PRESENTACIÓ
A continuació trobareu l’oferta formativa que des de la Sub-direcció General d’Ordenació i Desenvolupament Professional proposem per a l’any 2022 per a tutors, col·laboradors docents i cap d’estudi d'especialistes de les professions sanitàries en formació.
Considerem que en els processos d’aprenentatge de professionals en actiu, tant important és l’aprenentatge formal, mitjançant cursos, jornades, tallers, seminaris... com el que sorgeix de forma espontània i natural en la relació amb d’altres professionals dels nostres equips de treball. A aquest aprenentatge l’anomenem informal.
Les activitats formatives que proposem han estat dissenyades conjuntament amb els col·laboradors docents que les imparteixen. Al estar programades i planificades queden sota el paraigües de l’aprenentatge formal, tot i que procurem establir metodologies, eines i recursos d’aprenentatge que fomentin i facilitin el màxim possible generar i compartir coneixement, eines i habilitats entre alumnes i docents, on el rol de l’alumne es el protagonista, actiu, i cada vegada més proactiu en el seu aprenentatge, tant o més que el dels docents i que aquests aprenentatges adquirits siguin útils i aplicables a la tasca tutorial, apropant-nos en les metodologies i en la forma d’exercir la docència a fomentar al màxim l’intercanvi d’experiències entre tutors i entre iguals i on la figura del docent és més un facilitador, un moderador que la clàssica d’un docent davant d’un grup d’alumnes, tot això inspirat per l’aprenentatge informal en el que pretenem sigui un aprenentatge col·laboratiu i útil per els tutors.
Pel disseny de l’oferta formativa, tenim tenen en compte les necessitats formatives dels tutors, ja sigui per adquirir, consolidar, revisar, incorporar nous coneixements, eines i habilitats, pensar i repensar l’aspecte actitudinal ... tot orientat cap a l’adquisició i actualització de les competències necessàries per exercir la tasca tutorial de forma eficient i assolir l’objectiu final: la formació de bons especialistes en ciències de la salut. Partint del Decret 165/2015, de 21 de juliol, de formació sanitària especialitzada a Catalunya, que en el seu capítol II, article 3.5 ja indica en quines àrees s’han de formar els tutors, afegim les necessitats formatives que ens fa arribar la Xarxa Permanent de Comissions de Docència, els diferents professionals sanitaris que col·laboren amb la Sub-direcció, i assistint a reunions periòdiques amb societats científiques i col·legis professionals i molt, molt especialment tenim en compte els comentaris i propostes que ens feu arribar mitjançant les enquestes de satisfacció on directament els tutors participants en les activitats formatives de la Sub-direcció des de l’any 2015 reben en finalitzar els cursos, tallers o seminaris. En aquestes enquestes responen sobre diferents aspecte de les activitats i també sobre les necessitats formatives que detecten i voldrien satisfer.
Avancem que aquesta oferta formativa en tant que s’està en un procés de revisió i replantejament no només del que ha de ser la formació continuada per a tutors, sinó també de les competències necessàries per exercir aquesta tasca tutorial, pot afegir durant l’any propostes i noves activitats formatives sorgides d’aquest debat, de necessitats formulades, etc.
Agrairem tingueu present que a causa de la situació sanitària provocada per la COVID-19 i la seva evolució aquesta planificació podria veure’s alterada tant pel que fa a modalitats com a dates de realització.
Moltes gràcies per la vostra confiança!
Sub-direcció General d’Ordenació i Desenvolupament Professional
Direcció General de Professionals de la Salut
Novembre de 2021
Actualització a març 2022
Informació important: les edicions organitzades per la SGODP dins d’aquest catàleg no tenen cost per als participants ja que seran finançades en el marc de la Inversió 4 del Component 18 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) mitjançant el programa Next Generation EU de la Comissió Europea.
Aquesta activitat, parteix de l'entorn tutor-resident on l’aprenentatge i la pràctica professional es barregen, i permet conèixer i reflexionar sobre l’estat emocional en què es troben uns i altres i ofereix estratègies per recuperar un benestar que permeti mantenir òptimes relacions entre tutor i resident.
> Inscripció finalitzada (per a qualsevol consulta sobre les sol·licituds d’inscripció contacteu amb la vostra Unitat Docent)
Aquesta activitat permet els participants entendre quins són els elements que configuren la figura del tutor, qüestió imprescindible per poder exercir aquesta tasca dintre de l’organització.
> Inscripció finalitzada (per a qualsevol consulta sobre les sol·licituds d’inscripció contacteu amb la vostra Unitat Docent)
Aquesta activitat presenta coneixements, eines i habilitats als tutors participants per tal d'adquirir seguretat en la tècnica de la retroacció en el transcurs de l’acció tutorial.
> Inscripció finalitzada (per a qualsevol consulta sobre les sol·licituds d’inscripció contacteu amb la vostra Unitat Docent)
Aquesta activitat ofereix eines i recursos als participants per aprendre, sota el paradigma de la consciència plena com a disciplina, a reconèixer i posar distància a reaccions impulsives, en moltes ocasions inadequades, i poder donar respostes més útils, generar satisfacció i millorar la qualitat de vida de tutors (i també del seu entorn, com serien els residents) cultivant la confiança, la resiliència i l’optimisme per tal d’incorporar-les a la tasca tutorial.
> Inscripció finalitzada (per a qualsevol consulta sobre les sol·licituds d’inscripció contacteu amb la vostra Unitat Docent)
En la formació sanitària especialitzada, per als tutors resulta imprescindible avaluar, fent servir tant l'avaluació sumativa com formativa. Aquesta activitat permet conèixer als participants els dos vessants i el que ofereix especialment la formativa, les seves tècniques i processos i els avantatges rellevants que té en la formació dels professionals sanitaris.
> Inscripció finalitzada (per a qualsevol consulta sobre les sol·licituds d’inscripció contacteu amb la vostra Unitat Docent)
Aquesta activitat ofereix eines i recursos als participants per assolir la competència en la cerca d’informació en l’àmbit de les professions sanitàries.
> Inscripció finalitzada (per a qualsevol consulta sobre les sol·licituds d’inscripció contacteu amb la vostra Unitat Docent)
Activitat que permet els participants conèixer i incorporar tècniques per facilitar l’execució de les tasques diàries amb un ús òptim dels recursos propis i externs i que resultaran de gran utilitat a tutores i tutors de residents i assolir la consecució de les tasques i responsabilitats amb bons resultats.
> Inscripció finalitzada (per a qualsevol consulta sobre les sol·licituds d’inscripció contacteu amb la vostra Unitat Docent)
Aquesta activitat permet als participants reflexionar i conèixer estratègies a l'entorn de la motivació i l’automotivació ajudarà a donar sentit a la nostra feina i a la nostra vida, acceptant que no depèn tant de factors externs ni d’esdeveniments com de la nostra actitud interna que es projectada cap a l'exterior.
> Programa de l'activitat - 1a edició
> Inscripció finalitzada (per a qualsevol consulta sobre les sol·licituds d’inscripció contacteu amb la vostra Unitat Docent)
> Programa de l'activitat - 2a edició
> Inscripció finalitzada (per a qualsevol consulta sobre les sol·licituds d’inscripció contacteu amb la vostra Unitat Docent)
Aquesta activitat té com a punt de partida l'actual paradigma de canvi i com aquest afecta l'entorn laboral. Des d'un enfocament orientat a la pràctica tutorial permet conèixer habilitats als participants que l'ajudaran en l'exercici del seu rol i liderar així la relació entre tutor i residents, amb resultats òptims per a tots dos.
> Inscripció fins el 5 de setembre de 2022
Aquesta activitat permet adquirir els coneixements i eines perquè el tutor supervisi i vetlli per l’acompliment d’aquest itinerari per part dels residents.
> Inscripció 1a edició places exhaurides (per a qualsevol consulta sobre les sol·licituds d’inscripció contacteu amb la vostra Unitat Docent)
> Inscripció 2a edició places exhaurides (per a qualsevol consulta sobre les sol·licituds d’inscripció contacteu amb la vostra Unitat Docent)
Aquesta activitat presenta als participants coneixements, eines i habilitats necessaris per adquirir seguretat i ser competents en l’aplicació de la tècnica de l’aprenentatge basat en problemes en el transcurs de l’acció tutorial.
Aquest seminari permet als participants conèixer i posar en comú les dificultats i conflictes que comporta el rol d'avaluació del tutor i proposarà estratègies que facilitin la gestió d’aquestes dificultats. Per participar en aquest seminari es requereix un mínim de cinc anys d’experiència continuada com a tutor i tenir formació prèvia sobre aprenentatge i avaluació.