El consum d’algues és cada vegada més freqüent a Catalunya per la incorporació de plats i costums gastronòmics forans, especialment asiàtics. En el mercat n’hi trobem de moltes espècies amb diferents propietats que cal conèixer per consumir-les.

 

Les algues tenen un baix contingut calòric, són riques en fibra i proteïna i el poc greix que tenen és ric en àcids grassos poliinsaturats (omega-3). També són una font significativa de vitamines i minerals.

Tot i això, les elevades concentracions d’alguns d’aquests minerals, com el iode i l’arsènic, poden tenir efectes perjudicials per a la salut; per això cal consumir-les amb coneixement i moderació.

Qui s'ha d'abstenir de consumir algues o n'ha de fer un consum limitat?

Totes les algues acumulen iode en gran quantitat, molt més que el peix i el marisc, però la quantitat varia en funció de l’espècie.

Per això, les persones vulnerables al iode, com ara les persones amb problemes de tiroïdes, les dones embarassades o que alleten i els infants de poca edat, s’han d’abstenir de consumir algues o fer-ne un consum molt ocasional. 

En el cas dels infants, per la vulnerabilitat especial i els nivells d’exposició, és recomanable que facin un consum molt limitat d’algues.

Com se'n pot fer un consum segur?

Conèixer-les i cuinar-les  adequadament ajuda a fer-ne un consum segur.

L’ebullició i l’eliminació de l’aigua de cocció poden disminuir significativament la concentració de iode i arsènic inorgànic.

Data d'actualització:  10.02.2021