• Inici
  • Gestió de la crisi COVID-19: elements claus

Gestió de la crisi COVID-19: elements claus

14/04/2020 16:37

“Sense el confinament no s'hauria parat el creixement de la corba i el sistema hauria col·lapsat”, recalca Adrià Comella, director del Servei Català de la Salut. Aquesta és, entre altres, una de les moltes accions que des de Salut s’han portat a terme per gestionar l’actual crisi causada per la pandèmia per la COVID-19.

El confinament ha estat una de les mesures més incidents per la seva implicació directa amb la ciutadania, però també ha tingut un paper destacat, per exemple, la planificació l'activitat com dels plans de contingència. El Sistema de Salut de Catalunya va decidir molt aviat desprogramar tota l'activitat que no era imprescindible, quelcom que ha fet que els hospitals abaixessin el seu volum d'ingressos i poguessin centrar-se en activitat COVID. Els plans de contingència, una adequació dels recursos feta pels mateixos centres, va permetre preveure com fer la transformació de la reorganització i ampliació de tots els centres de la manera més òptima possible.

L'execució de tota la planificació és un altre element modèlic i desenvolupat en tots els centres que ha permès generar una anticipació, “una ajuda a la solució del problema, un recurs imprescindible per a tenir els millors resultats possibles”; tal i com Comella argumenta.

La transformació és un altre factor representat en tot el sistema sanitari. "Hem vist com intensives dirigien de dermatòlegs per a donar suport, infermeria de planta fent d'urgència... Una transformació admirable del conjunt dels professionals assistencial. I no només en els hospitals, també en l'atenció primària i sociosanitària. És el conjunt dels professionals la que permet aquesta transformació", explica Comella.

Un clar exemple és l’atenció primària, que deixa de programar per centrar-se en l'atenció comunitària i, al mateix temps, no deixa de realitzar l'atenció dels seus pacients habituals. Una activitat desenvolupada gràcies a la transformació digital, que ajuda amb el creixement i desenvolupament d'eines com l'eConsulta, La Meva Salut, l'APP STOP COVID 19 CAT i una atenció intensa i eficient.

El conjunt de decisions preses per mitigar la pandèmia han estat desenvolupades de manera comuna i coordinada des del Departament de Salut i tots els ens que el confeccionen, com el Servei Català de la Salut (CatSalut), Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS), Salut Pública, TIC Salut. Elements clau estudiats, analitzats i realitzats conjuntament per fer front a la crisi sanitària actual.

"En poques setmanes es realitza un trencament de marcs mentals increïble i amb el desig que alguns dels canvis puguin consolidar-se en el temps i el futur. Una experiència que ha generat un estímul per a la innovació i noves maneres de treballar que són, en el fons, el gran secret de la gestió d'aquesta crisi", finalitza Comella.