Coronavirus

Persones amb trastorn d'ansietat

Precisament qualsevol situació en què pugui produir-se una sensació de pèrdua de control o en què es vegi compromesa la seguretat, pot produir angoixa en la persona que la viu. Les més evidents són les situacions que impliquen un perill físic, ja sigui real o com a amenaça; però l'ansietat també pot aparèixer davant de situacions de gran incertesa a diferents nivells. 

L'actual pandèmia de coronavirus SARS-CoV-2 és, per tant, una situació susceptible de produir ansietat i d'agreujar els símptomes de les persones que ja la patien prèviament. 

Si el coronavirus us està angoixant...

  • No intenteu "no pensar-hi". Com més intentem "no pensar" en una cosa, més hi pensem (feu la prova: digueu a algú del vostre entorn que no pensi en un elefant verd...). És normal que tingueu molts pensaments sobre el coronavirus, assumiu que en tindreu i deixeu que vinguin... Al cap d'una estona, marxaran.
  • No intenteu evitar "tot el que està relacionat" amb el coronavirus, perquè això és molt difícil i probablement farà que hi estigueu cada vegada més pendent. Seguiu les pautes i les informacions que donen les autoritats sanitàries, però dediqueu un temps concret i limitat al dia per informar-vos-en.

 

Si teniu prescrit un tractament farmacològic...

  • Respecteu les pautes de prescripció. 
  • No feu cap canvi sense consultar el vostre professional sanitari de referència. 

Si fins ara seguíeu un tractament psicològic d'exposició...

  • Manteniu-lo en la mesura que sigui possible (tot i que en alguns casos, serà complicat).
  • Contacteu amb el vostre professional sanitari de referència perquè us ajudi a marcar-vos objectius raonables, adaptats a la situació actual.

Si us fa por sortir de casa...

Intenteu fer-ho de manera regular, d'acord amb els motius permesos, i que seguiu les mesures de prevenció recomanades per evitar el risc de transmissió del virus. Per exemple, no "aprofiteu" la situació per demanar que sempre us portin el menjar a casa si no és necessari.

Si teniu ansietat en situacions socials...

Intenteu fixar-vos objectius que us permetin afrontar les vostres pors, com ara trucades telefòniques, enviament de correus electrònics...

Si doneu massa voltes a les coses o us preocupeu en excés...

  • Trieu una hora al dia i un lloc de casa vostra "per preocupar-vos". Procureu que no sigui l'espai on passeu més temps durant el dia.
  • Dediqueu aquella hora a preocupar-vos "tot el que pugueu".
  • Durant la resta del dia intenteu identificar en quin moment us comenceu a preocupar i, quan ho feu, mireu d'aturar la preocupació i "traslladar-la" mentalment a l'hora i el lloc que heu escollit. 

Si esteu massa preocupats per la salut...

Eviteu fer més comprovacions de les necessàries pel que fa al vostre estat de salut (per exemple, prendre-us la temperatura moltes vegades al dia), ja que com més pendent hi estigueu, més us preocupareu.

Si teniu problemes per dormir...

  • Feu servir el llit només per dormir.
  • Eviteu menjar, llegir, mirar el mòbil, preocupar-vos, "fer el mandra", etc. al llit. Si ho feu, que sigui fora del dormitori.
  • Si quan us fiqueu al llit no us adormiu en deu minuts, sortiu del dormitori i feu alguna altra activitat. No "intenteu adormir-vos": com més ho intenteu, menys ho aconseguireu.
  • Seguiu horaris regulars per anar a dormir i llevar-vos.

Si us noteu tens/a o nerviós/osa durant la major part del dia...

Intenteu practicar regularment alguna tècnica de relaxació o de respiració. El més important és que sigui regular, especialment si no ho heu fet mai.

Si teniu pensaments molt negatius sobre el futur...

Proveu d'escriure aquest pensaments quan us vinguin al cap. Una estona després, quan estigueu més relaxat/ada, valoreu:

  • fins quin punt és probable que passi el que heu pensat?
  • què passaria si passés el que heu pensat?

Si ho feu sovint, us podreu adonar que, de vegades, quan estem ansiosos/es pensem que les coses negatives són més probables del que són i que, si passessin, no serien tan terribles com ens pensem.

Data d'actualització:  02.04.2020