• Imprimeix

Obesitat infantil

Obesitat infantil

L'excés de pes durant la infància i l'adolescència estan fent que malalties com la diabetis, la hipertensió arterial i l'artrosi es manifestin més sovint en la gent jove.

A més, un infant amb sobrepès té moltes probabilitats de convertir-se en un adult obès.

Causes

L'augment del sobrepès i l'obesitat infantil s'explica, bàsicament, per l'abandonament de les dietes tradicionals mediterrànies substituïdes per d’altres molt riques en hidrats de carboni i greixos i per la vida més sedentària dels infants en un context cultural afavoridor del sedentarisme. Es considera que la gran majoria de les obesitats infantils són conseqüència d'una dieta anòmala en quantitat i qualitat.

Signes d'alarma

Aquest apartat únicament fa referència a les obesitats infantils a causa de factors conductuals, psicològics o socioculturals. Per tant, és fonamental fer en primer lloc una bona diagnosi per descartar obesitats provocades per malalties metabòliques.

Els signes d'alarma són: 

  • Àpats desordenats en quantitat i freqüència.
  • Dietes amb un excés d'aliments rics en hidrats de carboni.
  • Abús de la pastisseria i les llaminadures. 
  • Sedentarisme.
  • Disminució del consum de fruites i verdures i augment del consum de menjar ràpid i aperitius. 
  • Famílies que valoren positivament el sobrepès dels nadons.
  • Pares i familiars que premien els infants amb llaminadures.

Diagnòstic

Un criteri per considerar que un infant obès és que sobrepassi el 20% del seu pes ideal.

No obstant això, actualment hi ha un consens internacional ampli per utilitzar l'índex de massa corporal (IMC = pes / talla en cm2) com la mesura d’elecció per al diagnòstic del sobrepès i l'obesitat en la infància i en l'adolescència, encara que cal tenir molt en compte els aspectes diferencials en relació amb els adults pel que fa a les fases del desenvolupament del teixit adipós en aquestes edats.

Per als valors de referència s’utilitzen els establerts en les taules antropomètriques.

Com que consultar les taules pot ser complex, ha de ser el vostre pediatre qui us indiqui si el pes és normal, si l'infant té sobrepès o és obès.

Tractament

Si un infant de quatre a set anys anys té indicis d'excés de pes, cal que el pediatre o la pediatra avaluï la situació i que la família posi en marxa les mesures necessàries.

Si un nen o nena de vuit a nou anys presenta excés de pes, caldrà actuar de seguida, ja que a partir d'aquesta edat és més difícil revertir el procés que portarà el nen o la nena cap a l'obesitat i els trastorns de salut associats. És molt important que el tractament dietètic no comprometi les demandes nutricionals del procés de creixement.

Prevenció

Hi ha dos aspectes característics de l'estil de vida actual que influeixen decisivament en l'aparició del sobrepès i l'obesitat: l'alimentació desequilibrada i l'activitat física escassa.

 

Alimentació equilibrada

  • És convenient que els nens facin tres àpats principals: esmorzar, dinar i sopar; i dos o tres de complementaris: esmorzar de mig matí, berenar i ressopó. És molt important que respectin l'horari dels àpats i no se'n saltin, d'aquesta manera no serà necessari picar entre hores;
  • Faciliteu que beguin aigua, tant a taula com al llarg del dia;
  • Incloeu alguna verdura (cuita o crua) o llegum en dos dels àpats principals, encara que sigui com a acompanyament;
  • Feu que els nens prenguin dos o tres peces de fruita al dia, com a mínim, i procureu establir-la com a postres dels àpats o com a ingredient dels complementaris;
  • Són recomanables dos o tres racions de lactis al dia. Prioritzeu la llet, els iogurts i els formatges sobre altres derivats i postres lactis menys rics en greixos (una ració equival a una tassa de llet, dos iogurts o quaranta grams de formatge);
  • Feu que els nens mengin tot tipus de carns, peixos i ous, i eviteu els talls més grassos;
  • Limiteu la freqüència amb què es prenen determinats aliments com begudes refrescants, dolços, llaminadures, brioixeria, gelats, pastissos, o menjar ràpid, ja que tenen un contingut calòric molt alt; Procureu que aquests aliments no adquireixin el valor ni de premi ni de recompensa;
  • El volum de les racions per als nens ha de ser menor que la dels adults i variarà en funció de l'edat;
  • Menjar és i ha de ser una activitat plaent i social, i això s'aprèn des de petit. Procureu que els nens facin algun àpat principal en família i eviteu les distraccions(televisió, vídeojocs) per tal que siguin coneixedors d'allò que mengen, i
  • També és molt important procurar que s'impliquin en el procés de preparació i d'elaboració dels àpats.

 

 Activitat física freqüent

  • Feu-los caminar i pujar escales per als desplaçaments diaris, vosaltres també us en beneficiareu.
  • Trieu activitats extraescolars que siguin "físicament actives", respectant les seves preferències si les tenen. No accepteu excuses per no anar-hi i si finalment l'activitat no agrada, substituïu-la per una altra més satisfactòria.
  • Dediqueu un temps a propostes "actives" quan planifiqueu els caps de setmana, com per exemple: passejar, caminar, jugar a pilota, a fet i amagar, anar en bicicleta, buscar bolets o fer algun esport.
  • Procureu limitar el temps que passen davant la televisió, la consola o altres jocs sedentaris.

Consells i recomanacions

Hi ha cinc moments al dia per evitar l'obesitat infantil:

 

  • Per esmorzar a casa:
    • No deixeu que el vostre fill o filla surti sense un bon esmorzar.
    • Un esmorzar complet conté:
      • pa, galetes o cereals
      • llet o iogurt
      • fruita o suc

     

  • Al pati de l'escola:
    • Vigileu amb les pastes.
    • El millor: un entrepà i aigua a mig matí encara que hagi esmorzat a casa.

     

  • Per dinar:
    • Vigileu amb l'excés de sucres i greixos.
    • És convenient que a cada àpat hi hagi verdura o amanida i fruita.

     

  • Per berenar:
    • Limiteu les bosses d'aperitius, les llaminadures i els refrescs ensucrats. Que triï entre un entrepà, una fruita o un iogurt.
    • Pacteu el temps de televisió i videojocs. Animeu el vostre fill o filla a moure's i a practicar esport cada dia.

     

  • Per sopar:
    • Vigileu amb les calories, els greixos i els sucres.
    • És convenient un sopar lleuger, en família, sense televisió per comentar la jornada i anar a dormir d'hora.
Data d'actualització:  02.07.2015