremes (molt fred o molta calor), consulteu un professional de la salut per ajustar la ingesta d’aigua i minerals a les vostres necessitats.

 

COM?

  • L’aigua de l’aixeta, provinent d’una xarxa de distribució pública, passa els controls corresponents per tal de garantir que sigui apta i saludable per al consum. És més econòmica que l’embotellada, no implica l’ús d’envasos per a la distribució i suposa menys despesa energètica, per tant, té un menor impacte econòmic i mediambiental.
  • Si en la vostra zona l’aigua té un gust que no és del vostre grat, podeu minimitzar-ne el sabor posant-la a la nevera, afegint-hi unes gotes o rodanxes de llimona o de cogombre o bé alguna planta aromàtica com la menta.
  • També es poden utilitzar aparells o equips domèstics de tractament de l’aigua (en aquest cas, és important seguir les instruccions de manteniment de l’aparell que indiqui el fabricant).
  • El fet que sigui aigua envasada (tant si és aigua mineral, com de mineralització dèbil, com d’origen volcànic, etc.) no vol dir que sigui més saludable.

 

PER A QUI?

  • L’aigua és la millor beguda en qualsevol etapa del cicle vital i en qualsevol estat fisiològic (activitat física, embaràs i alletament, vellesa, etc.).
  • També és l’opció més econòmica, sobretot si és de l’aixeta, de manera que constitueix una bona manera d’estalviar.

La quantitat d’aigua potable que es gasta diàriament és molt elevada, i es pot minimitzar posant-hi consciència i tenint-ne cura:

  • Posar una rentadora 20-100 litres
  • Posar el rentavaixelles 50-100 litres
  • Netejar la vaixella a mà amb l'aixeta oberta 100 litres
  • Netejar la vaixella a mà amb la pica tapada 20 litres
  • Dutxar-se 60 litres
  • Banyar-se 200 litres
  • Rentar-se les dents amb l’aixeta oberta 30 litres
  • Rentar-se les dents tancant l’aixeta 1,5 litres
  • Afaitar-se amb l’aixeta oberta 40-75 litres
  • Afaitar-se tancant l’aixeta 3 litres
  • Rentar el cotxe amb mànega 500 litres
  • Rentar el cotxe amb cubell 50 litres
  • Descarregar la cisterna del vàter 10 litres
  • Mitja descàrrega de la cisterna del vàter 6 litres

Fonts: Aigües de Barcelona, OCU, Agència Catalana de l’Aigua.

 

  • A casa, disposeu sempre d’aigua de fàcil accés, en un lloc fresc o a la nevera.
  • Eviteu comprar begudes que no siguin aigua (sucs i altres begudes ensucrades, begudes alcohòliques, etc.) de forma habitual.
  • Durant els àpats, tingueu una gerra o ampolla d’aigua sobre la taula.
  • Si esteu fora de casa, demaneu aigua de l’aixeta; cada vegada hi ha més establiments, també de restauració, que ofereixen un servei gratuït d’aigua no envasada. Si no en tenen, opteu per aigua mineral en ampolles de vidre, a fi de contribuir a reduir els envasos de plàstic.
  • Dugueu una petita cantimplora d’aigua a la bossa, per si teniu set quan esteu fora de casa i durant els desplaçaments.
  • Si aneu d’excursió, al parc, a passejar, etc. assegureu-vos que durant el trajecte i al lloc de destinació hi ha fonts d’aigua potable o que dueu cantimplores.

Es pot donar gust a l’aigua barrejant-la amb fruita fresca, cogombre, herbes aromàtiques fresques o seques, espècies o infusions (te, herba Lluïsa, menta…), etc. Es neteja bé la fruita (100-200 g) i les herbes. Es tallen a rodanxes o grills, si cal, i es posen dins d’una gerra gran juntament amb les espècies (depenent de la recepta i les preferències personals). S’hi afegeix aigua i es deixa reposar, si tots els ingredients són frescos, uns 20-30 minuts. En cas d’herbes seques o espècies, és millor si es deixa reposar unes hores. Conserveu-ho en refrigeració, no ho deixeu més de 2 hores fora de la nevera i consumiu-ho abans de 2 dies per evitar la proliferació de bacteris.

Exemples:

  • Llimona, aranja i taronja
  • Llimona i cogombre
  • Préssec i vainilla en branca
  • Pell de llimona, pell de taronja i préssec
  • Meló i llimona
  • Préssec, llimona i farigola
  • Cogombre i moraduix
  • Mandarina i alfàbrega
  • Taronja, clau i canyella en branca
  • Síndria i romaní
  • Taronja i vainilla
  • Poma àcida i llimona
  • Fonoll i taronja o llimona

Recordeu que és important no afegir-hi sucres.

  • Sens dubte, l’aigua de l’aixeta és l’opció més respectuosa amb l’entorn; i la més barata!
  • Si, no obstant, decidiu comprar aigua envasada, escolliu garrafes de 5 o 8 litres per reomplir les gerres de casa. Utilitzar ampolles de plàstic més petites té un cost ambiental (i econòmic) molt elevat!
  • Si aneu a recollir aigua de fonts naturals, tingueu en compte que no estan desinfectades; per tant, no tenen garantia sanitària. Podeu informar-vos a l’ajuntament sobre la qualitat que tenen.
  • Si necessiteu ampolles petites d’aigua per portar en bosses i motxilles, utilitzeu cantimplores, i no ampolles de plàstic d’un sol ús.

gerra_aigua

Aigua de l'aixeta

La qualitat de l’aigua de l’aixeta està garantida, ja que l’aigua passa per molts controls de qualitat i seguretat fins que arriba a les llars. Es porten a terme controls tant a les instal·lacions i plantes de tractament com als dipòsits, a les xarxes de distribució i a les aixetes dels consumidors, i se n’analitzen desenes de compostos i microorganismes.

També es controla diàriament el nivell de clor de l’aigua de consum; el clor s’hi afegeix per eliminar els microorganismes patògens que hi pugui haver.

Data d'actualització:  21.03.2019