El SEM renova els helicòpters medicalitzats a tot Catalunya
Torna
Dijous, 24 de de novembre de 2016
- La flota incorpora quatre noves aeronaus AirbusH135 en substitució dels quatre Eurocopters EC135, que estaran operatives a principis de 2017 i preparades pel vol nocturn
- Els 4 helicòpters medicalitzats del SEM estan situats estratègicament, el que assegura una cobertura territorial a tot Catalunya en un radi d’acció de 20 minuts
- Al 2015, el SEM va realitzar 2.780 enlairaments, un 10% més que al 2014 i un 45% més que al 2011, gràcies a la creació de la Unitat de Mitjans Aeris
El conseller de Salut, dalt d'un dels nous helicòpters del SEM, aquest matí a Sabadell
El vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda, Oriol Junqueras, el conseller de Salut, Antoni Comín, i l’alcalde de Sabadell, Juli Fernández, han presentat avui a l’Hospital Parc Taulí de Sabadell la primera aeronau AirbusH135 que el SEM posa en funcionament en substitució de les que han estat realitzant el servei des del 2005. D’aquesta manera, s’aniran renovant progressivament els 4 helicòpters medicalitzats de què el SEM disposa, des d’ara fins a principis del 2017.
El conseller Comín ha emfatitzat que el sistema d’emergències de Catalunya és una “peça clau en el nostre sistema de salut” i ha assegurat que amb aquesta nova flota “ens posem al nivell dels estàndards europeus més avançats”. En aquest sentit, el titular de Salut ha ressaltat que els nous helicòpters disposen de més capacitat de càrrega i més velocitat, i estan preparats pel vol nocturn, un fet que podria ser realitat durant l’any que ve un cop s’enllesteixin un conjunt de millores a determinades bases aèries. Comín també ha indicat que el nou concurs per renovar la flota ha tingut un cost similar a l’anterior, tot subratllant però que “amb els mateixos recursos, aconseguim més qualitat”. En aquest sentit, Oriol Junqueras ha destacat que la obligació del Govern “és posar els millors recursos en mans dels millors professionals”, perquè “la salvació de vides no té preu”. El vicepresident també ha agraït l’esforç dels professionals “que fan que tinguem un dels serveis públics de més qualitat del món”. Per la seva banda, l’alcalde sabadellenc ha posat en valor la importància que serveis referents d’àmbit nacional com aquest “estiguin a la nostra ciutat”.
Una flota amb més millores
L’AirbusH135 és un helicòpter medicalitzat superior a l’anterior EC135 biturbina que fins ara emprava el SEM en els seus vols. A més, les noves unitats aèries incorporen una sèrie de millores tant en el seu aparellatge com en el material electromèdic embarcat.
Per una banda, els 4 helicòpters disposaran de motor Turbomeca Arrius 2B2plus, que permet incrementar la velocitat, passant dels 259 als 278 km/h, aconseguint una velocitat de creuer de 260 km/h. Així mateix, també s’incrementa el pes màxim en l’enlairament fins als 2.980 kg (abans 2.910 kg) i s’augmenta el diàmetre de les pales en 20 cm de llargada.
Per al seu major confort, també incorporen pilot automàtic, navegació GPS Garmin 750, aire condicionat i estan adaptats pel vol visual nocturn.
Així mateix, s’ha actualitzat tota l’electromedicina que contenen els helicòpters, incloent un nou equipament monitor, cardiocompressor i respirador d’última generació. Es tracta d’un aparellatge que s’adapta a les necessitats del pacient alhora que facilita la feina dels professionals, doncs és més senzill i més lleuger, el que el fa més fàcil de transportar fins al lloc de l’incident.
A més, les noves aeronaus disposen de diversos sistemes de navegació i posicionament per satèl•lit que faciliten i optimitzen la localització dels sinistres.
Els helicòpters medicalitzats del SEM
El SEM disposa de 4 helicòpters medicalitzats, ubicats estratègicament a 4 punts del territori català. A Girona, a l’Hospital Universitari Doctor Josep Trueta; a Lleida, a la base del SEM de Tremp; a Tarragona, a la base del SEM de Móra d’Ebre; i a Barcelona, a Sant Cugat del Vallès, base aèria que properament canviarà d’ubicació, per instal•lar-se a l’Hospital Parc Taulí de Sabadell.
El total d’activacions d’helicòpter que ha realitzat el SEM al 2015 ha estat de 2.780, gairebé un 10% més que l’any anterior, quan se’n van realitzar 2.530, i un 45% més que l’any 2011, abans de la creació de la Unitat de Mitjans Aeris, que ha possibilitat una gestió més eficient de l’activitat de les aeronaus.
L’helicòpter amb més activitat al 2015 ha estat el que té la seva base a Sant Cugat, amb 684 hores de vol, seguit del que té la base a Girona, amb 499 hores de vol, el que té la base a Móra d’Ebre, amb 374 hores de vol i l’helicòpter amb base a Tremp, amb 370 hores de vol.
La Unitat de Mitjans Aeris del SEM (UMA)
El SEM disposa d’una Unitat de Mitjans Aeris (UMA) creada l’1 de març de 2012 amb la finalitat de garantir l’enviament d’un equip mèdic per la via més ràpida per tal d’assistir al pacient in situ i traslladar-lo, si procedeix, a l’hospital adient.
La UMA es va crear per optimitzar l’ús dels recursos aeris disponibles amb la centralització del seu servei d’activació, creant una taula de coordinació de vol específica i especialitzada en la gestió de recursos aeris a la Central de Coordinació Sanitària del SEM, situada a L’Hospitalet de Llobregat. La finalitat era tenir una visió global i oferir una atenció més eficient, posant en pràctica un nou model: la Gestió Dinàmica dels Recursos (GDR), una nova operativa desplegada en tota l’organització.
L’objectiu de la GDR és l’optimització i la recerca de l’eficiència en la coordinació, basada en la comunicació directa y a temps real durant tota l’operativa de vol i la intervenció amb els equips que s’activen des de la Central de Coordinació Sanitària del SEM. D’aquesta manera, s’obté una visió global de tota l’activitat i es gestionen de manera més eficient les prioritats, mitjançant el seguiment cronològic i operatiu dels recursos. El resultat és la reordenació de les unitats activades en funció de l’entorn canviant en temps real, així com la gestió dinàmica de cues i la mobilització preventiva per no deixar territoris descoberts.
La UMA està composada per 4 equips aeris formats por 4 tripulants; comandant, copilot, metge i infermer. Per altra banda, la taula de coordinació de la UMA està formada por un infermer que exerceix com a coordinador tècnic de vol i un auxiliar de coordinació.
El conseller Comín ha emfatitzat que el sistema d’emergències de Catalunya és una “peça clau en el nostre sistema de salut” i ha assegurat que amb aquesta nova flota “ens posem al nivell dels estàndards europeus més avançats”. En aquest sentit, el titular de Salut ha ressaltat que els nous helicòpters disposen de més capacitat de càrrega i més velocitat, i estan preparats pel vol nocturn, un fet que podria ser realitat durant l’any que ve un cop s’enllesteixin un conjunt de millores a determinades bases aèries. Comín també ha indicat que el nou concurs per renovar la flota ha tingut un cost similar a l’anterior, tot subratllant però que “amb els mateixos recursos, aconseguim més qualitat”. En aquest sentit, Oriol Junqueras ha destacat que la obligació del Govern “és posar els millors recursos en mans dels millors professionals”, perquè “la salvació de vides no té preu”. El vicepresident també ha agraït l’esforç dels professionals “que fan que tinguem un dels serveis públics de més qualitat del món”. Per la seva banda, l’alcalde sabadellenc ha posat en valor la importància que serveis referents d’àmbit nacional com aquest “estiguin a la nostra ciutat”.
Una flota amb més millores
L’AirbusH135 és un helicòpter medicalitzat superior a l’anterior EC135 biturbina que fins ara emprava el SEM en els seus vols. A més, les noves unitats aèries incorporen una sèrie de millores tant en el seu aparellatge com en el material electromèdic embarcat.
Per una banda, els 4 helicòpters disposaran de motor Turbomeca Arrius 2B2plus, que permet incrementar la velocitat, passant dels 259 als 278 km/h, aconseguint una velocitat de creuer de 260 km/h. Així mateix, també s’incrementa el pes màxim en l’enlairament fins als 2.980 kg (abans 2.910 kg) i s’augmenta el diàmetre de les pales en 20 cm de llargada.
Per al seu major confort, també incorporen pilot automàtic, navegació GPS Garmin 750, aire condicionat i estan adaptats pel vol visual nocturn.
Així mateix, s’ha actualitzat tota l’electromedicina que contenen els helicòpters, incloent un nou equipament monitor, cardiocompressor i respirador d’última generació. Es tracta d’un aparellatge que s’adapta a les necessitats del pacient alhora que facilita la feina dels professionals, doncs és més senzill i més lleuger, el que el fa més fàcil de transportar fins al lloc de l’incident.
A més, les noves aeronaus disposen de diversos sistemes de navegació i posicionament per satèl•lit que faciliten i optimitzen la localització dels sinistres.
Els helicòpters medicalitzats del SEM
El SEM disposa de 4 helicòpters medicalitzats, ubicats estratègicament a 4 punts del territori català. A Girona, a l’Hospital Universitari Doctor Josep Trueta; a Lleida, a la base del SEM de Tremp; a Tarragona, a la base del SEM de Móra d’Ebre; i a Barcelona, a Sant Cugat del Vallès, base aèria que properament canviarà d’ubicació, per instal•lar-se a l’Hospital Parc Taulí de Sabadell.
El total d’activacions d’helicòpter que ha realitzat el SEM al 2015 ha estat de 2.780, gairebé un 10% més que l’any anterior, quan se’n van realitzar 2.530, i un 45% més que l’any 2011, abans de la creació de la Unitat de Mitjans Aeris, que ha possibilitat una gestió més eficient de l’activitat de les aeronaus.
L’helicòpter amb més activitat al 2015 ha estat el que té la seva base a Sant Cugat, amb 684 hores de vol, seguit del que té la base a Girona, amb 499 hores de vol, el que té la base a Móra d’Ebre, amb 374 hores de vol i l’helicòpter amb base a Tremp, amb 370 hores de vol.
La Unitat de Mitjans Aeris del SEM (UMA)
El SEM disposa d’una Unitat de Mitjans Aeris (UMA) creada l’1 de març de 2012 amb la finalitat de garantir l’enviament d’un equip mèdic per la via més ràpida per tal d’assistir al pacient in situ i traslladar-lo, si procedeix, a l’hospital adient.
La UMA es va crear per optimitzar l’ús dels recursos aeris disponibles amb la centralització del seu servei d’activació, creant una taula de coordinació de vol específica i especialitzada en la gestió de recursos aeris a la Central de Coordinació Sanitària del SEM, situada a L’Hospitalet de Llobregat. La finalitat era tenir una visió global i oferir una atenció més eficient, posant en pràctica un nou model: la Gestió Dinàmica dels Recursos (GDR), una nova operativa desplegada en tota l’organització.
L’objectiu de la GDR és l’optimització i la recerca de l’eficiència en la coordinació, basada en la comunicació directa y a temps real durant tota l’operativa de vol i la intervenció amb els equips que s’activen des de la Central de Coordinació Sanitària del SEM. D’aquesta manera, s’obté una visió global de tota l’activitat i es gestionen de manera més eficient les prioritats, mitjançant el seguiment cronològic i operatiu dels recursos. El resultat és la reordenació de les unitats activades en funció de l’entorn canviant en temps real, així com la gestió dinàmica de cues i la mobilització preventiva per no deixar territoris descoberts.
La UMA està composada per 4 equips aeris formats por 4 tripulants; comandant, copilot, metge i infermer. Per altra banda, la taula de coordinació de la UMA està formada por un infermer que exerceix com a coordinador tècnic de vol i un auxiliar de coordinació.