Accés al contingut Accés al menú de la secció
Ciutadania  > Vida saludable  > Alimentació  > Consells generals
 

Consells generals

L'alimentació és un procés que ens acompanya al llarg de la vida, a través del qual obtenim els nutrients i l'energia que permeten cobrir els requeriments de l'organisme.

Els nutrients que aporten energia són: hidrats de carboni, proteïnes i greixos (anomenats macronutrients). Els nutrients que no aporten energia són: vitamines, minerals (anomenats micronutrients) i aigua, són principalment elements reguladors. Cap aliment els conté tots, per això, cal procurar menjar variat, amb moderació i de manera equilibrada.

La combinació adequada d'aliments es representa en la piràmide de l'alimentació saludable, que aconsella sobre les proporcions dels diferents aliments que cal incloure a diari o setmanalment:

Racions diàries recomanades dels diferents grups d’aliments:

- 4-6 racions de cereals i fècules (pa, arròs, pasta, patata...) preferentment integrals.
- 5 racions de fruites i verdures (3 fruites + 2 verdures).
- 2-4 racions de llet i derivats (iogurt, formatge, etc.), en funció del grup d’edat i necessitats individuals.
- 2 racions carns, peixos, ous, llegums o fruita seca (nous, ametlles, avellanes, etc.).
- 3-6 racions d'oli d’oliva i fruita seca.
- 4 a 8 gots d'aigua.

 


Les carns grasses, els dolços i llaminadures, les begudes ensucrades,etc. , es poden incloure amb moderació i de manera ocasional.

Per programar una alimentació saludable i sensorialment satisfactòria, cal saber les possibilitats nutritives i d'ús dels aliments, que sovint es classifiquen en grups d'acord amb els nutrients que contenen. Per això és convenient incloure en la ingesta diària aliments de tots els grups.


 
A més dels tipus d'aliments, també és important com i quan es mengen. Cal evitar els excessos i procurar que tots els àpats siguin equilibrats, inclosos els que es realitzen durant la jornada laboral i en els dies de festa, així com seguir aquestes recomanacions:

  • Fer tres àpats principals al dia i menjar quelcom lleuger a mig matí i a mitja tarda
  • Fer un bon esmorzar, mantenir una certa regularitat en l'horari dels àpats i no saltar-se'n cap
  • És millor menjar a poc a poc i mastegar bé els aliments
  • Cuinar i amanir amb l'oli d'oliva
  • Prioritzar les tècniques culinàries i preparacions suaus
  • Acompanyar els àpats amb aigua.
 
Data d'actualització: 13.11.2015