Hidrata’t

Mantenir una hidratació adequada durant tot l’any és essencial per a la nostra salut, però a l’estiu, és encara més important. L’aportació d’aigua a l’organisme prové majoritàriament del consum de líquids, però també del contingut en aigua dels aliments sòlids (verdures, fruites i hortalisses són els que més en contenen). Seguir una alimentació saludable rica en aquests aliments i beure aigua és la millor manera de mantenir l'organisme en un bon estat d'hidratació durant tot l’any.

L’estat d’hidratació es pot veure afectat quan fa calor, ja que el cos perd líquid en forma de suor. Per això durant aquesta època és especialment important beure molta aigua, sobretot els infants i les persones grans. És recomanable avançar-se a la set en tot moment i proporcionar aigua a l'organisme abans que la demani.

Beu aigua sovint

  • A casa, disposa sempre d’aigua de fàcil accés, en un lloc fresc o a la nevera.
  • Durant els àpats, tingues una gerra o ampolla d’aigua sobre la taula.
  • Quan siguis fora de casa, porta sempre aigua.
  • Si vas d’excursió, assegura’t que durant el trajecte i al lloc de destinació hi ha fonts d’aigua potable o que portes cantimplora.
  • Els infants tenen una menor capacitat d'expressar la set i les persones grans, de percebre-la; per tant, és important que els ofereixis aigua perquè estiguin hidratats. 
  • Pots completar la hidratació amb altres begudes (sucs, refrescants o granissats) de manera ocasional, sempre que les prenguis amb moderació i no per substituir l'aigua.

Vigila l’alimentació

  • Opta per àpats lleugers, com ara amanides, fruites, verdures i sucs naturals que ajuden a reposar les sals minerals que es perden per la suor.
  • Evita:
    • els menjars molt calents i els que aporten moltes calories.
    • les begudes alcohòliques, perquè augmenten la deshidratació, així com les begudes estimulants, especialment les que continguin cafeïna.

Mulla’t!

Hidratar-se també per fora ajuda a mantenir la temperatura de l’organisme.

  • Mulla’t la cara, els canells i la nuca.
  • Refresca’t amb tovalloles amarades d’aigua.
  • Dutxa’t sovint.
  • Banya’t al mar o a la piscina.

Actua davant la deshidratació

La deshidratació es pot manifestar amb símptomes com ara mal de cap, sequedat de boca, cansament, dificultat de concentració, intolerància a la calor, augment de la temperatura corporal, cremor d’estómac i taquicàrdia.

Si la deshidratació és lleu, beure líquids és suficient. Convé beure’n petites quantitats amb freqüència, sobretot en infants, en lloc d’una gran quantitat de cop perquè pot provocar més vòmits. Els casos greus requereixen atenció mèdica immediata.

Data d'actualització:  17.06.2021