Falses creences relacionades amb l’alimentació, el pes i la figura

Altres mites

El pes és una constant biològica, com la pressió arterial, la freqüència cardíaca, el nivell de glucosa o colesterol, etc. Està correlacionat amb l'estatura i és el resultat de factors biològics, genètics i ambientals. Igual que en el cas d'altres constants, hi ha taules que marquen els límits entre normalitat i anormalitat: primesa o sobrepès i obesitat.

El greix del cos desenvolupa funcions importants, com ara sostenir òrgans i teixits per protegir-los de danys davant de cops o caigudes o regular la temperatura corporal.

El que és saludable és mantenir un pes que permeti mantenir un bon estat de salut i gaudir d’una bona qualitat de vida.

Convé assessorar-se amb professionals sanitaris i seguir tractaments dietètics individualitzats que permetin la pèrdua progressiva de pes mitjançant la modificació d’alguns hàbits alimentaris que després es puguin mantenir al llarg del temps. Les dietes "miracle" poden comportar riscos, com ara la manca de nutrients necessaris per a l'organisme o alteracions en el metabolisme.

La cel·lulitis és una alteració estètica de la pell causada per l’alteració del teixit adipós (que emmagatzema nutrients), que reté aigua, greixos i toxines de forma anormal.

La millor estratègia per tractar l’excés de pes és reduir el nombre de calories que s’ingereixen i augmentar les que es cremen. Per aconseguir-ho el que cal fer és disminuir el consum de greixos i sucres, i seguir una alimentació saludable, rica en fruites, verdures i fibra, i incrementar la pràctica d’activitat física regular, adequada a les possibilitats individuals.

Els greixos proporcionen energia i han de ser presents en una alimentació saludable. Alguns d’ells, com els greixos trans, poden ser perjudicials i cal limitar-ne el consum, però també n’hi ha que comporten beneficis addicionals per a l'organisme. Els greixos monoinsaturats, com els que predominen a l'oli d'oliva, prevenen l'aparició de trastorns de la circulació. Els greixos poliinsaturats, com els que contenen les fruites seques, poden prevenir l'aparició de malalties cardiocirculatòries.

Data d'actualització:  26.11.2020

Informació relacionada