• Imprimeix

L'habitatge

Arriba l’hivern i les baixes temperatures poden comportar un risc per a la salut.

Alguns habitatges no estan correctament aïllats, per la qual cosa mantenir les estances a una temperatura adequada comporta una elevada despesa energètica i de diners.

En aquesta secció trobareu recomanacions que us ajudaran a assegurar que pugueu mantenir una temperatura de confort a casa durant els mesos de fred i com actuar en cas de necessitar ajuda.

 

Sentir-se bé a casa: "Maneres fàcils d’afrontar el fred utilitzant mesures d’estalvi energètic que millorin el benestar i la salut”.

Viure en una casa freda pot comportar riscos per a la salut, sobretot per a algunes persones com ara infants, gent gran o malalts crònics. Les baixes temperatures fan disminuir les defenses i produeixen canvis en l’organisme que afavoreixen l’aparició de malalties com, per exemple, el refredat, la grip, la bronquitis o la pneumònia.

A més a més, la convivència amb baixes temperatures a casa pot agreujar malalties cròniques com poden ser les artrítiques o reumàtiques i, fins i tot, pot augmentar el risc de patir malalties respiratòries i cardiovasculars, principals causants de l’excés de mortalitat hivernal. Per això, cal preparar-se perquè aquests mesos no afectin el nostre benestar, equilibri personal ni la qualitat de vida.

També en llars amb persones amb discapacitat o dependència i llars amb persones a l’atur o que treballen des de casa cal prestar més atenció als hàbits diaris i a l’estil de vida durant aquests mesos d’hivern ja que hi ha més risc de patir els efectes de la falta de confort tèrmic a la llar.

A continuació, us proposem una sèrie de mesures que us poden ajudar a mantenir la vostra llar i a vosaltres mateixos en les millors condicions per fer front als riscos associats al fred.


Mesures preventives a la vostra llar

  • Mantingueu la llar a una temperatura adequada (mínim 18 °C a les habitacions d’ús diürn i mínim 15 °C a les habitacions d’ús nocturn). Si no podeu mantenir la calefacció tot el dia, tingueu la sala d’estar calefactada i escalfeu les habitacions abans d’anar a dormir. Recordeu que, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), l’interval de temperatures adequades a la llar és d’entre 18 i 24 °C.

  • Tingueu cura de mantenir els equips i sistemes de calefacció en bon estat per garantir-ne la màxima eficiència. Purgueu els radiadors un cop l’any i recordeu que s’ha de fer una revisió tècnica de la caldera cada dos anys i una de la instal·lació cada cinc anys.

  • Si teniu llar de foc o estufes que requereixen una combustió dins la llar, feu una revisió i neteja anual de les sortides de fums per assegurar-vos que no estan obstruïdes i evitar possibles intoxicacions per monòxid de carboni.

  • Per afavorir un adequat escalfament de la llar i millorar-ne l’eficiència, no obstruïu els radiadors amb mobles o altres objectes al davant i poseu reflectors al darrere per afavorir la transmissió de la calor. En el cas dels radiadors mòbils situeu-los sota les finestres i a les parets més fredes, així creareu una barrera i evitareu que l’aire fred penetri dins la llar.

  • Practiqueu una ventilació adequada. Amb 8 o 10 minuts al dia n’hi ha prou per mantenir una bona qualitat de l’aire i evitar el refredament de l’interior de la llar. La millor hora del dia per fer-ho és al migdia, quan hi ha més incidència solar i la temperatura exterior és més elevada.

  • Seguiu les recomanacions següents per fer més estanca casa vostra:

- Eviteu les infiltracions d’aire, que generen corrents i sensació de fred, posant rivets a les finestres i sota les portes.
- Si no n’hi ha, instal·leu aïllant a la caixa de la persiana.
- Si teniu vidres senzills, instal·leu-hi plàstics amb efecte de doble vidre.
- Feu ús de cortines gruixudes i catifes, absorbeixen la calor i la mantenen dins la llar.
- Si podeu fer una inversió més elevada, instal·leu finestres amb doble vidre i aïllant al sostre i a les parets més fredes de l’habitatge. Guanyareu confort i reduireu el vostre consum energètic.

  • Eviteu les estufes de butà. A banda de la perillositat que suposen perquè poden produir un accident domèstic, les estufes de butà generen humitat i diòxid de carboni, la qual cosa empitjora l’estat de l’aire, genera sensació de fred, causa problemes com ara mal de cap i pot arribar a provocar una intoxicació.

  • Aprofiteu la calor del sol. Procureu tenir les persianes obertes durant les hores d’insolació i tancar-les just quan es faci fosc.

  • Aïlleu les canonades de la calefacció i l’aigua calenta en aquells trams que es trobin en zones no calefactades com ara l’exterior, els garatges o les habitacions que no feu servir.

  • I, per estalviar energia i diners en la factura, aquí teniu alguns bons hàbits que podeu aplicar a la vostra llar:


- Ajusteu la temperatura de la nevera a 6 °C i del congelador a -18 °C. Tingueu cura de mantenir-los nets i sense gel i reviseu que les gomes de la porta estiguin en bon estat. Deixeu un espai suficient (5 cm) als laterals i al darrere de la nevera.
- Poseu la rentadora plena, amb aigua freda i amb programes ECO. Assequeu la roba a l’aire lliure i eviteu l’assecadora.
- Utilitzeu el rentaplats ple i amb programes ECO. Eviteu l’assecat: només deixant la porta oberta els plats s’assequen sols.
- Tapeu les olles mentre cuineu i apagueu el foc abans d’acabar, així aprofitareu més la calor. Utilitzeu olles i paelles més grans que la superfície del foc i sempre que pugueu cuineu amb l’olla de pressió.
- El forn és un electrodomèstic que consumeix molta energia; sempre que l’utilitzeu feu-ho amb la mínima temperatura possible, no l’obriu mentre està cuinant i apagueu-lo una estona abans per evitar la calor residual.
- No us oblideu d’apagar els aparells electrònics que no estigueu fent servir com ara el televisor i l’ordinador. Utilitzeu regletes amb endolls per evitar els stand by.
- Reguleu la temperatura de l’aigua calenta a la caldera o el termo elèctric per evitar que cremi quan obriu l’aixeta.
- No tingueu llums encesos en estances on no hi ha ningú, i substituïu les antigues bombetes per noves tecnologies com ara LED o baix consum.


Si sou una persona amb una malaltia crònica que necessiteu disposar de subministrament energètic en el domicili, com és el cas de persones que per sobreviure necessiten màquines assistides, aquesta necessitat no pot quedar desatesa, tal com estableix l’article 5.13 de la Llei 24/2015, del 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica. Si us veieu en aquesta situació, el personal sanitari o l’assistent social del vostre centre d’atenció primària us pot ajudar a resoldre-la. 

Si no podeu mantenir la vostra llar a les temperatures adequades i creieu que això pot produir efectes negatius en la vostra salut, feu ús dels recursos que us presentem a continuació:

- Visiteu els serveis socials del vostre municipi o barri.

- Contacteu amb les entitats socials i ambientals del vostre barri. Les podeu trobar als enllaços següents:
http://treballiaferssocials.gencat.cat/ca/serveis/directoris_i_cercadors_dentitats

http://entitatsambientals.cat/

- Si no us trobeu bé, visiteu el vostre metge de capçalera. A l'apartat Atenció primària i comunitària podeu buscar quin és el vostre CAP i com demanar-hi hora.

- CatSalut Respon les 24 hores del dia al telèfon 061.

- Per poder accedir a subvencions per a l’habitatge podeu visitar l’Agència d’Habitatge de Catalunya. A l’enllaç següent podeu consultar quina és l’oficina local que teniu més a prop.

- Per saber quins són els vostres drets i deures com a consumidors i demanar suport, us podeu adreçar a l’Agència Catalana del Consum

  • Vacuneu-vos contra la grip. Una grip, en persones en situació de vulnerabilitat, pot desembocar en problemes més greus com ara pneumònia o bronquitis. Es recomana la vacunació de la grip a:
    - Persones de 60 anys o més.
    - Embarassades.
    - Malalts crònics.
    - Persones amb obesitat mòrbida.
    - Cuidadors de persones grans o de malalts crònics.

 

  • Si patiu una malaltia crònica i teniu símptomes com ara tos, mal de coll o febre, no demoreu la visita al vostre metge. Així afavorireu un bon tractament i una recuperació més ràpida.

 

  • Porteu una vida saludable, un cos en bona salut és més fort contra les malalties com ara els refredats o la grip:
    - Preneu begudes calentes o tèbies per augmentar la temperatura del cos.
    - Feu una dieta equilibrada, lleugerament alta en greixos, per ajudar el vostre cos a lluitar contra el fred.
    - Feu exercici moderat regularment. Si heu de fer activitat a l’aire lliure, eviteu les hores de més fred i aprofiteu les estones amb sol.

 

  • Porteu roba d’abric, adequada a la temperatura exterior i interior.
    - No us oblideu de tapar-vos bé el cap, les mans i els peus, perquè és per on s’escapa la major part de calor.
    - Tapeu-vos la boca i el nas quan estigueu a l’exterior, evitareu l’entrada d’aire fred als pulmons.
    - Porteu capes de roba, però sense que se cenyeixin al cos, així facilitareu la circulació sanguínia.

 

  • Informeu-vos de la previsió del temps per tal d’estar previnguts davant les onades de fred o episodis de tempestes.

 

  • Si esteu refredats o teniu la grip, seguiu les recomanacions següents per evitar el contagi a altres persones:
    - Tapeu-vos el nas i la boca amb un mocador quan esternudeu o tossiu.
    - Feu servir mocadors d’un sol ús i, un cop fets servir, llenceu-los tan aviat com pugueu a la paperera.
    - Mantingueu una bona higiene de les mans, així evitareu que es propagui el virus a les persones del voltant.

- Més informació sobre la grip o al telèfon 061.

- Més informació sobre la previsió del temps a http://www.meteo.cat/ o al telèfon 935 676 090.

- Més informació sobre salut i pobresa energètica al blog d’Ecoserveis http://www.ecoserveis.net/salutipe/ o al telèfon 934 590 022.

- Més informació sobre el comportament de l’energia a la llar i la contractació energètica a: http://icaen.gencat.cat/ca/energia/usos_energia/llar/  o al telèfon de l’ICAEN: 936 220 500.

- Marmot Review Team (2011). The Health impacts of cold homes and fuel poverty: 

http://www.instituteofhealthequity.org/resources-reports/the-health-impacts-of-cold-homes-and-fuel-poverty

- 10 consells per estalviar electricitat.

 

 

Data d'actualització:  22.05.2017