I si malgrat tot, fumes, anima’t a deixar de fer-ho!

Recomanacions per guanyar-li la guerra a la nicotina

Si fumes, encara ets a temps de fer marxa enrere.

Després de no començar a fumar, la decisió de deixar l’hàbit és la millor que pots prendre.

Abans de deixar-ho...

Fes una llista dels motius pels quals vols deixar de fumar i guarda-la en un lloc on la puguis veure sovint. Una bona opció és allà on tens les cigarretes perquè així cada vegada que en vagis a encendre una trobaràs la llista i recordaràs perquè vols desenganxar-te del tabac.

Pensa en els beneficis que obtindràs si ho aconsegueixes, especialment pel que fa a la teva salut:

  • Al cap de 20 minuts: la pressió de la sang i el pols tornen al nivell normal.
  • Al cap de 24 hores: disminueix el risc d’un atac de cor.
  • Al cap de 48 hores: l’olfacte i el gust milloren.
  • Després de 3 setmanes: la circulació millora i les funcions dels pulmons s’incrementen en un 30 %.
  • Després de 9 mesos: la tos, la fatiga i les dificultats respiratòries desapareixen.
  • Després d’1 any: es redueix a la meitat el risc de malaltia coronària.
  • Després de 5 anys: el risc de càncer de pulmó, laringe i esòfag baixa a la meitat. El risc d’un atac de cor és similar al d’una persona no fumadora.
  • Després de 10 anys: el risc de tenir càncer de boca, pulmó, pàncrees i esòfag és similar al d’una persona no fumadora.

 

Fixa’t un dia per deixar-ho (dia D), si pot ser en un termini màxim de dues setmanes. Comunica la teva decisió a les persones que t’envolten; si també fumen, és un bon moment per implicar-les i compartir el procés de deixar de fumar.

Fes una llista de maneres per lluitar contra el desig de fumar. T’anirà molt bé repassar-la quan iniciïs el procés. També convé que demanis ajuda als pares, al teu metge de capçalera o als professionals del 061 Salut Respon.

El dia abans de deixar-ho, treu els cigarrets, cendrers i altres productes de tabac de casa i del cotxe (si en tens). Ho has de deixar totalment i de cop.

""

El dia D

Quan arribi el dia que t’has fixa’t per començar la teva vida sense tabac, pensa: “Avui no fumaré, demà ja ho veurem.”

Els primers dies sense tabac seran durs. Tindràs ganes de fumar, però pots reduir el desig si mastegues un xiclet, menges alguna cosa, com ara fruita o fruita seca, o canvies l’activitat que estaves fent. Procura distreure’t, surt a passejar o a fer un volt en bicicleta, o ves a llocs on està prohibit fumar (per exemple, al cinema, a un parc infantil, a uns grans magatzems...). També és probable que et sentis cansat/ada, et costi concentrar-te, canviïs d’estat d’ànim amb facilitat i tinguis mal de cap. De tota manera, aquests símptomes desapareixen en uns dies i no tothom els pateix.

Per evitar les recaigudes, pots seguir algunes recomanacions, com ara evitar situacions o ambients on acostumaves a fumar, aixecar-te de la taula després dels àpats, o planificar autorecompenses per mantenir-te lluny del tabac. Evita pensar que per una cigarreta no passa res. La dependència de la nicotina es torna a consolidar ràpidament i una sola cigarreta pot ser suficient per tornar a enganxar-s’hi.

Si ho aconsegueixes, enhorabona! Però no abaixis la guàrdia: deixar de fumar representa un gran èxit, però mantenir-se sense fumar és encara un èxit més gran. Ànims! Aguanta sense fumar!

I si hi recaus, no et desanimis ni pensis que has fracassat, sinó que estàs aprenent a estar sense fumar. No et rendeixis i intenta-ho de nou; el més important és no llençar la tovallola.

""
Data d'actualització:  20.09.2019