• Imprimeix

La fruita

La fruita fresca té un paper molt important en l'alimentació, a totes les edats. El consum d'almenys tres racions de fruites al dia contribueix a assolir una alimentació saludable i també a la prevenció de múltiples trastorns. La fruita ens proporciona gran quantitat de vitamines, minerals i fibra, i té gran varietat de sabors, colors i textures que la fan atractiva tant per menjar sola com per combinar amb molts altres aliments.

Catalunya produeix una gran quantitat de fruita fresca (pera, poma, préssec, nectarina, albercoc, taronja, etc.), fet que permet poder gaudir d'una àmplia varietat de productes de temporada, locals i de proximitat, potencialment més frescos i amb una millor conservació de les propietats originals. Les fruites tenen una estacionalitat tradicional la qual, si se segueix, permet que aquestes siguin més econòmiques i més saboroses i nutritives.

Per aconseguir acomplir l'objectiu de consumir un mínim de tres peces de fruita al dia, s'aconsella incloure-les a les postres habitualment. La fruita es pot prendre en forma de peça o tallada a trossos i combinada amb una o més fruites (bol de plàtan i kiwi, bol de maduixes i taronja, broqueta de meló i síndria, macedònia, etc.). A més, es pot consumir fruita a l'esmorzar (per exemple, un bol amb iogurt, poma i musli), al refrigeri de mig matí (mandarines, plàtan, etc.) i al berenar (albercocs, prunes, figues, etc.).

Cal tenir en compte que els vegetals crus poden ser portadors de gèrmens i que alguns poden ser patògens per a l'ésser humà. Per tant, se n'ha de minimitzar el risc de transmissió respectant les normes d'higiene durant la preparació i la conservació dels aliments. En el cas de la fruita, es tracta de rentar-la bé per tal de poder-la consumir, si escau, amb la pell.

Per tal de reduir el malbaratament de la fruita, es poden seguir una sèrie d'estratègies a l'hora de comprar, conservar i reaprofitar les peces més madures o que s'han malmès d'alguna banda.

Data d'actualització:  31.07.2017

Informació relacionada